העלויות של כליאת אסירים בניו יורק הגיעו לשיא בזמן המגפה

מחלקת העונשין בעיר מוציאה כעת סכום שיא של 447,337 דולר על מנת לכלוא אסיר לשנה שלמה, או כ־1.226 דולר ליום

תאים בבית הכלא רייקרס איילנד בניו יורק / צילום: Reuters, Brendan McDermid
תאים בבית הכלא רייקרס איילנד בניו יורק / צילום: Reuters, Brendan McDermid

העלות של כליאת אדם בעיר ניו יורק הגיעה בשנה שעברה לשיא, אפילו בעת שמספר האסירים במערכת בתי הכלא בעיר צנח במהלך מגפת הקורונה, כך על פי מבקר משרדו של מבקר העיר ניו יורק סקוט סטרינגר.

בדו"ח שפורסם ביום רביעי, הודיע משרדו של מבקר העיר, שניו יורק כעת מוציאה סכום שיא של 447,337 דולר לכליאת אדם אחד במשך שנה שלמה, או כ־1,226 דולר ליום. הסכום הזה מהווה עלייה של 146% לעומת 2014, כשהעלות למאסר של יום אחד עמדה על 499 דולר ליום, כך על פי נתונים שמתועדים על ידי משרדו של סטרינגר.

בינתיים, כלל התקציב של העיר למחלקת האכיפה ירד ל־1.28 מיליארד דולר לשנה הפיסקלית 2020, לעומת 1.36 מיליארד דולר בשנה הפיסקלית 2019, כך נכתב בדוח של סטרינגר.

בריאיון, אמר סטרינגר שהעלייה בעלות הממוצעת של כליאה בבתי הכלא של העיר יכולה להיות מיוחסת למספר גורמים, כולל ירידה במספר האנשים הנכלאים בזמן שכמות הסוהרים המטפלים עליהם לא השתנתה. בעוד שכלל תקציב מחלקת העונשין החל להתכווץ, זה קורה בקצב הרבה יותר איטי מהירידה בכמות האסירים, והתוצאה היא עלויות גבוהות יותר לכל אסיר, אמר סטרינגר.

סטרינגר הוסיף שמחלקת העונשין של העיר ניו יורק נכשלת בטיפול בנסיבות הגורמות לכליאה ולחוסר היעילות במערכת בתי הכלא של העיר. "זה לא חכם מבחינה פיסקלית, בהתחשב במגפה, אבל זה גם לא הולך לפתור את הבעיות הקשורות ברפורמה במערכת הצדק והפלילין", אמר.

העיר צריכה לכוון מחדש מימון לטיפול בבריאות הנפש ובתוכניות למניעת כליאה, הפחתת אלימות בתוך בתי הכלא וסיוע לשיקום אסירים ששוחררו, אמר סטרינגר, דמוקרט המתמודד השנה על ראשות העיר ניו יורק.

דובר מחלקת העונשין פיטר ת'ורן אמר בהודעה מיום רביעי שהניתוח של סטרינגר מטעה. "חישוב פשוט של כל ההוצאה וחילוקה לאוכלוסייה הממוצעת היומית מתעלם מההשקעות שעשינו כדי לשמור על בתי הכלא שלנו בטוח בזמן מגפה שקורית פעם בחיים", אמר ת'ורן.

הוא אמר שקצב ההדבקה בקורונה בבתי הכלא של העיר נמוך משמעותית מהממוצע בעיר ניו יורק, ומחלקת הענישה עושה מאמצים לשמור על בריאותם של הסוהרים ושל האסירים.

שפל של כל הזמנים בכמות האסירים 

כמות האסירים בניו יורק ירדה לשפל של כל הזמנים ב־2020, כשמאות אנשים שנכלאו בבית הכלא רייקרס איילנד ובבתי כלא אחרים שוחררו בניסיון למנוע התפשטות של נגיף הקורונה במתקנים. רפורמות של מערכת המשפט ב־2020, כולל ביטול הערבות במזומן על פשעים רבים, גם הן גרמו לירידה בכמות הכליאה לפני משפט, כך אמר סטרינגר. גם התוכניות שנועדו למנוע מאנשים עבריינות המובילה לכליאה עזרו.

כמות האסירים הממוצעת בעיר עמדה על 5,841 ליום לשנה הפיסקלית 2020, כך נכתב בדוח. הנתון מהווה ירידה של 26% ממוצע של 7,938 אסירים בשנה הפיסקלית הקודמת, וירידה של 56% מממוצע של 13,362 אסירים כלואים ב־2009. בינתיים ב־2021, הממוצע היומי של אסירים בבתי כלא בניו יורק עומד על 4,193, נתון נמוך מהנתון הכולל של 2020.

הירידה בכמות האנשים הכלואים קרתה במקביל למאמצי ראש העיר ביל דה בלזיו לעשות רפורמה בבתי הכלא של העיר. דה בלזיו, שהוא דמוקרט, פועל לסגירת רייקרס איילנד, מערך בתי הכלא הגדול ביותר בעיר, ולהקים במקומו ארבע שכונות מעצר ברחבי העיר.

הדוח של סטרינגר הראה שאלימות בבתי הכלא עלתה בשנה שעברה, כשהיו יותר דיווחים על תקיפות בין אסירים ונגד סוהרים, וכמו כן היו דיווחים רבים על שימוש באלימות מצד סוהרים נגד אסירים. הדוח הצביע על עלייה קלה בשיעור באסירים המוגדרים כחולי נפש בשנה הפיסקלית 2020, בהשוואה לשנה שלפניה, 46% לעומת 45%.

ת'ורן, דובר מחלקת העונשין, אמר שהסוכנות שלו השקיע בציוד לאימון ובטיחות סוהרים, ומימנה הרבה יותר תוכניות שיקום לאסירים הכלואים. המחלקה גם התמודדה עם עלייה בשכר העובדים לאחר חתימת חוזים חדשים, כך אמר הדובר.