הבנק הדיגיטלי יוצא לדרך: איך מצטרפים ואילו שירותים יינתנו היום ובעתיד?

בסוף השנה הבנק הדיגיטלי הראשון צפוי להתחיל לפעול במתכונת מלאה ולהיות זמין לכלל הציבור • בשלב זה, הפיילוט יכלול מספר נמוך של לקוחות • לגלובס נודע כי בבנק בוחנים הכנסת שותף נוסף •  אמנון שעשוע: "מהפכת הבינה המלאכותית כבר כאן, עכשיו היא מגיעה לבנקאות"

אמנון שעשוע / צילום: יונתן הפנר
אמנון שעשוע / צילום: יונתן הפנר

הבנק הדיגיטלי הראשון שבשליטת פרופ' אמנון שעשוע הודיע היום (א') כי החל ב"הרצה" שבמסגרתה "יפתח חשבונות לקבוצה סגורה של לקוחות, עם כל השירותים הבנקאיים". לגלובס נודע כי המהלך האמור קורה בעוד שבעל השליטה, שנמנה על מייסדי מובילאיי ואורקום, בוחן הכנסת שותף לבנק שבבעלותו.

בהתייחס לאפשרות לצירוף שותף לבנק נמסר בתגובה מהבנק כי "בנקים דיגיטליים זה נושא מאוד חם היום בעולם, הם מגייסים לפי רמות שווי גבוהות, ותופסים נתחי שוק משמעותיים. מטבע הדברים, העובדה שהיזם שמוביל את מהפכת המכונית האוטונומית מקים בנק, מייצרת עניין רב, ואנחנו מקבלים פניות ממשקיעים בארץ ובעולם, ונעדכן כשיהיה על מה".

בבנק הדיגיטלי, שבניהול גל בר דעה, מתגאים היום כי גייסו עד כה כ-140 עובדים וכי הם מתקדמים במימוש התוכנית העסקית, שלפיה יחלו בפעילות בנקאית מלאה לכלל הציבור עוד במהלך השנה הנוכחית. יו"ר הבנק הוא שוקי אורן. בבנק מציינים היום כי הקורונה לא הביאה לדחיית תוכניות הבנק, כשמבחינות רבות היא קרתה בתקופה נוחה לבנק - תקופת ההקמה. בהקשר זה נמסר היום מטעם הבנק כי "יפתח לציבור הרחב לקראת סוף השנה ובינתיים ניתן להצטרף לרשימת המתנה באתר הבנק".

עוד פירטו היום בבנק הדיגיטלי כי "במהלך הרבעון השלישי של 2021 הבנק יאפשר הצטרפות של עד 1,000 לקוחות מהציבור הרחב, שיהיו שותפים לעיצוב הבנק לקראת השקתו לציבור הרחב בסוף 2021. הבנק השיק היום גם אתר אינטרנט שבאמצעותו יהיה אפשר להירשם לעדכונים ולרשימת המתנה".

הבנק של נכט הפך לבנק של שעשוע

בספטמבר 2019 הודיע בנק ישראל כי הבנק הדיגיטלי, שמאז הוסיף לשמו את המילה "הראשון", אושר, כשהאישור הרגולטורי של הנגיד ושל הפיקוח על הבנקים ניתן סופית בדצמבר אותה שנה. בכך הוא הפך לבנק הראשון שקיבל אור ירוק רגולטורי מהבנק המרכזי, מאז שבנק פאג"י קיבל את האישור האמור בשנת 1978.

בתחילת הדרך, הבנק הדיגיטלי נוסד והובל על ידי מריוס נכט (גילוי מלא: מריוס נכט הוא בן הזוג לשעבר של ענת אגמון, מבעלות השליטה בגלובס), שהכניס את שעשוע כשותף בבנק באוגוסט 2018. במאי 2020 הודיע הבנק הדיגיטלי על "שינויים בגרעין השליטה" בו, שבמסגרתם נכט יצא מהחזקתו בבנק ושעשוע "לוקח את הגה השליטה בבנק; ירכוש את מניותיו של מריוס נכט ויהפוך לבעל השליטה היחידי". בכך הפך שעשוע לבעל השליטה היחידי בבנק.

המנכ"ל בר דעה מסר היום כי "נטפליקס הרגה את בלוקבאסטר, ספוטיפיי שיבשה את ענף המוסיקה, טסלה השאירה אבק לפורד ומיצובישי. ענף הבנקאות הוא בין הענפים הבודדים שלא עבר מהפכה. נציע בנקאות חדשנית והוגנת שתיתן לאנשים חופש מהדאגות שלהם סביב כסף. אין לנו כוונה להרוויח מחוסר הידע של הלקוחות שלנו ונעשה הכול כדי שהם לא יהיו במינוס ויבינו בדיוק על מה הם משלמים". היו"ר אורן הוסיף כי "בשיאו של משבר עולמי, עשינו את הלא יאומן והקמנו בנק שלם מאפס. תחילת הפעילות שלנו היא אירוע משנה שוק".

התוכניות לעתיד: יהיו גם משכנתאות

ואולם, בעוד שבלוקבאסטר אכן נעלמה מהמפה, הרי שטסלה נכון להיום עקפה בגדול את יצרניות הרכב המסורתיות בהיבטי שווי שוק, אך עדיין רחוקה מלעקוף אותן במכירות הרכבים בפועל (ביחס למותגים הגדולים, ובהם טויוטה ופורד, למשל). כך, במערכת הבנקאית הישראלית יש שש קבוצות בנקאות ותיקות בהרבה ועצמאיות שרובן כבר מחזיקות באופציות שירות דיגיטליות - הפועלים, לאומי, מזרחי טפחות, דיסקונט, הבינלאומי ובנק ירושלים הקטן. כמו כן, בימי הקורונה רוב המערכת הבנקאית המקומית עשתה קפיצת מדרגה בהיבטי השירותים הדיגיטליים הניתנים על ידי הבנקים ללקוחות הקצה. זה קרה במידה רבה בשל משבר הקורונה, שהביא לשינויים אדירים בהתנהלות הציבור.

כך או כך, לדברי שעשוע, לבנק הדיגיטלי יש מה לחדש בשוק המקומי. "מהפכת הבינה המלאכותית כבר כאן", הוא מסר היום, "ועכשיו היא מגיעה לבנקאות, ש"צמאה לחדשנות ותחרות אחרי שקפאה על השמרים שנים רבות". עוד הבטיח כי "בנינו טכנולוגיה פורצת דרך".

בבנק מסבירים כי הוא "נבנה על בסיס טכנולוגיה חדשנית מבוססת בינה מלאכותית בהתאם לחזון של פרופ' שעשוע". הבנק יפעל ללא סניפים, "באמצעות שילוב של טכנולוגיה ובנקאים אנושיים", ו"מסביב לשעון". בבנק הדיגיטלי מבטיחים כי "תהליך פתיחת החשבון יהיה דיגיטלי לחלוטין, ללא צורך בנציג אנושי ועם אישור מיידי של מסגרת אשראי".

הבנק יציע עם פתיחתו המלאה לכלל הציבור שורה ארוכה של שירותים בנקאיים אשר קיימים במערכת הבנקאית, "ובכלל זה חשבון אישי, חשבון זוגי, הלוואות, פיקדונות, כרטיסי אשראי, ניירות ערך, ערבויות, הוראות קבע ומט"ח". בכוונת הבנק להיכנס בהמשך, במועד שלפי שעה אינו ידוע, גם לתחום המשכנתאות, אשר "יוצעו בהמשך". על מנת לספק שירותים אלה הבנק חתם על הסכם הנפקה ותפעול של כרטיסי האשראי שלו עם קבוצת כרטיסי האשראי ישראכרט והוא אף מקדם את הפיכתו לחבר בורסה בבורסה המקומית.

הבנק החל לעבוד עם משרד יחסי הציבור שלום תל אביב שבהובלת זמיר דחבש, לצד הדוברת הפנימית.