אלטשולר שחם השקיע 100 מיליון דולר בקרן הביטקוין הגדולה בעולם

ההשקעה בקרן GBTC מספקת לבית ההשקעות חשיפה למחיר הביטקוין, שזינק מתחילת השנה בכ-70% • "ההשקעה של 100 מיליון דולר נהפכה ל-200 מיליון דולר, ומההחזקה הזאת כבר מכרנו כשליש", אמר לגלובס גילעד אלטשולר, מנכ"ל משותף ומבעלי בית ההשקעות

גלעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גלעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות אלטשולר שחם נהנה באחרונה מחשיפה משמעותית להשקעה בביטקוין, על רקע הגאות בשוק מטבעות הקריפטו. לגלובס נודע כי בית ההשקעות השקיע בסוף השנה שעברה סכום של כ-100 מיליון דולר בקרן הביטקוין הגדולה בעולם, Grayscale Bitcoin Trust, המוכרת בסימול GBTC. ההשקעה הזאת הניבה לבית ההשקעות תשואה נאה של כ-100% בתוך כחודשיים בעקבות הזינוק במחירו של הביטקוין.

זוהי הפעם הראשונה שבה גוף מוסדי ישראלי רוכש החזקה עם חשיפה לביטקוין בסדר גודל כזה עבור לקוחותיו. אלטשולר שחם, אחד מגופי ההשקעות הגדולים בישראל, ניהל נכון לסוף ינואר נכסים בהיקף של כ-171 מיליארד שקל בחשבונות עמיתים בחיסכון לטווח ארוך - קופות גמל וקרנות פנסיה.

קרן GBTC עוקבת אחרי מחירו הדולרי של הביטקוין על פי מדד שמפרסמת חברת TradeBlock. הקרן מנוהלת על ידי חברת Grayscale Investments, שנחשבת לחברת השקעות הקריפטו הגדולה בעולם והיא חלק מקבוצת Digital Currency Group, שאותה מוביל המייסד בארי זילברט.

שווי השוק של הקרן, הנסחרת מעבר לדלפק, הוא כיום כ-34 מיליארד דולר. מניות הקרן עלו בכ-60% מתחילת 2021 והשלימו זינוק של 495% ב-12 החודשים האחרונים. ההשקעה בקרן מיועדת למשקיעים כשירים בלבד, כשהיא מאפשרת השקעה מינימלית של 50 אלף דולר וגובה עמלה שנתית של 2%.

אלשטולר: "זאת השקעה חדשה עבורנו"

בשיחה עם גלובס אמר גילעד אלטשולר, מנכ"ל משותף, מייסד ובעלים משותף של בית ההשקעות, כי ההשקעה בקרן GBTC בוצעה מכספי תיק ההשקעות של עמיתי אלטשולר שחם במחצית השנייה של השנה שעברה. לדבריו, ההשקעה ב-GBTC נעשתה בשיעור של כ-0.3% מתיק העמיתים של בית ההשקעות.

רכישת מניות GBTC, המספקות חשיפה עקיפה לביטקוין, נעשתה על ידי אלטשולר שחם כשמחיר הביטקוין נע סביב 21 אלף דולר. כחודשיים לאחר מכן, בתחילת פברואר, חצה מחיר הביטקוין את רף ה-40 אלף דולר והמשיך לזנק, ובאותו שלב מימש בית ההשקעות כשליש מהחזקותיו ב-GBTC.

לאחר המימוש, כיום מחזיק אלטשולר שחם במניות GBTC בהיקף של כ-150 מיליון דולר. "ההשקעה של 100 מיליון דולר נהפכה ל-200 מיליון דולר, ומה-200 מיליון דולר כבר מכרנו כשליש", אמר אלטשולר לגלובס. "זאת השקעה חדשה עבורנו. לקח כמה חודשים עד שקיבלנו את כל האישורים הרלוונטיים וכל חוות הדעת שאישרו לנו את ההשקעה בתחום".

תגדילו את ההשקעה הזאת השנה?

"תלוי במחיר", אומר אלטשולר. "קצת נבהלנו מהמהירות שבה הביטקוין הגיע למחירים האלה, כששווי השוק העולמי שלו חצה את הרף של טריליון דולר, וזה קצת הדאיג אותנו. לכן, החלטנו לממש חלק מההחזקה - כך שקודם כל נחזיר הביתה את הקרן שהשקענו, בסך 100 מיליון דולר".

ביטקוין נסחר ביום רביעי בערב במחיר של כ-56,600 דולר, אחרי עלייה של כ-12% בשבוע האחרון. מתחילת 2021 טיפס מחירו של מטבע הקריפטו המוביל בכ-70%. לפני כשלושה שבועות, ב-21 בפברואר, נרשם שיא כל הזמנים במחיר הביטקוין, ברמה של 58,330 דולר - וכיום הוא נמוך בכ-3% מהשיא.

צמיחה בפעילות של אלטשולר שחם הורייזון

ההשקעה בקרן GBTC מסתמנת כצעד הגדול ביותר של אלטשולר שחם עד כה להרחבת השקעותיו בשוק הקריפטו. בינואר האחרון, כפי שדיווחנו בגלובס, סיכם בית ההשקעות של גילעד אלטשולר וקלמן שחם עם חברת וויטסמוק, שבאחרונה הסבה את פעילותה לתחום הקריפטו, על רכישת 8.5% מהון המניות שלה תמורת 10 מיליון שקל - השקעה שהופכת את אלטשולר שחם לבעל עניין בחברה. עם זאת, יש לציין כי ההשקעה בוויטסמוק בוצעה מחשבון הנוסטרו של בית ההשקעות, ולא מכספי העמיתים.

בתוך כך, באחרונה התרחבה פעילותה של אלטשולר שחם הורייזון, חברה בת של אלטשולר שחם, הפועלת כזרוע הקריפטו של בית ההשקעות. החברה הוקמה ב-2018 בהובלתו של רן שחם, מנכ"ל משותף בבית ההשקעות, ונועדה לפעול בתחום ההשקעות בשוק מטבעות הקריפטו. בחודשים האחרונים מציינים בחברה כי נרשמה הצטרפות רחבה של לקוחות - ויחד עמה גם עלייה גדולה בהיקפי הפעילות.

בשבוע שעבר מונה לאלטשולר שחם הורייזון מנכ"ל חדש - אילן שטרק, שניהל בעבר את תחום המסחר ושוקי ההון בחברת הבלוקצ'יין הישראלית Orbs. אורבס, שאותה מוביל המייסד השותף דניאל פלד, ביצעה בשנה שעברה מהלך נרחב של קיצוצים בצוות עובדיה, שבסופו נותרה עם כ-30 עובדים בלבד, כפי שדיווחנו בגלובס.