כיל: רשות המסים דורשת מהחברה 240 מיליון שקל עבור 2016-2017

כיל טוענת כי אין עליה חבות מס כלל וכי בכוונתה לערער על השומה, אך מציינת בדוח כי החשיפה של החברה עבור השנים 2016 עד 2020 יכולה להגיע ל-185 מיליון דולר

מפעלי ים המלח / צילום: בר - אל
מפעלי ים המלח / צילום: בר - אל

רשות המסים דורשת מקבוצת כיל מס רווחי יתר בגובה 240 מיליון שקל על רווחיה בשנים 2016-17 - כך מגלה החברה בדוחותיה הכספיים השנתיים שפורסמו בשבוע שעבר.

"לחברה נודע כי בכוונת רשות המסים לפרסם הערכה שלפיה חבות המס של החברה לשנים 2016 ו-2017 בגין רווחי יתר עומדת על 240 מיליון שקל (לפני הפרשי ריבית והצמדה", נכתב בדוח, ומצוין כי "בכוונת החברה לערער על השומה".

כיל טוענת כי אין עליה חבות מס כלל, אך מציינת בדוח כי החשיפה של החברה עבור השנים 2016 עד 2020 יכולה להגיע ל-185 מיליון דולר.

כפי שנחשף בגלובס, ברשות המסים שוקלים לנקוט צעדי חקיקה נגד כיל על רקע סירובה לשלם את המס שדורשת ממנה המדינה. 

ועדת הכנסת אישרה פטור מחובת הנחה להצעת חוק למיסוי רווחים ממשאבי טבע 

כללי המיסוי על משאבי טבע שחוקקו בעקבות המלצות ועדת ששינסקי 2 מטילים מס של 25% על רווח המוגדר "בסיסי" ומחושב כרווח בגובה 14% עד 20% משווי הרכוש הקבוע של כיל; ומדרגת מס שנייה של 42% על רווחי יתר שמעבר ל-20% משווי הרכוש הקבוע.

בעת הגשת המלצות הוועדה העריכו באוצר כי המס יניב למדינה הכנסה שנתית בסך 400 מיליון שקל, ואולם כיל הודיעה למדינה כי לשיטתה היא אינה חייבת כלל במס. עמדת כיל מבוססת על חוות-דעת שמאית שהזמינה הקובעת כי שווי הרכוש הקבוע של החברה מגיע ל-6 מיליארד דולר - סכום גבוה בהרבה מזה שהניחה המדינה בעת בניית מודל המיסוי.

מ"לובי 99" העוקב אחר הנושא נמסר לגלובס כי "ההחלטה של רשות המסים לדרוש 240 מיליון שקלים מס רווחי יתר מכיל היא צעד חשוב בכיוון הנכון. עם זאת, הכסף הזה נדרש מכיל כמעט 5 שנים לאחר חקיקת חוק ששינסקי, בגלל עמדות אגרסיביות שהציגה כיל לרשות בניסיונה להפחית את שיעורי המס.

"כדי לצמצם את היכולת של חברות העוסקות במשאבי טבע לתכנן מס, צריך להגביר את השקיפות ואת האחריותיות במסגרת תיקון לחוק משאבי הטבע. כך הציבור יוכל לדעת מהם התרגילים שעושות חברות הגז כדי לדחות תשלום מס, וידרוש מרשות המסים לגבות את חלקו הראוי במשאבי הטבע".

מ-ICL נמסר: "אין כאן כל חדש, המחלוקת המקצועית עם רשות המסים הופיעה בדוחות החברה זמן רב לפני השומה והחברה מתכוונת להגיש השגה לרשות המסים בהתאם".