בג”ץ מבהיר לממשלה: עליכם לדון במינויים לרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין

באמצע ינואר קבע בג"ץ כי על הממשלה לדון באישור המינוי של מישל קרמרמן וניר שוויקי, במסגרת עתירה שלישית שמתנהלת בעניין • בנוסף, ביהמ"ש פסק הוצאות לטובת עמותת "הצלחה", שהגישה את העתירה נגד הממשלה לפי פקודת ביזיון ביהמ"ש

ניר שוויקי. ימונה ליו"ר מועצת הכבלים והלוויין? / צילום: ענבל מרמרי
ניר שוויקי. ימונה ליו"ר מועצת הכבלים והלוויין? / צילום: ענבל מרמרי

בג"ץ מבהיר לממשלה כי עליה לדון במינויים של מישל קרמרמן לתפקיד מנכ"לית הרשות השנייה וניר שוויקי לתפקיד יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ולא להסתפק בדיון מקדמי בסוגיה האם ראוי לאשר מינוי כזה בתקופת בחירות. בנוסף, בית המשפט פסק הוצאות לטובת עמותת הצלחה, שהגישה את העתירה נגד הממשלה לפי פקודת ביזיון בית המשפט.

נזכיר כי באמצע ינואר קבע בג"ץ כי על הממשלה לדון באישור המינוי של קרמרמן ושוויקי, במסגרת עתירה שלישית שמתנהלת בעניין. בעתירה זו ביקשה עמותת "הצלחה" ביקשה לחייב את הממשלה לדון במינויים - שכבר אושרו על ידי כל הגורמים הרלוונטיים עוד טרם פיזור הכנסת, לפני בחירות אפריל 2019.

באמצע ינואר 2020 הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לבית המשפט כי למרות ההחלטה על פיזור הכנסת, לשיטתו אין מנוס מכך שיינתן צו המחייב את הממשלה לדון במינויים. לאחר מכן בג"ץ הורה לממשלה לערוך דיון בנושא ולנקוט את הצעדים הנדרשים לאישור המינויים.

כפי שנחשף בגלובס, בעקבות פסק הדין אכן התקיים דיון בממשלה. מנדלבליט הודיע לשרים כי עליהם לקיים דיון על המועמדים עצמם ולא על ההליך, הקרבה לבחירות או הקושי לבצע מינויים אחרים. ואולם, שרי הליכוד הודיעו כי לא יצביעו בעד המינויים, ורובם טענו כי לא ראוי לאשר מינויים כאלה בסמוך לבחירות. בסופו של דבר הנושא לא הועלה להצבעה, ובתגובה הגישה עמותת הצלחה את הבקשה לביזיון בית המשפט.

בהחלטתם קבעו השופטים כי הדיון בממשלה אכן התמצה בפועל בשאלה האם ראוי לדון במינויים בתקופת בחירות. הם ציינו כי מלשכת ראש הממשלה נמסר שהניחו שהדיון כפי שהתקיים ממלא את הצו, ואם בית המשפט יחליט לחייב דיון יותר ספציפי - הממשלה תקיים את הצו. "לטעמנו, מהות הסעד - דיון ענייני לגופם של המינויים, להבדיל מדיון מקדמי בשאלה האם יש לאשר מינויים בתקופה זו - עולה בברור מפסק הדין, כפי שסברו גם היועמ"ש וראש הממשלה החלופי".

השופטים מסבירים כי נוכח עמדת ראש הממשלה הם לא מצאו לנכון לפסוק נגד הממשלה לפי פקודת ביזיון בית המשפט אלא להסתפק בהבהרה.