בג"ץ חוסם את השר אמסלם: נבחרת הדירקטורים לא תבוטל

השופט יצחק עמית הוציא צו ביניים המקפיא את החלטתו של שר הסייבר והדיגיטל הלאומי על נבחרת הדירקטורים, שממנה נבחרים הדירקטורים בחברות ממשלתיות

השר דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר
השר דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

שופט בג"ץ יצחק עמית הורה להקפיא את החלטת השר דוד אמסלם לבטל את נבחרת הדירקטורים.

בתחילת דצמבר 2020 הכריז שר הסייבר והדיגיטל הלאומי אמסלם, האחראי על רשות החברות, על ביטול נבחרת הדירקטורים, משום שלדבריו היא "פוגעת בעיקרון השוויון של אזרחי מדינת ישראל".

בנאום בכנסת אמר אמסלם: "החלטתי שאני מבטל את נבחרת הדירקטורים, כי 60% מהם זה רואי חשבון ועורכי דין שגרים באזור הרצליה-תל אביב ואשכנזים. גם עקרת בית ופועל ייצור יש להם תובנה".

אמסלם הוסיף כי "זה נוגע לכל גזרה וגזרה, כולל בית המשפט העליון. לא יכול להיות ששלושת רבעי מהשופטים בבית המשפט העליון הם אשכנזים".

בעקבות הודעתו של אמסלם, פרסמה המשנה ליועמ"ש דאז, עו"ד דינה זילבר, חוות-דעת, שבה כתבה כי "דרך המלך למינוי דירקטורים בחברות הממשלתיות היא באמצעות הצעת מועמדים שנבחרו בהליך פומבי, תחרותי ושוויוני - קרי מתוך מאגר נבחרת הדירקטורים".

זילבר הוסיפה כי ניתן במקרים חריגים למנות דירקטורים "תואמי נבחרת", אך יש לעשות זאת "באופן חריג ומצומצם" ולמנות מועמדים העומדים בתנאים זהים למועמדים שהתקבלו לנבחרת.

בתגובה לחוות-הדעת הזו, אמסלם כתב מכתב חריף למנהל רשות החברות. "אבקשך להתעלם מחוות-הדעת ההזויה של הגברת דינה זילבר בגיבוי מר אביחי מנדלבליט, שכידוע אינם מעל החוק, ולמרות זאת ממשיכים עם ההתנהלות הבריונית שלהם ודורשים להנציח את הנבחרת הצפונבונית האליטסטית של יש עתיד", כתב אמסלם.

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בעקבות הוראתו של אמסלם שלא לציית לחוות-הדעת. היום (ד') הוציא השופט עמית צו ביניים במסגרת העתירה וכתב: "לאחר שעיינתי בעתירה על נספחיה ובתגובת המשיבים לבקשה למתן צו ביניים, ניתן בזה צו ביניים המורה על 'הקפאת' הוראתו-הנחייתו הנ"ל של שר הסייבר והדיגיטל הלאומי לביטול נבחרת הדירקטורים לחברות הממשלתיות".

ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון, עו"ד אריאל ברזילי, מסר בתגובה כי "ניסיונו של השר אמסלם לבטל את נבחרת הדירקטורים, שכל הנתונים הכלכליים האובייקטיביים מוכיחים שהיא הצלחה כבירה לטובת מדינת ישראל ואזרחיה, הוא פגיעה של ממש בשלטון החוק. צו הביניים שנתן בג"ץ הוא צעד חשוב ומבורך, ולפנינו עדיין דרך ארוכה להפסקת המינויים הפוליטיים".