נופר בהסכם אסטרטגי עם טסלה; "מערכות האגירה מייצרות המון גמישות למערכת"

נופר אנרגיה דיווחה היום לבורסה על הסכם אסטרטגי עם טסלה לרכישת סוללות לאגירת חשמל בשנתיים הקרובות • בראיון לגלובס מספר המייסד והיו"ר עופר ינאי על האתגרים שעומדים בפני רשת החשמל בארץ בשנים הקרובות ומה קורה בחברה

עופר ינאי, מייסד ויו"ר נופר אנרגיה / צילום: ארז עוזיר
עופר ינאי, מייסד ויו"ר נופר אנרגיה / צילום: ארז עוזיר

מניית נופר אנרגיה מזנקת ב-10% במחזור ער בבורסה, לאחר שהחברה דיווחה על חתימת הסכם אסטרטגי מול טסלה. במסגרת ההסכם תספק טסלה לנופר מערכות לאגירת חשמל בהיקף של 100 מגהוואט לפחות בשנתיים הקרובות. נופר תשלם כ-30 מיליון דולר עבור סוללות הענק (כ-5% מהסכום כבר הועברו לטסלה). 

בחברה מעריכים כי מערכות האגירה יאפשרו הקמת מערכות סולאריות בהספק של כ-150 מגוואט ברחבי הארץ. המערכות צפויות לתרום לחברה הכנסות מהקמה בהיקף של כ-534 מיליון שקל הכנסות שוטפות ממכירת חשמל בסך של כ-50 מיליון שקל לשנה ועוד כ-10 מיליון שקל לשנה מתחזוקה.

נופר , אותה הקים היו"ר עופר ינאי לפני כ-9 שנים, חנכה בשבוע שעבר, בנוכחות שר האנרגיה יובל שטייניץ, מתקן ראשון בארץ לאגירת חשמל באחד היישובים בעוטף עזה. המערכת, בהספק כולל של כ-3.22 מגוואט לשעה, צפויה להתחיל לפעול כבר בשבועות הקרובים (למשך כ-25 שנים) ובכוונת נופר להקים לצידה מערכות פוטווולטאיות בהספק כולל של 2.8 מגוואט, שיימכרו בתעריף של 45 אג' לקוט"ש. 

"את מערכת האגירה שבעזרתה נוכל לספק חשמל לקיבוץ ברציפות, גם ביום וגם בלילה, עלה להקים סדר גודל של 4 מיליון שקל. במשך היום הקולטי שמש אמורים לספק חשמל ולטעון את הסוללה הענקית וזה אמור לתת חשמל לכמה שעות בערב. המערכת מסוגלת להחזיק את הקיבוץ במשך הלילה", אומר ינאי בראיון לגלובס.

"צריך להבין שבארץ יש בעיה מאוד קשה של תשתיות חשמל, והכוונה שלי למערכת ההולכה הארצית. כשבאנו לעשות תיאום מול הרשת, מול חברת החשמל, אז אמרו לנו רגע, אתה לא נמצא בתל אביב אתה נמצא פה בעוטף עזה, כל הקווים כבר גמורים אתה לא יכול להזרים לי קוט"ש אחד החוצה". 

הם לא יכולים להוסיף עוד קיבולת? לא משתלם להם להוסיף?

"הם לא יכולים, הקו הזה סתום. הסולארי מייצר המון חשמל בימים שטופי שמש, חלק נצרך, חלק מוזרם למערכת, ומה שלא יכול להיות מוזרם ולא להיצרך הוא בעצם נאגר באוגר ואז אם אני רוצה אני יכול להזרים אותו בלילה או לחילופין שהקיבוץ יצרוך מזה בלילה. אבל מבחינת חברת החשמל אני תקין. מערכות האגירה מייצרות המון גמישות למערכת. הצלחתי לייצר פה פרוייקט של 15 מליון שקל עם הכנסות של 2.5 מליון שקל בשנה, וזה רק בזכות הצובר, הסוללה הענקית הזאת, אחרת זה היה בלתי אפשרי בגלל מגבלות מערכת ההובלה".

15 מיליון שקל השקעה ?

"כן. עכשיו תבין רק כמה הדבר הזה יש לו ערכים נוספים, פה מאחורינו הוא מתחבר בעצם לרשת מתח גבוהה של הקיבוץ, מה זה אומר? זה אומר שהדבר הזה מסוגל לייצר קיבוץ כאי חשמלי, וזה דבר שמאוד מאוד חשוב להבין. אם אתה עושה שינוי צריכה, זה יכול במקרים מסוימים להביא לקריסת המערכת. האוגר יודע לתמוך בשינויים, ואז המשמעות שגם אם יש הפסקת חשמל בכל האזור, ואנחנו מדברים פה על אזור שידע ימים קשים מבחינה ביטחונית , אז פה החשמל ימשיך לזרום. המערכות הסולאריות מייצרות, צורכים והוא יודע לתת לי את זה כאי חשמלי גם אם מישהו גזר לי את הכבלים, הוא יודע עכשיו להחזיק את הקיבוץ".

לדברי ינאי, "הסיפור הזה מעורר הרבה מאוד עניין בכל הקיבוצים שאנחנו בעצם עובדים איתם, למה? דבר ראשון כמו הקיבוץ הזה שרואים אין לו מקום ברשת, כל קיבוץ שני זה המצב שלו היום, הוא רוצה לשים עוד פאנלים סולאריים על הגגות, ואין אפשרות לשים עוד".

זה עניין של עלויות אני חושב, לא? עניין של כסף. 

"לא רק. בוא אני אתן לך דוגמה. מאוד קשה היום לקבל אוגר, יש מחסור עולמי בסוללות האלה ולכן ההסכם שלנו מול טסלה הוא מאוד מאוד משמעותי וחשוב". 

למה? יש תחרות מאוד גדולה על חומרי הגלם ? אני מתאר לעצמי בלי להבין יותר מדי בעולם עשרות סטארט-אפים ואלפי מדענים שכל יום מחפשים פתרונות מחוץ לליתיום..

"נכון. אבל זה לא כל כך פשוט. יש טכנולוגיות שונות שהן רק בראשיתן, כמו אלה של אוגווינד או ברנמילר, וצריך לראות איך הן מתפתחות". 

גייסה כ-600 מיליון שקל בדצמבר

פעילותה של נופר מתרכזת בפעילות ייזום והשקעה במערכות סולאריות (פוטו-וולטאיות) בישראל ובאירופה, וכן בהקמה, הפעלה ותחזוקה של מערכות סולאריות בישראל. החברה מתמחה בעיקר בהקמת מערכות על גגות מבנים ובשנתיים האחרונות גם על מאגרי מים, מה שמאפשר לה לגבות תעריף גבוה יחסית של כ-45 אג' לקילוואט חשמל. 

החברה הצטרפה למועדון החברות הציבוריות בת"א בדצמבר האחרון, עת גייסה כ-600 מיליון ש'ל בהנפקת מניות לפי שווי של כ-2 מיליארד שקל "לפני הכסף". מאז שהחלה להיסחר בבורסה רשמה המניה ירידה של אחוזים בודדים. ינאי מחזיק בכ-37% מההון, כ-20% ממניות נופר מוחזקות על ידי קרן נוי, המנכ"ל נדב טנא וסמנכ"ל הכספים נעם פישר מחזיקים עוד כ-7.7% כל אחד ומגדל מחזיקה בכ-5.3%. 

בתחילת פברואר דיווחה נופר על הסכם לביצוע השקעה בחברה האיטלקית סאנפריים ג'נריישן, באמצעות חברת אנדרומדה סולושנס, המוחזקת על-ידי החברה (40%) וקרן נוי (60%). סאנפריים עוסקת בפיתוח, ברישוי ובהקמה של מערכות פוטו-וולטאיות על גבי גגות באיטליה. במקביל, בחברה מקדמים פרויקטים גם בספרד, לצד קידום עשרות פרויקטים נוספים בתחום החשמל הסולארי והאגירה בישראל.

"הנכס אולי הכי גדול שלנו בישראל זה שיש לנו בעצם את מגרש המשחקים המושלם, יש לנו שותפויות שאומרות תביאו לנו עוד מוצרים", אומר ינאי.

קיבוצים ומושבים?

"קיבוצים וחברות הנדל"ן. חברות הנדל"ן אין יותר מדיי מאגרים אבל בקיבוצים יש לנו שיתופי-פעולה רבים בתחום המערכות הצפות, מצפון לדרום". 

מה העלות של מתקן צף על מאגר לעומת מתקן יבשתי ולעומת התקנה על הגגות?

"יותר יקר אבל לא בצורה משמעותית, משהו כמו 10% כי ההתקנה נורא פשוטה, המצופים מוסיפים עלות מסוימת , אבל קלות ההתקנה היא מדהימה. בקרקע יש לך עבודות הכשרת קרקע. פה אתה פורס את המצופים ויכול לגמור את כל המאגר בחודש. נופר עד סוף 2022 צפויה לחבר 275 מגוואט במתקנים צפים".

"כמה אירועים משבשים"

מה אתה חושב צפוי לקרות לרשת החשמל ביום שיתחברו אליה מאות אלפי רכבים חשמליים?

"הרשת של החשמל היא בנויה בצורה מאוד דומה למערכת הבנקאית. המערכת הבנקאית בשפל הגדול בארה"ב לפני כ-90 ומשהו שנה התרסקה. למה זה קרה ? כי היה בנק אחד, שפשט רגל, בנק אוף אמריקה, ברגע שברגע שבנק אוף אמריקה קרס כולם באו למשוך את הכסף וזה היה האירוע שהתניע את השפל הגדול. אז יש למשל תחנת משנה של 100 מגוואט ועליה יש חיבורים צרכניים של 600 מגוואט, איך יכול להיות יחס של 1:6? פשוט מאוד כי יש שנים של נסיון מה הקורולציה בין הצרכנים השונים. פתאום יש כמה אירועים משבשים, כמו היצרנים הסולארים והרכבים החשמליים, שהרשת החשמלית הקיימת לא יודעת להסתדר איתם".

אבל מצד שני הצריכה תהיה באמצע הלילה, תהיה אפליקציה שתתאם את זה, שתתחיל את טעינה מ-12 בלילה למשל, שזה שעות שאין כמעט צריכת חשמל..

"אוקיי. אבל זה חייב להיות מנוהל מה שנקרא ברמת משאבי הרשת. אנחנו בנופר יודעים להביא מוצרים חדשים ולאחר מכן לשלב אותם בעוד הרבה מאוד מקומות. למשל,  התחלנו פעילות באיטליה בתחום הגגות ושם הוא עכשיו כבר מתחיל לחתום עסקאות למערכות צפות. הוא יודע שיש מאחוריו גוף שיודע לתת לו את הידע של מערכות צפות, וגם העולם של אגירה עכשיו. ואז, ברגע שיש לי את באיטליה, אני יכול להמשיך גם בספרד. זה בעצם לדעתי מה שיהפוך את נופר מעניינת מבחינת הביצועים שלה". 

לדבריו, "זה למעשה היתרון של נופר, אנחנו יודעים לדבר את כל השפות. אנחנ ויודעים לעשות הכל בתוך הבית במקום לשכור חברה, ששוכרת חברה אחרת שתעשה את הסקר וחברה נוספת שמטפלת במס. תחום המערכות הצפות שמתקדם מול כמה קיבוצים, זה בתעריף של 45 אג'". 

לכמה שנים זה?

"25 שנה"

לדברי ינאי, "כיום יש בחברה 56 עובדים שקמים כל בוקר ועובדים מאוד מאוד קשה במטרה להגשים את המטרות שלה. בעקבות העסקה עם קרן נוי ווהנפקה המוצלחת כל אחד ואחד מהעובדים והעובדות קיבל בונוס, ולכל עובד יש אופציות. כולם שותפים , כולם עובדים ביחד, וכולם מאוד מאוד מחויבים".