הכלכלנית הראשית: תושבי המרכז רכשו דירות בפריפריה לא כדי לעבור לשם, אלא להשקעה

הסיפורים שנפוצו לפני מספר חודשים על צעירים שנוטשים את אזור תל אביב לטובת מגורים בפסטורליה הפריפריאלית התבררו כמוגזמים במקרה הטוב ולא נכונים כלל, להערכת הכלכלנית הראשית באוצר

הכלכלנית הראשית, שירה גרינברג / צילום: איל יצהר
הכלכלנית הראשית, שירה גרינברג / צילום: איל יצהר

האם הסיפורים אודות תושבי המרכז שהחלו לרכוש דירות בכמויות בפריפריה, בעקבות הקורונה, שהציפו את התקשורת במהלך הסגרים של שנה שעברה, אכן מבטאת טרנד חדש בשוק הנדל"ן? סקירת הכלכלנית הראשית באוצר לחודש ינואר 2021 שיצאה היום (א') מטילה ספקות גדולים בנכונותם. ואולם אם יש משהו שהוא נכון ומוכח זו הבעירה הגדולה שהשוק הזה חווה בתקופה האחרונה.

שוק הנדל"ן פתח את השנה באותה סערה שבה הוא הסתיים ב-2020 - עם כמות גדולה של עסקאות, וזאת דווקא על רקע צניחה בהיקפי העסקאות שבוצעו במסגרת "מחיר למשתכן". הזוגות הצעירים מוספים להיות פלח השוק הדומיננטי בשוק, אבל מעט פחות מאשר בשנים שעברו, שכן מי ששב במהירות אל השוק הם המשקיעים.

המספרים בעניין זה ברורים: בינואר נרכשו 10.5 אלף דירות בשוק הנדל"ן, גידול של 7% לעומת ינואר אשתקד, אולם ירידה חדה של 22% בהשוואה לרמה הגבוהה שנרשמה בחודש דצמבר האחרון, לכך יש 2 סיבות: האחת עונתית והשנייה, שבדצמבר האחרון בוצעו מספר גדול במיוחד של עסקאות, שנחשב לחריג אפילו בתקופת הפריחה הנוכחית.

רכישות המשקיעים בחודש ינואר הסתכמו ב-2.2 אלף דירות, גידול חד של 58% בהשוואה לינואר אשתקד, והכל כמובן נעשה על רקע הפחתת מס הרכישה בסוף חודש יולי האחרון. לראשונה מזה 5 שנים, שחלקם בשוק מגיע ליותר מ-20%, וזה מראה שהם מתקרבים במהירות לשיעורם בשוק, שקדם לתקופת "מחיר למשתכן" - עוד עדות לגוויעת התוכנית, ששלטה בשוק במשך כ-5 שנים.

ואולם במקביל לרכישות המתוגברות שלהם, המשקיעים גם ממשיכים למכור דירות. מכירת הדירות בינואר הגיעה ל-2.2 אלף שקל, כך שמלאי הדירות שבו הם מחזיקים נותר ברמתו מהחודשים האחרונים. מאז אפריל 2016 נגרעו ממלאי זה כ-27 אלף דירות.

והנה, אחת מהשאלות שבדקה הכלכלנית הראשית בסקירה הייתה, מי בדיוק הזוגות הצעירים שרוכשים דירות בשוק החופשי בבאר שבע. אין זה סוד שבאר שבע והערים הסמוכות - דימונה, ירוחם, אופקים, שדרות ונתיבות - הוצפו בשנים האחרונות במלאי גדול מאוד של דירות שנמכרו במסגרת מחיר למשתכן. אז איזה זוגות צעירים רוכשים שם דירות בשוק החופשי?

הבדיקה העלתה, כי מדובר בעיקר בפלח שמכונה "המשקיעים הצעירים", כלומר אנשים תושבי אזור תל אביב שאין להם דירה בבעלות, והם רוצים לרכוש דירות כדי להשכיר אותן לאחרים ולהמשיך לחיות במרכז הארץ.

"ניתוח רמות השכר של הרוכשים הצעירים באזור ב"ש בשוק החופשי ומחירי הדירות שרכשו מלמד כי דווקא בעלי השכר הגבוה ביותר- תושבי מחוז תל אביב , אשר שכרם הממוצע בשנת 2019 עמד על 18.7 אלף שקל, רכשו את הדירות הזולות יחסית. יש בכך כדי לרמז כי מטרת הרכישה של תושבי מחוז תל אביב הינה לצורך השקעה. ממצאים אלו מעמידים בסימן שאלה טענות לפיהן על רקע מגפת הקורונה ישנו גידול בנטייה של תושבי המרכז לרכישת דירה בפריפריה לצורכי מגורים", מסיקה הכלכלנית הראשית, וכנראה שקוברת בכך עוד אגדת נדל"ן אורבנית.