דירקטוריון מגדל ביטוח יכריע לטובת המנכ"ל: היו"ר יעזוב

העימות האישי בין מנכ"ל מגדל ביטוח רן עוז לבין יו"ר החברה מוטי רוזן הגיע לשיא בימים האחרונים, כששני הצדדים סירבו לניסיונות פשרה, ונוצר מצב שחייב הכרעה בין השניים • מגדל: "דיון המשך נקבע לשעות הצהריים, ואחריו תצא הודעה מסכמת"

רן עוז, מנכ"ל מגדל ביטוח / צילום: רמי זרנגר
רן עוז, מנכ"ל מגדל ביטוח / צילום: רמי זרנגר

חברי דירקטוריון מגדל חברה לביטוח  צפויים להודיע כי הכריעו לטובת המנכ"ל רן עוז, והיו"ר מוטי רוזן צפוי לסיים את תפקידו לאחר כחודשיים וחצי בלבד בתפקיד. ככל הידוע, כרגע מתנהל דיון בדבר תנאי העזיבה של רוזן, ואולי הדירקטוריון אף יבחר במחליף, זמני או קבוע. ככל הנראה, בעקבות החלטת הדירקטוריון רוזן התפטר מתפקידו. ממגדל נמסר הבוקר כי "דירקטוריון מגדל התכנס אמש לדיון ארוך באירועים האחרונים. דיון המשך נקבע לשעות הצהריים, ואחריו תצא הודעה מסכמת". 

עוד נציין כי כל מי שייבחר עתה ליו"ר מגדל ביטוח יידרש לקבל את אישורו של הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת, שלא צפוי להיות חותמת גומי שתאשר אוטומטית את כל מי שדירקטוריון מגדל יציג לה.

ההחלטה של חברי דירקטוריון מגדל ביטוח התקבלה כשלושה ימים לאחר שדנו לראשונה בעימות החריף בין היו"ר של חברת הביטוח ומנכ"ל קבוצת ההחזקות בקבוצה רוזן לבין המנכ"ל של מגדל ביטוח עוז וקבעו שיינתנו 48 שעות לשם ניסיון להשגת פשרה בין השניים. המהלך החל אתמול בישיבה שנפתחה ב-17:00 והופסקה לאחר 23:00 וחודשה הבוקר, כשבין היתר חברים בדירקטוריון כנראה שקלו בין היתר את האפשרות להראות הן ליו"ר והן למנכ"ל את הדרך החוצה, אך הוחלט שזה יפגע בהתנהלות החברה לתקופה ניכרת וימנע חזרה מהירה לשגרה.

הדירקטוריון הגיע להכרעה כאמור ככל הידוע לאחר ששני הצדדים התנגדו בכל מאודם לפשרה, וזאת לאחר שכשלו כמה ניסיונות להגדיר את חלוקת האחריות ביניהם, כאשר עוז אף הבהיר לדירקטוריון בתחילת השבוע כי המצב הנוכחי לא יוכל להמשיך, במה שנתפס כאולטימטום מסוג "או אני או הוא".

העימות בין השניים נוצר כבר בתחילת עבודתם המשותפת, כשלאחרונה הוא הפך לפומבי, לאחר שכל אחד מהם האשים את השני בהאשמות חריפות במכתבים שפורסמו. עתה יעלה הנושא לדיון גם בחברת ההחזקות של מגדל ביטוח, מגדל החזקות הציבורית, שהיא בעלת המניות היחידה במגדל ביטוח, ושרוזן גם מכהן בה כמנכ"ל. יו"ר מגדל החזקות הוא שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצה (68.5%). דירקטוריון מגדל ביטוח כולל פרט ליו"ר רוזן את עזריאל מוסקוביץ, מירב בן כנען הלר, אריה מינטקביץ, רונית בודו, מישאל וקנין, חיים רמון, גבי פיקר וכרמי גילון.

חוליה נוספת בשרשרת כהונות קצרות

העזיבה של רוזן מהווה שיא שלילי גם מבחינת מגדל, שבעצמה חריגה בענפי הביטוח והפיננסים, שלא בטובתה. ב-3 בינואר השנה הוא החל לכהן כיו"ר מגדל חברה לביטוח במקומו של ניר גלעד, כשבתחילת פברואר הוא נכנס גם לתפקיד מנכ"ל החברה האם, מגדל החזקות. הוא נכנס לתפקיד כשמונה חודשים לאחר שסומן לו, כשלאחרונה הוא קיבל פיצוי בגבוה מיליון שקל עבור התקופה האמורה. עוז משמש כמנכ"ל מגדל ביטוח - הפעילות המרכזית (הגם שלא היחידה, לצד בית ההשקעות מגדל שוקי הון שפועל בנפרד) - מאז ספטמבר 2019. אגב, עוז החל בחפיפה במגדל עוד ביוני אותה שנה. מאז שהחלו לעבוד יחדיו - והתבררו התפיסות הניהוליות השונות מאוד שלהם, העימות הפך לאיש וחריף, מעבר ליכולת לפשר בין השניים.

ההחלטה של דירקטוריון מגדל ביטוח מהערב באה חודשים ספורים לאחר שתמה הכהונה הקצרה של גלעד, שבתורה הייתה רק חוליה נוספת בשרשרת כהונות קצרות מאוד, ומדי, בצמרות החברות הראשיות בקבוצת מגדל. כך, גלעד עצמו החליף בתפקיד את פרופ' עודד שריג שעזב את תפקידו כיו"ר מגדל ביטוח לאחר תקופה קצרה, כשרן עוז הגיע לחברה במקומו של המנכ"ל הקודם דורון ספיר, שגם היה בתפקידו למשך תקופה קצרה. עוד קודם להם היו בצמרת החברה יוחנן דנינו היו"ר ועופר אליהו המנכ"ל, ענת לוין ואחרים. למעשה, מגדל לא חוותה שקט ארוך בצמרתה מאז שאליהו רכש את השליטה בה מידי ג'נרלי האיטלקית. זה קרה בשלהי 2012.

ואולם, בעוד שבעבר רבות מהעזיבות נקשרו לרצונו של בעל השליטה אליהו, הרי שהפעם נראה כי הסכסוך בין עוז לבין רוזן קורה למרות רצונו בשקט של בעל השליטה. מוקדם יותר היום חשפנו באתר גלובס כי שעות ספורות לפני ישיבת הדירקטוריון של מגדל חברה לביטוח, בעל השליטה שלמה אליהו מביע את עמדתו ש"טובת החברה מחייבת כי גם מוטי וגם רן ימשיכו לכהן בתפקידם בחברה".

במכתב ששלח אליהו לדירקטורים במגדל ביטוח, מטעם היותו יו"ר מגדל החזקות ביטוח, שבשליטתו ושדרכה הוא שולט במגדל ביטוח, הוא מבהיר כי "הגם שאינני כהן כנושא משרה בחברה ביקשתם את התייחסותי לאירועים האחרונים הנוגעים ליו"ר רוזן ולמנכ"ל עוז. להלן התייחסותי, מובן שאתם חופשיים לתת לה איזה משקל שתראו לנכון". בסופו של יום זה לא קרה. נזכיר כי בעל השליטה בקבוצה הורחק ב-2020 מתפקידיו בחברת הביטוח שבשליטתו - בעקבות הוראת הממונה על רשות שוק ההון משה ברקת, שהפעם לא התערב בהליך והותיר את ההכרעה לדירקטוריון, לכל הפחות באופן פומבי.