טיולים | פיצ'ר

אל ארץ המנזרים - טיול, צעדה ו"קפה בגדד"

בזכות צעדת ים המלח נפתח האזור הסגור של "ארץ המנזרים" לקהל הרחב • הזדמנות לטייל בסביבות ים המלח וליהנות מהאטרקציות המיוחדות לרגל האירוע

אתר הטבילה קסר אל יהוד / צילום: אורלי גנוסר
אתר הטבילה קסר אל יהוד / צילום: אורלי גנוסר

בשנת 2016 יצאה לדרך צעדת ים המלח, אירוע קהילתי מקומי, פרי שיתוף פעולה בין מערכת החינוך בתי ספר שדה ומחלקת תרבות, אשר הנגיש לתושבי המועצה האזורית מגילות את ארץ המנזרים, אזור מסקרן שעד לאחרונה לא היה פתוח לטיולים והוכרז כשטח צבאי. לפני שנים אחדות הועבר לתפעולה של רשות הטבע והגנים, אך עדיין יש נוכחות צבאית ומגבלות.

השמועות על הצעדה יצרו ביקוש בקרב מטיילים, ומאירוע קהילתי תרבותי מקומי הפכה הצעדה לאירוע של ממש. אפילו השנה, בצל קורונה, מצאו במועצה פתרון הולם שיאפשר את קיום הצעדה תחת ההנחיות והמגבלות.

הצעדה תתקיים בשלושה מסלולים שונים, בדרגות קושי משתנות. שניים מהם יתחילו באתר הטבילה קסר אל יהוד. מי שלא מכיר זוהי הזדמנות פז להתוודע לאתר המקודש ליהודים ולנוצרים. קטע הירדן מיוחס למקום החצייה של בני ישראל וכניסתם אל הארץ המובטחת אחרי 40 שנות נדודים במדבר, וגם למקום שממנו אליהו הנביא עלה בסערה השמימה.

לפי הנצרות כאן הוטבל ישו וחווה את ההתגלות, מה שהביא לעלייה לרגל מסיבית ולבנייה של שבעה מנזרים, שהקנו לאזור את שמו. השטח ייפתח באופן חריג לכבוד הצעדה ויהווה את אחד המסלולים המיוחדים (מעגלי). מסלול שני יהיה לוואדי קלט. זהו מסלול קווי, הדורש הקפצת מכוניות. אפשר יהיה גם לשכור אופניים ולחזור ברכיבה (בימי שישי). המסלול השלישי יתחיל ממזרח לצומת הלידו, גם הוא בשטח צבאי שנפתח במיוחד, אל שפך הירדן ובחזרה.

ארץ המנזרים היא חלק מארץ המרדפים, שריד לתקופה שאחרי 1967, שבה התרחשו חדירות מחבלים מירדן ומאמצים רבים לסכל את החדירות, ממארבים ומרדפים ועד למיקוש חלקים נרחבים באזור. כדי להנגיש את האזור לתיירים ולצליינים, פינו מאות מהם מהשטח.

כל המסלולים מתאימים לכל המשפחה, אך מחייבים רישום מראש של יום ושעה. מדי שעה תצא קפסולה של מאה צועדים. למשתתפים יחולקו ערכות עם המסלולים כולל פעילויות בתחנות שונות, ושי. הצעדה תתקיים בסוף השבוע הקרוב (12-13.3) וכן ב-19-20 בחודש (40-50 שקלים למשתתף). לפרטים: deadsea.co.il

ואם אתם כבר בסביבה: אם בא לכם לפתוח את היום הכי "קפה בגדד" שיש, מוזמנים למסעדת MI CASA הסמוכה לצומת אלמוג. בית אריזה ישן קיבל חיים חדשים בעיצוב וינטייג' נפלא. אורלי הרטי וגל צחור אחראים על היופי ועל הטעם אבל גם הלקוחות. "תכננו להקים שוק כפרי, אבל עלה ביקוש לאוכל. הלקוחות קבעו את התפריט, נתנו את השם והביאו פריטים ישנים", מספרת הרטי. על שולחן אבירים מעץ גושני טעמנו שקשוקה, פריטטה, סלט מירקות שגדלים באזור, חומוס, טאבולה ועוד. המסעדה פתוחה גם בסופי שבוע, חובה להזמין מקום מראש (02-9707078)

ים המלח הוא אתר חובה בכל טיול באזור, אז קפצנו לחוף נווה מדבר שמציע בילוי חד-יומי זוגי/משפחתי (בקרוב גם קמפינג) שלם: שולחנות פיקניק תחת צל תמרים, שתי בריכות שחייה, מסעדה עם נוף לים (כשרה) ובר חיצוני שמגיש בסופי שבוע ארוחות מהירות, וחוף ים שדורש הליכה קצרה.

בחוף שנסוג עם השנים יש בוץ טבעי בשפע, ובימים אלה מארגנים מחדש את ההצללות לאחר הסופות והרוחות. לרשות האורחים מלתחות ושירותים, כמה חנויות והרבה רוגע ומזג אוויר נהדר (85 שקל, 9942781 -02)

תחושת השלווה נמשכה גם בסטודיו של עתליה ומיכה בקיבוץ קליה, כשהתנסינו בסדנת קרמיקה שפתוחה גם למטיילים ועוברי אורח. קיבלנו כדור חומר והתחלנו לעבד וליצור ממנו. האפשרויות אינסופיות והכיף הוא ברגעי וההתכנסות אל תוך היצירה. בסוף צובעים ועתליה שורפת בתנור והעבודות כבר ימצאו דרכן אליכם באמצעות כמה נקודות איסוף. 120-150 למשתתף, בצעדה - 90 שקלים בלבד (054-487-6329).

בקליה פועלת השפית רעות כהן גונזלס, "הקרניבורית", בעלת מסעדה ירושלמית מוכרת שמתמחה בבשר. בסגר האחרון פיתחה את "ברביקיו אנד גו" - ערכת בשרים מוכנה לגריל שמגיעה בגדלים שונים יחד עם מנגל חד פעמי, מדליק פחמים ומלח ים. את הבשר היא בוחרת, מיישנת ומשפדת לנוחות מרבית, ואפשר להזמין ולקחת לשטח. כשר, יש גם צמחוני, עם תוספות סלטים ועוד (150-750 שקל, 050-6468210).

גם מפעל הקוסמטיקה אהבה יצא בסדרת סיורים משפחתיים מיוחדים שמדגישים את החיבור לטבע ובהדרכה של בני ובנות שנת שירות מהחברה להגנת הטבע. הסיור מתקיים בסביבת המפעל, ובו מגלים שזהו המפעל היחיד עם רישיון כרייה של בוץ, לומדים על תהליך ההפקה והעיבוד, צופים אל האגנים הירוקים לטיהור מי המפעל ומשתתפים בסדנה להכנת מלח אמבט מעודפים, מיחזור במיטבו. הסיור יתקיים בכל יום מימי הצעדה וכן ביום הבחירות, חול המועד פסח ויום העצמאות (02-9945117). כל הפרטים באתר: https://deadsea.co.il