סלולר | ניתוח

הכוח בקניונים של פוקס, הניסיון של הוט: האינטרסים מאחורי המיזם החדש בתחום הסלולר

ענקית האופנה חוברת לחברת התקשורת בהקמת רשת חנויות למכשירי סלולר ואביזרי תקשורת תחת השם "Red" • איך נולד שיתוף-הפעולה בין השתיים, למה דווקא תחום הסלולר, ומה המשמעות לשוק?

קבוצת פוקס, שבשליטת הראל ויזל, חוברת לחברת התקשורת הוט, שבשליטת פטריק דרהי (באמצעות אלטיס אירופה), ומקימה רשת חנויות למכשירי סלולר ואביזרי תקשורת תחת השם רד (Red). הרשת החדשה תוקם בשליטת הוט (51%) באמצעות הוט מובייל, כשיתרת המניות תוחזק בידי פוקס.

השתיים צפויות להקים כ-30 חנויות של 200 מ"ר בתוך שלוש שנים, כאשר פתיחת החנות הראשונה וכן השקת אתר אונליין מתוכננים לרבעון השלישי של שנת 2021. החנויות הראשונות צפויות להיפתח, בין היתר, בדיזנגוף סנטר בתל אביב ובעיר אילת.

להערכת פוקס, בהתבסס על התוכנית העסקית, בשלוש השנים הקרובות היא תשקיע כ-22 מיליון שקל בהקמת הרשת, כאשר לפי הערכות, השתיים מתכוונות להביא אותה להכנסות שנתיות בהיקף של מאות מיליוני שקלים. בהמשך, השתיים מתכננות לפתוח חנויות של הרשת גם בחו"ל.

ברשת שתוקם ישווקו מכשירים סלולריים, טאבלטים ואביזרים כמו אוזניות, כבלים וכיסויים, הן של מותגים בולטים כמו אפל וסמסונג, והן של מותג פרטי של הרשת. בנוסף לכך, הרשת החדשה תמכור כרטיסי סים תחת המותג רד, ותספק שירותי תחזוקה ואחריות ללקוחות.

כוח המיקוח של פוקס

למעשה, הוט מפעילה כבר היום רשת עם חנויות למכירת מוצרי סלולר - הוט מובייל. אז מדוע בעצם היא זקוקה לפוקס? ויזל מביא לעסקה את הניסיון הקמעונאי הרחב של הקבוצה, אבל לא רק. הוא מביא גם את כוח המיקוח הרב שלו מול בעלי הקניונים ומרכזי הקניות להשגת דמי שכירות נוחים, בסדרי גודל שהוט כנראה הייתה יכולה רק לחלום עליהם, ושרק שחקניות בודדות בשוק מסוגלות להשיג.

הודות לכך שהקבוצה שבבעלות ויזל מחזיקה ביותר מ-10 מותגים עם מחזור שנתי שקרוב ל-3 מיליארד שקל, כמעט בלתי אפשר לפתוח היום מרכז קניות בישראל בלעדיה. לויזל יש כאמור ניסיון קמעונאי מבוסס, גם מחוץ לישראל, באמצעות החיבורים שלו עם נייקי, פוט לוקר וללין.

מדובר בהתרחבות הפעילות של קבוצת פוקס לתחום חדש, אחרי שזו כבר פועלת בתחומי האופנה, אופנת הבית, ספורט ומוצרי טיפוח. הפורטפוליו של הקבוצה יתרחב לתחום צומח, בזמן שמשבר הקורונה פגע ביתר הפעילויות שלה בשל מגבלות התנועה והסגרים. שווה לשים לב גם לכך שזו הפעם הראשונה שהוא מקים מיזם משמעותי כל-כך עם שותף מקומי, ומאפשר לשותף להחזיק בשליטה בחברה.

ואקום בשוק הסלולר

לצד זאת, הוט משנה את הגישה שלה. אולי בעקבות הקורונה, ואולי מתוך הבנה ששוק התקשורת נמצא במקום לא טוב, מחליטים שם לעשות דברים בצורה אחרת. למשל, לא חייבים להיות הבעלים היחידים של רשת סיבים אופטיים, אפשר לחבור לשותפים ולנצל הזדמנות במחיר מציאה, כדי לפרוס יחד איתם. וגם לא חייבים להחזיק רשת חנויות למכירת ציוד קצה בבעלות מלאה, אם אפשר לחבור לשותף קמעונאות חזק שיעזור לך להשיג את המיקומים הכי טובים. עדיף ביחד, מאשר לחוד.

מבחינת טל גרנות-גולדשטיין, מנכ"לית הוט, עדיף להשקיע ביחד עם שותף כמו פוקס בהקמת רשת חנויות חדשה, במקום להמשיך ולהשקיע בהרחבת רשת הוט מובייל, גם במחיר שהאחרונה תשלם מחיר מסוים והפדיון שלה ייחתך. בתוצאה הסופית, הבונוס יהיה גדול לאין ערוך. גם הסיכון שבהשקעה קטן, כי אין הרבה אנשים עם הניסיון והידע של ויזל.

לא מן הנמנע גם שגרנות-גולדשטיין מזהה ואקום בשוק הסלולר. אומנם יש תחרות בתחום ציוד הקצה, אבל בימים אלה אנשים פחות טסים לחו"ל (ולכן קונים את המכשירים בישראל), ושחקן כמו אקספון מדשדש ומייצר פחות לחץ על המחירים. הוט תוכל אולי למלא את הוואקום הזה באמצעות מכירת חבילות סלולר עם סים Red, שיפעל על גבי הרשת שלה.

התחרות של הוט במכירת ציוד קצה אינה רק מול המפעילים, אלא גם נגד החנויות והרשתות הקטנות שבהן היא רוצה לנגוס בזכות תנאי סחר טובים יותר, ובשל כוח הקנייה שלה ושל פוקס בקניונים. הוט מזהה גם את הרצון של בזק להתרחב בתחום ציוד הקצה, ואת העובדה שהמכירות שלה בתחום כבר מגיעות לעשרות מיליוני שקלים בשנה. אם בזק יכולה, למה הוט לא?

מלבד הפגיעה בשחקנים הקטנים, הרשת החדשה תייצר מלחמת עולם מול המפעילים והרשתות הגדולות כמו דינמיקה ואיי דיגיטל. לא לחינם החנויות עוצבו כך שהן מחלקות את רוב שטח המכירה למוצרי סמסונג ואפל, ורק בשוליים יימכרו מותגים נוספים ואביזרי המותג הפרטי Red.