חברת תכנון התחבורה הציבורית אופטיבס מגייסת 107 מיליון דולר

אופטיבס, שמפתחת פלטפורמה לתכנון ותפעול תחבורה ציבורית, הוקמה ב-2014 על ידי עמוס חג'אג' ואיתן ינובסקי • חג'אג': "צמחנו מאוד בשנתיים האחרונות וכדי להמשיך לצמוח צריך כסף"

עמוס חג'אג' מנכ"ל אופטיבס ואיתן ינובסקי, סמנכ"ל טכנולוגיות / צילום: אופטיבס
עמוס חג'אג' מנכ"ל אופטיבס ואיתן ינובסקי, סמנכ"ל טכנולוגיות / צילום: אופטיבס

חברת אופטיבס (Optibus), שמפתחת פלטפורמה לתכנון ותפעול תחבורה ציבורית, הודיעה היום (ד') על גיוס ענק של 107 מיליון דולר במסגרת סבב C. הגיוס הובל על ידי הקרנות אינסייט פרטנרס ובסמר והשתתפו בו המשקיעים הקיימים של החברה - דינמיק לופ, New Era Capital Partners, פיטנגו, וריזון ונצ'רס ו-Blue Red Partners.

לפי אופטיבס, הרוב המכריע של הגיוס מופנה לתוך החברה, חוץ מרכיב סקנדרי קטן. באופטיבס לא מסרו את השווי שלפיו בוצע הגיוס והסתפקו בלומר כי השווי של החברה קפץ פי ארבעה מאז הגיוס האחרון ב-2018. עד היום גייסה אופטיבס 160 מיליון דולר, כולל הגיוס הנוכחי.

"הסיבה המרכזית לגיוס היא צמיחה. אנחנו צמחנו מאוד בשנתיים האחרונות. הגיוס הקודם הספיק לנו להרבה זמן אבל בשביל להמשיך לגדול צריך כסף ולהגדיל את הצוות. המטרה שלנו היא להגיע לכל מקום בעולם ובמקביל לעשות השקעה גדולה במחקר ופיתוח של מוצרים חדשים למערכות תחבורה", אמר ל"גלובס" המנכ"ל עמוס חג'אג'.

אופטיבס הוקמה ב-2014 על ידי חג'אג' ואיתן ינובסקי (סמנכ"ל טכנולוגיות). השניים נפגשו במסגרת לימודי מתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטת בן גוריון. אחר כך חג'אג' עבד כמהנדס במיקרוסופט וינובסקי כראש צוות פיתוח בסטארט-אפ GigaSpaces. הרעיון לחברה הנוכחית התחיל מאתגר שקיבלו מאביו של חג'אג, סמנכ"ל בחברת תחבורה ציבורית.

"הוא סיפר לי כמה התחום לא יעיל וכמה כסף מתבזבז, ואמר לי שכיוון שאני לומד מדעי המחשב, אוכל לפתור את הבעיות האלו. זה מאוד עניין אותי כי יש בתחום הזה בעיות מתמטיות סופר מורכבות", מספר חג'אג. "למזלנו גם המפעילים בארץ רצו לפתור את הבעיות, עבדו איתנו צמוד ונתנו לנו מידע. באותו הזמן כל העבודה שלהם עדיין נעשתה דרך אקסלים. בהתחלה עבדנו על זה בסופי שבוע ובערבים, כתחביב נטו, עד שב-2014 התחלנו לבנות את החברה במשרה מלאה".

הפלטפורמה של אופטיבס פועלת כיום ביותר מ-450 ערים ברחבי העולם. הלקוחות של אופטיבס הם מפעילי תחבורה שונים (כמו דן ואגד בישראל למשל), ערים ומשרדי תחבורה מקומיים שונים וגם מוסדות כמו אוניברסיטאות, שדות תעופה וענקיות הייטק (דוגמת פייסבוק, אפל ואמזון), שמשתמשות בפלטפורמה כדי לתכנן ולהפעיל מערך תחבורה אל הקמפוס שלהן ובתוכו. באופטיבס מסרו כי הכנסות החברה עומדות על עשרות מיליוני דולרים בשנה. לפי החברה, הגיוס בא בעקבות זינוק של 250% בהכנסות בשנה החולפת.

החברה מעסיקה כיום כ-150 עובדים. מטה החברה ממוקם בתל אביב ובו מתקיימת מרבית פעילות המחקר והפיתוח. בישראל מעסיקה החברה כ-100 עובדים. לחברה משרדים גם בניו יורק, שיקגו, סיאטל, סן פרנסיסקו, לונדון וסאו פאולו. החברה מתכננת להכפיל את מספר עובדיה עד סוף 2021.

הפלטפורה האינטרנטית של אופטיבס מאפשרת לחברות וארגונים לקבל החלטות בנוגע לתכנון והפעלת מערך התחבורה כולל באיזה שעה להוציא קווים, באיזה רכב להשתמש, מתי לתדלק, באיזו תדירות להפעיל את הקו והיכן כדאי שהוא יעבור. בנוסף לתכנון, הפלטפורמה גם מאפשרת לתפעל את מערך התחבורה באופן יומיומי. "אנחנו כמו מערכת ההפעלה של מתכנני התחבורה", אומר חג'אג'.

אחת המשקיעות בגיוס הקודם של אופטיבס הייתה עליבאבא הסינית, שאמורה הייתה לסייע בכניסה של החברה הישראלית לשוק הסיני. לדברי חג'אג' זה עדיין לא קרה. "אנחנו נמצאים בעמוס עבודה ומטפלים בביקושים בשווקים שאנחנו פעילים בהם. השוק הסיני דורש השקעה ופוקוס משמעותי. הוא מאוד מעניין מבחינתו, גם כי הוא גדול וגם כי הם מובילים בשימוש באוטובוסים חשמליים, שזה נושא שהוא גם בפוקוס אצלנו. אני מאמין שעוד נגיע לשם".

יש הרבה תלונות על התחבורה הציבורית בארץ, מה הגורמים לזה לדעתך?
"בישראל אנחנו עובדים עם המפעילים אבל לא עם משרד התחבורה, שמתכנן את הקווים. בניגוד לעולם, בישראל התכנון של תחבורה ציבורית נעשה ברמה הארצית. במקומות אחרים שאנחנו עובדים בהם זה ברמה עירונית ואז אפשר לקחת בחשבון שיקולים עירוניים.

"בעולם אותו גורם שמתכננן את הקווים, גם מפעיל אותם וגם קובע את התחנות, שזה נותן לו שליטה מלאה ועובד מאוד טוב. בישראל למשל השינוי בקווים קורה רק פעם בהרבה זמן. בנוסף יש כל מיני אילוצים תפעוליים בארץ שנובעים מכך שלכל נהג יש אוטובוס שלו ועם הנהג בהפסקה אז גם האוטובוס עוצר. בחו"ל כשהנהג בהפסקה, אז נהג אחר עולה על הרכב. זה מאפשר תחבורה יותר יעילה".