בית מלוכה חכם וקטן? נטישתם של מייגן והארי מדגימה את הקושי בצמצום כוח העבודה בארמון

הנסיך צ'ארלס רוצה לצמצם את מספר בני המשפחה בעלי המשרה בבית המלוכה הבריטי, אך מסתכן בכך שחברים זוטרים יותר ינסו לגזור רווחים מקשריהם המלכותיים

משפחת המלוכה הבריטית ב-2019 / צילום: Reuters, PA Images
משפחת המלוכה הבריטית ב-2019 / צילום: Reuters, PA Images

הנסיך צ'ארלס, יורש העצר לכתר הבריטי, כבר רוצה זמן רב בית מלוכה מצומצם. החזון שלו הופך לאט למציאות, אך לא בדרך שציפה.

הנסיך הארי ומייגן מרקל הם חברי בית המלוכה הבכירים האחרונים שעזבו את תפקידם כחברים במשרה מלאה בבית המלוכה, לאחר סכסוך מתוקשר עם ארמון בקינגהאם לגבי תפקידם במשפחה.

עזיבתם, המגיעה רק שנה אחרי שהנסיך אנדרו, אחיו הצעיר של הנסיך צ'ארלס פרש מבית המלוכה עקב סקנדל שהיה מעורב בו, מותירה את בית המלוכה הבריטי עם כ־12 חברים במשרה מלאה.

בהתחשב במחיר שעולה לתחזק את המשפחה המלכותית, "באמת צריכים להיות בערך שישה" חברים בבית המלוכה, אמר דיוויד מקלור, סופר ומומחה לתקציב בית המלוכה.

הנסיך צ'ארלס עומד בראש המאמצים לקצץ בכמות חברי המשפחה הנהנים מתמיכה כלכלית מטעם הארמון, אבל הקשיים בהתנהלות בזמן עזיבת הנסיך הארי - שכיום מנסה לקדם עם אשתו מייגן מרקל כמה יוזמות כלכליות - מראות כמה קשה זה יכול להיות.

אכן, אם מספר גדול של בני משפחת המלוכה יעזבו את תפקידיהם במשרה מלאה, הם עלולים לחשוף את הארמון לסיכון שאחר כך הם ינצלו את קשריהם המלכותיים כדי להשיג רווח, ואולי יחתרו תחת הדימוי של בית המלוכה - ויגרמו למשלמי המסים הבריטים להיות מנוכרים אליו. העם הבריטי משלם את החשבונות העצומים של אבטחת המלכה ומשפחתה והוצאות אחרות.

המלכה מסרבת להקטין את מספר החברים

בכירים בארמון אומרים שהנסיך צ'ארלס רוצה בית מלוכה הבנוי סביב יורשיו המיידיים ובנות זוגם. השאלה מה לעשות עם שאר בני המשפחה אינה ברורה עדיין.

התקדמות בנושא של צמצום וייעול המשפחה עוכבה בגלל התנגדותה של המלכה אליזבת, בת 94. המלכה סירבה בשנים האחרונות להקטנת מספר חברי בית המלוכה העובדים, כך אומרים אוהדים של משפחת המלוכה. אחד מיוצאי הדופן היה הנסיך אנדרו, שפרש כחבר בכיר בבית המלוכה ב־2019 לאחר שהתפרסמו דיווחים על חברותו בעבר עם עבריין המין המורשע ג'פרי אפשטיין.

בעלה של המלכה אליזבת', הנסיך פיליפ, פרש מתפקידיו הרשמיים ב־2017.

רשת ענפה של חברי משפחה ממשיכה לייצג את המלכה במסיבות רשמיות. המלכה בעצמה משלמת לסגל של חברי בית מלוכה במעמד נמוך יותר מהונה הפרטי. ההוצאות על חובות חברי בית המלוכה ועל הארמונות השונים עלו כמעט והוכפלו מאז 2013 וכעת הן עומדות על כמעט 70 מיליון ליש"ט (97.4 מיליון דולר). אחת הסיבות לכך היא העלות הגבוה של שיפוץ ארמון בקינגהאם. החתונה המפוארת בשנת 2011 של הארי ומייגן עלתה למשטרת תמזה וואלי 3.4 מיליון פאונד. כשני שליש מזה סובסד בידי הממשלה.

במהלך הריאיון עם אופרה ווינפרי ביום ראשון, הדוכס והדוכסית מסאסקס רמזו על תוכניותיהם לאחר עזיבת חיי הארמון. "אפשר להיות חבר בכיר במשפחה, ואז יש את אלה שהם חברים לא בכירים. ואנחנו אמרנו, באופן ספציפי, אנחנו נסוגים מתפקידינו הבכירים כדי להיות בדיוק כמו - אני יכולה לחשוב על כל כך הרבה כאלה שהם הוד מעלתם, נסיכים או נסיכות, ודוכסים או דוכסיות - המרוויחים משכורת, חיים בתחום הארמון, ויכולים לתמוך במלכה כשהם מתבקשים", אמרה מרקל בריאיון.

הארי ומייגן בראיון אצל אופרה, לאחר שעזבו את בית המלוכה הבריטי / צילום: Associated Press, Joe Pugliese/Harpo Productions
 הארי ומייגן בראיון אצל אופרה, לאחר שעזבו את בית המלוכה הבריטי / צילום: Associated Press, Joe Pugliese/Harpo Productions

בית המלוכה ווינדזור הובך מהניסיון האחרון לכונן מה שבכירים קראו לו "מלוכה גמישה" עם חברים מפורסמים שאמורים גם לייצג את המלכה וגם להרוויח כסף.

בשנות ה־90, המלכה נתנה לנסיך אדוארד רשות להקים חברת הפקות טלוויזיה משלו, ארדנט הפקות. אשתו סופי, הדוכסית מסאסקס, בינתיים, ניהלה חברת יחסי ציבור. הדוכסית הייתה צריכה לפרוש ב־2001 מראשות החברה שלה לאחר שהוקלטה משמיעה הערות ביקורתיות נגד חברי בית המלוכה. מאוחר יותר נסגרה חברת ארדנט הפקות. כיום הנסיך אדוארד הוא בן בית המלוכה במשרה מלאה ומשכורתו ממומנת במידה רבה על ידי אימו.

חוויות מסוג זה רודפות אחרי בית המלוכה במשך השנים והופכות את אנשי החצר לרגישים לגבי סידורים מסוג זה, כך אמרה ג'ודית רובותם, מומחית חוקתית. "את יכולה לסלוח לבן משפחה אבל זו עדיין עבירה שאפשר לפטר בגללה בתוך ארגון", אמרה.

אבל כמו שאמרה הדוכסית מסאסקס לווינפרי, כמה מהחברים הצעירים יותר בבית המלוכה הבריטי הצליחו לחצוב לעצמם נישות. שתי בנותיו של הנסיך אנדרו יצאו לקריירות עצמאיות, אם כי הרקע המלכותי שלהן נותן להן יתרון ברור בחברה הבריטית.

מימין: הנסיכה ביאטריס, הנסיך אנדרו והנסיכה יוג'יני / צילום: Reuters, Chris Jackson
 מימין: הנסיכה ביאטריס, הנסיך אנדרו והנסיכה יוג'יני / צילום: Reuters, Chris Jackson

הנסיכה ביאטריס (32) היא הבת הבכורה של אנדרו ואשתו לשעבר שרה פרגוסון, הדוכסית מיורק. ביאטריס עובדת בחברת המידע והתוכנה האמריקאית Afiniti, שם היא מוכרת בשם ביאטריס יורק ומכהנת כסגנית נשיא לפיתוח שותפויות אסטרטגיות. היא התחתנה עם מפתח קרקעות בטקס פרטי בשנה שעברה.

אחותה הנסיכה יוג'ני (30) היא מנהלת בגלריה לאמנות Hauser & Wirth בלונדון ובחייה המקצועיים שמה הוא יוג'ני יורק. בעבר עבדה בחברת המכירות הפומביות באינטרנט Paddle8 בניו יורק.

הנסיכה יוג'ני התחתנה ב־2018 בטקס ראוותני בטירת ווינדזור. מנהיגי מפלגת הלייבור השמאלית וקבוצות המתנגדות למלוכה בבריטניה הטילו ספק בקנה המידה של האירוע, שהזדקק לאמצעי אבטחה משמעותיים. למרות שהחתונה עצמה מומנה על ידי משפחת הכלה, המשטרה המקומית ביקשה מהממשלה 850 אלף פאונד לסיוע בכיסוי הוצאות האבטחה, וקיבלה לבסוף 612 אלף פאונד.

שתי האחיות מוכרות כ"הוד מלכותה" בגלל שירשו את התואר שלהן מאביהן ועבדו עם כל מיני עמותות צדקה ולעיתים הן מייצגות את המשפחה המלכותית.

החתונה של הנסיכה יוג'יני וג'ק ברוקסבנק / צילום: Associated Press, Toby Melville
 החתונה של הנסיכה יוג'יני וג'ק ברוקסבנק / צילום: Associated Press, Toby Melville

המצב שונה אצל נכדים אחרים של המלכה. לדוגמה, זארה טינדל לא נחשבת לנסיכה. מעמדה מגיעה מהשושלת הנשית, במקרה שלה דרך אימה, הנסיכה אן, הילדה השנייה והבת היחידה של המלכה אליזבת והנסיך פיליפ. כרוכבת סוסים, התחרתה באולימפיאדה בלונדון ב־2012 והיא נשואה לשחקן לשעבר בנבחרת הראגבי של אנגליה, מייק טינדאל, איתו יש לה שני ילדים.

זארה טינדל באולימפיאדה בלונדון ב־2012 / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
 זארה טינדל באולימפיאדה בלונדון ב־2012 / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

כמו הדודניות שלה, טינדאל, שהיא בת 39, מקדמת כל מיני מטרות צדקה, ופעם השתתפה בתחרות פוקר בין ידוענים על מנת לעזור לעמותה העוסקת בריפוי הסרטן.

הדוכס מגלוסטר נוטה לשמור על פרופיל נמוך ובתור דודן של המלכה, הוא חבר בית המלוכה הבכיר ביותר שאינו צאצא ישיר של המלך ג'ורג' השישי, אביה של אליזבת'.

הוא נולד בשם הנסיך ריצ'רד והיום פונים אליו כהוד מלכותו, הדוכס מגלוסטר. הדוכס, שכבר בן 76, למד ארכיטקטורה ועבד בחברה בלונדון כמה שנים לפני שאחיו הגדול מת בתאונת מטוס והותיר לו את חובות המלוכה כנציג של המלכה וכאחראי על האחוזות של אביו.

כמו חברים אחרים במשפחת המלוכה, הדוכס תומך בארגוני צדקה שונים ובאגודות של ארכיטקטים. בשנת 2013, היה נציגה של המלכה אליזבת בהשבעתו של האפיפיור פרנציסקוס.

חברים אחרים במשפחה המורחבת ממשיכים לייצג את המלכה ולא מקבלים כספים משלמי המסים. הנסיך מייקל מקנט מנהל חברת ייעוץ. הוא נמצא במקום ה־49 כטוען לכתר ויש לו כמה תארים צבאיים לשם כבוד.

לנסיך הארי ולמייגן לא תהיה הפריבילגיה הזו. בחודש שעבר נשללו מהם כל הסמכויות והתארים לשם כבוד. בכירים בבית המלוכה הגיעו למסקנה שהזוג מתנהל באופן יותר מדי ציבורי כדי להיות גם בתוך וגם מחוץ לבית המלוכה.

אבל בסופו של דבר להיות מסולק מהתפקיד אינו דבר רע, כך אמר מקלור, מפני שלהיות חבר בבית מלוכה במשרה מלאה "זה משהו שמשגע אנשים".

הנסיך הארי עצמו אומר שחייו כעת השתפרו משמעותית. "אבי ואחי, הם לכודים. הם לא יכולים לעזוב. ויש לי חמלה גדולה עליהם", אמר לווינפרי.

ג'יימס הוקווי השתתף בהכנת הכתבה.