הצמידים האלקטרונים חוזרים: ועדת החוקה אישרה את חוק הפיקוח האלקטרוני לקריאה שנייה ושלישית

החוק צפוי להגיע לאישור מליאת הכנסת ביום שני • על פי הערכות במשרד הבריאות, בשבוע הבא יהיו זמינים 5,000 צמידים אלקטרוניים למעקב אחר חוזרים מחו"ל שנדרשים לבידוד ביתי

נתב"ג / צילום: צביקי אברמוביץ
נתב"ג / צילום: צביקי אברמוביץ

הצמידים האלקטרונים חוזרים: ועדת החוקה אישרה לקריאות שנייה ושלישית את חוק הפיקוח האלקטרוני למבודדים החוזרים מחו"ל.

החוק צפוי להגיע לאישור מליאת הכנסת ביום שני וייכנס לתוקף עם פרסומו ברשומות. לשם הפעלתו יידרש גם נוהל שיקבע את אופן פעילותה של החברה המפעילה.

נזכיר כי מאז ה-7.3 בוטלה חובת הבידוד במלוניות והחוזרים מחו"ל שלא מחוסנים או מחלימים נדרשים לבידוד ביתי. המדינה מודה כי רוב המחויבים בבידוד מפרים את חובתם.

לאחרונה תוגבר מערך האכיפה עם מאות פקחים וחברות התעופה אף נדרשות להעביר למשטרה את שמות הנוסעים שנדרשים לבידוד בכדי לבצע את האכיפה.

עם זאת, נציין כי ככל שגדל שיעור המתחסנים, קטן שיעור הנכנסים לישראל שמחויבים בבידוד. המחוסנים, כמו כלל הנוסעים, נדרשים לבצע בדיקת קורונה לפני הכניסה לישראל ובדיקה נוספת לאחר הנחיתה, ובהתאם לתוצאה שלילית הם פטורים מבידוד ביתי.

המידע מהאזיק ימחק בתום הבידוד

אמצעי הפיקוח הטכנולוגיים, צמיד אלקטרוני למעקב או אפליקציה למעקב דרך הסלולרי, יאפשרו לבצע אכיפה הדוקה יותר. יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר דרש כי יוגבל השימוש במידע המתקבל מאמצעי הפיקוח, כך שישמש רק לאכיפת עבירת הפרת הבידוד ועבירות הנלוות להפרה זו במקום כפי שהוצע תחילה, שיעשה שימוש באופן רחב יותר. הוועדה הבהירה במפורש את המגבלות על תפקידה של החברה המפעילה את מוקד הפיקוח למתן סיוע טכני בלבד ולא כתפקיד אכיפתי.

סגן שר הבריאות יואב קיש העריך כי 5,000 צמידים אלקטרוניים יהיו זמינים בשבוע הבא ובכל שבוע תגדל המכסה בעוד 5,000 (עד ל-30 אלף צמידים). קיש טען כי על מנגנון הפיקוח לעבוד אוטומטית כמו מצלמות המהירות "כדי שלא יהיה ישראבלוף" וביקש מהוועדה לשקול להשית את עלויות הצמיד וחלק מהשהות במלוניות, על הבוחרים לטוס. זאת אחרי שהמדינה מימנה את עלות המלוניות, שעמדה על חצי מיליארד שקל עד כה. ברוב המדינות מי שמחויב לבידוד במלונית הוא שמכסה את העלות.

האזיק האלקטרוני של סופרקום, בו נעשה שימוש בפיילוט / צילום: SuperCom
 האזיק האלקטרוני של סופרקום, בו נעשה שימוש בפיילוט / צילום: SuperCom

נוסח החוק קובע כי נוסע שחייב בבידוד יכול להישלח לבידוד בית עם אמצעי טכנולוגי, אם נתן את הסכמתו לשימוש באמצעי טכנולוגי ועשה בדיקת קורונה לאחר כניסתו לישראל. מי שלא ייתן הסכמתו לשימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי או לא יעמוד בתנאים הקבועים בחוק ישלח למלונית. אוכלוסיות מסוימות, דוגמת קטינים מתחת לגיל 14, יוכלו לקיים את הבידוד בלי אמצעי הפיקוח. הנוסעים ישלמו פיקדון על הערכה שיקבלו. הסכום יעמוד ככל הנראה על כ-1,500 שקל.

באשר לסוגיית הפרטיות שתאסוף החברה שתיבחר כספקית לצמידים (בפיילוט שכלל כ-80 צמידים השתתפה חברת סופרקום) נקבע כי המידע שיתקבל יישמר במאגר מידע בבעלות משרד הבריאות, שיוחזק בידי החברה. המידע יימחק אם אינו נדרש ולכל המאוחר בתום תקופת הבידוד. החברה המפעילה תעביר למשטרה ולמשרד הבריאות מידע על מי שהפר לכאורה את הוראות הבידוד או ביצע הפרה אחרת של התנאים לשימוש בציוד והמידע לגביו יישמר לתקופה של 30 ימים.

היו"ר אשר: "לפני כשבועיים החליטה הוועדה שלא להאריך את חובת המלוניות ואני לוקח על כך אחריות מלאה. לא הייתה מטרה לשרוף את המועדון, זו לא חוכמה להיות לעומתי ולגרום לכאוס בשעת מגפה. אמרתי גם לרה"מ שעצירת הווריאנטים היא דבר חשוב אך כשהציבור לא ממושמע והמשטרה לא יכולה להגיע לכל בית, צריך למצוא פתרון אמיתי".

לאחר ההצבעה אמר: "מעולם לא חלמתי שאצטרך לחוקק חוק כזה על אנשים בביתם הפרטי אך אני יודע שעשינו את הדבר הנכון כדי למנוע מאנשים להגיע לדבר הקשה הזה של המלוניות, גם למען אנשים שבאים מחו"ל וגם למען הפקידים שהיו צריכים לגרור אנשים באוזניים. המחזות שראינו לא היו טובים. אני טופח על שכמה של הוועדה בכך שעצרנו את האישורים האוטומטיים של אשפוז כפוי במלוניות והוצאנו מהכוח לפועל את האמצעים הללו".

מירב ענבר, ממשל"ט הקורונה במשרד הבריאות שעסקה בפיילוט שנעשה לאחרונה לצמידים האלקטרוניים, דיווחה כי: "סה"כ חולקו 79 צמידים והייתה הפרה אחת של גזירת הצמיד. היו 24 הפרות שראינו שיצאו מטווח המטרים שהורשו ומיד התקשרו והם חזרו חזרה. פתחו חלון לכל מי שיצא לבדיקה סרולוגית וקורונה. הייתה בקשה אחת לטיפול שיניים דחוף שאישרנו. הקשר עם החברה היה מעולה, הייתה בעיה עם הסיירים שיצאו לבתים, אך הפיילוט היה מעולה. זמן ההתקנה ביום הראשון היה 14 דקות מרגע מילוי הטפסים וביום השני - 6-4 דקות לאדם. זה היה מאוד מהיר וללא תורים. היו פניות למוקד כמעט מכולם בגלל הבדיקות הסרולוגיות ובדיקות הקורונה ביום התשיעי, והיה מענה מהיר מאוד".