על הפרק בביקור נתניהו באמירויות: הסכם תיירות הכולל פטור מבידוד

רה"מ יטוס מחר לגיחה קצרה באיחוד האמירויות, במסגרתה יפגוש את יורש העצר השיח' מוחמד בן זאיד • לפי הודעת משרד החוץ האמירתי, בין השאר ידונו השניים על הסכם תיירות הדדי הכולל פטור מבידוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Associated Press, Alex Kolomiensky/Yedioth Ahronoth
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Associated Press, Alex Kolomiensky/Yedioth Ahronoth

בדרך למתווה תיירות הדדי עם איחוד האמירויות: מחר (ה') יבקר ראש הממשלה בנימין נתניהו באבו דאבי לגיחה קצרה, במסגרתה יפגוש את יורש העצר השיח׳ מוחמד בן זאיד. בין השאר ידונו השניים על הסכם תיירות הדדי הכולל פטור מבידוד. כך לפי הודעת שפרסם משרד החוץ האמירתי. "מסדרון התיירות, שיפנה לתיירים מחוסנים, יעודד תיירות למטרות עסקיות, פנאי ולמטרות נוספות", נכתב בהודעת המשרד.

המטרה היא שההסכם ייכנס לתוקף בחודש אפריל. ״בשעה ששתי המדינות, ישראל ואיחוד האמירויות, הן השיאניות בקצב ההתחסנות של האזרחים, נוכל ביחד לייצר מודל המדגים יציאה מהמשבר דרך קצב התחסנות ודרך שיתופי-פעולה בין מדינות״.

נזכיר כי הסכמי אברהם שנחתמו בחודש ספמטבר 2020 כללו סעיפי תיירות בין איחוד האמירויות ובין ישראל לרבות פטור הדדי מוויזות תייר ופתיחת קווי תעופה ישירים מתל אביב ליעדים שונים באיחוד האמירויות.

עד כה, רק תיירים ישראלים הורשו לבקר באיחוד האמירויות ודובר על כ-130 אלף נוסעים שהספיקו לבקר בעיקר בדובאי. התיירות הנכנסת לישראל סגורה מאז חודש מרץ 2019 ולאור זאת גם תיירים מידידתנו החדשה לא הורשו להגיע ארצה.

הפטור ההדדי מוויזת התייר היה תקף לשבועות ספורים, ולאחר מכן נדרשו הישראלים לשלם כ-90 דולר על ויזת תייר. רק לאחרונה הועבר ההסכם החתום בידי הממשל האמירתי אלא שהפטור עוד לא הספיק להיכנס לתוקף כאשר השמיים נסגרו.

הפוטנציאל התיירותי בין המדינות הוא גדול - עבור הישראלים מדובר ביעד מעניין שהיתרון הגדול שלו הוא המרחק הקצר (כ-3 שעות טיסה) והעובדה שניתן לנפוש באיחוד האמירויות גם בחודשי החורף.

ישראל היא יעד תיירותי מעניין לתושבי האמירויות, המקומיים והזרים (שמהווים את הרוב הגדול) בחופשה שמשלבת ביקור באתרי דת חשובים בירושלים יחד עם חופשה עירונית בתל אביב. ההתעניינות מכיוון איחוד האמירויות היא גדולה ומאתגרת לאור הסדרי אבטחה נדרשים, למשל בביקור תיירים במסגד אל אקצה.

לפני שהשמיים נסגרו בסוף חודש ינואר הספיקה לפעול בישראל חברת הלואו קוסט פליי דובאי, ה״אחות״ הקטנה של חברת התעופה הגדולה באיחוד האמירויות והחברה הלאומית של דובאי, אמירייטס.

בקו פעלו גם שלוש החברות הישראליות שהפעילו ביחד עשרות טיסות בשבוע. חברת התעופה הלאומית של אבו דאבי אתיחד אמורה להשיק קו לקראת חג הפסח, אולם יש אפשרות שהמועד יידחה.

הסכמי תיירות הדדים יכולים לאושש את ענף התיירות וזו הסיבה שמדינות רבות שואפות ליישמם. ישראל חתמה על הסכם תיירות עם יוון אולם סעיפיו לא חודדו עד כה. בין המדינות שהביעו נכונות להכניס את התייר הישראלי המחוסן בלי בידוד נכללות גם איי סיישל וגיאורגיה.

בכל מקרה האתגר שיידרש אליו פתרון הוא לגבי הילדים שלא מחוסנים. בשעה שההורים המחוסנים יוכלו לטוס בלי בידוד, הילדים הלא המחוסנים עשויים להידרש לחובת בידוד. בשלב זה, ועד ה-20.3 אזרחים לא מחוסנים, כולל ילדים, נדרשים לאישור ועדת חריגים כדי לצאת מישראל. משרד התחבורה מבהיר כי ועדת החריגים תדחה על הסף בקשות לצרף ילדים לחופשה עם הוריהם המחוסנים וזאת עד ל-20.3