אלוף הסייבר לא קרא את האיום: נכשלה הנפקת נייטיב אלפא שהוביל עמי שפרן

שותפות המו"פ תכננה לגייס 20 מיליון שקל להשקעה במיזמי סייבר • "נראה שהשוק לוקח צעד לאחור בהנפקות, וכבר לא מסתער על כל מה שנותנים לו"

הבורסה בתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס
הבורסה בתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס

על רקע הביקושים הגבוהים בדרך כלל לסחורה חדשה בהנפקות הון ראשוניות (IPO) בבורסה בתל אביב בחודשים האחרונים, בעיקר של חברות טכנולוגיה, בולטת הודעתה של שותפות המו"פ נייטיב אלפא מהימים האחרונים על כישלון גיוס ההון שביקשה לבצע ועל ביטול ההנפקה.

נייטיב אלפא, שביקשה לגייס כ-20 מיליון שקל (בדומה למרבית יתר השותפויות המנפיקות בתל אביב, המגייסות כמה עשרות בודדות של מיליוני שקלים), עדכנה כי "היות ולא התקיימו דרישות הבורסה לעניין פיזור מזערי ושווי החזקות ציבור... תבוטל ההנפקה, לא יוקצו ניירות הערך המוצעים ולא ייגבו כספים מהמזמינים". במסגרת ההנפקה, ביקשה נייטיב אלפא סייברטק (Native Alpha CyberTech) לגייס 20 מיליון שקל.

עם השמות הבולטים מבין יזמי השותפות נמנים אלוף במיל' עמי שפרן, בעברו ראש אגף התקשוב והסייבר בצה"ל, ועמנואל פוזיילוב "בוגר היחידה הטכנולוגית של חיל המודיעין (81)" - שתוכננו לנהל את עסקי נייטיב אלפא כיו"ר וכמנכ"ל. מלבדם, עוד בין יזמי השותפות נמנים אל"מ במיל רם דור, נדב שמש ועדן רוזנבלום.

לאחר הנפקתה תכננה נייטיב אלפא לעסוק ולהשקיע בחברות טכנולוגיה, "בתחום הסייבר בדגש על תחום אבטחת הסייבר ותחומים נוספים המשיקים לכך". 

דמי ניהול בהיקף של 10.5% מההנפקה

בשוק ההון היו מי שאמרו כי "נראה שהשוק לוקח צעד לאחור בהנפקות, וכבר לא מסתער על כל מה שנותנים לו, לכן חלק מהמנפיקות הקטנות עלולות להיתקל בקשיים. זו גם תקופה של דוחות, לכן למוסדיים יש פחות סבלנות לכל כך הרבה הנפקות".

לא מן הנמנע כי חלק מהכתף הקרה שקיבלה נייטיב אלפא מהשוק קשורה לדמי הניהול שביקשו יזמיה לקבל והתמורה שתזרום לכיסיהם בעקבות ההנפקה. מדובר בדמי ניהול אפקטיביים לכלל נושאי המשרה בשותפות לתקופה של שנה, בסכום של כ-2.8 מיליון שקל (כולל דמי ניהול חודשיים לשותף הכללי) המהווים 10.5% מסך תמורת ההנפקה. זאת נוסף על כ-800 אלף שקל תשלום לפוזיילוב ולרוזנבלום כהחזר כספים שהעמידו לשותפות למימון פעילותה מנובמבר 2020, ולכיסוי הוצאות ההנפקה.

בדומה ליתר שותפויות המו"פ בגל ההנפקות האחרון בבורסה, מלבד דמי הניהול השוטפים והתשלומים החד-פעמיים בהנפקה, גם השותף הכללי בנייטיב אלפא (קרי יזמי השותפות) ביקש לקבל תמורות מהנפקות שתבצע השותפות, ובין 20%-30% דמי יוזמה מהכנסות או תמורות שתקבל השותפות.

בתמיכת רשות ני"ע והבורסה, מהלכי הנפקות שותפויות מו"פ בשוק ההון המקומי צברו תאוצה במסגרת גל הנפקות האקוויטי בת"א, ושותפויות אלה משכו אליהן לא מעט שמות של פעילים בולטים במגזר העסקי המקומי, הנמנים עם יזמיהן ומנהליהן.

לפי נתוני הבורסה, מתחילת פברואר ועד כה הונפקו בבורסה ארבע שותפויות מו"פ, שהצטרפו לארבע שהונפקו כבר בשנת 2020. על הפרק ניצבות כמה נוספות שכבר פרסמו טיוטות תשקיף לקראת גיוס. ככל הידוע, על שולחנה של רשות ני"ע מונחות עוד כ-15 בקשות של שותפויות מו"פ לקבלת היתר לפרסום תשקיף.

הרשות מבקשת להעלות את תנאי הסף

לאחרונה החלה רשות ני"ע לפעול לשינוי התנאים להנפקות של שותפויות מו"פ, לנוכח הקלות שבה התאפשר להן להגיע לבורסה המקומית, כך שהיא מבקשת להעלות את תנאי הסף ששותפויות אלה יידרשו לעמוד בהן - כדי להפוך למעין קרנות הון סיכון שפתוחות לציבור ונסחרות בבורסה המקומית.

במסגרת זו פרסמה הרשות להתייחסות הציבור הצעה לתיקון תקנון הבורסה בנושא, והגם שההוראות החדשות אינן מחייבות עדיין, מבקשת הרשות שקרנות הנאמנות יאמצו אותן בבואן להשקיע בשותפויות כיום, וזאת כנראה בשל הבנה שיש להפחית את הסיכון הנלווה להשקעת הציבור בהן.

במסגרת זו מעוניינת רשות ניירות ערך להגדיל את סכום הגיוס המינימלי, כמו גם את תרומת השותף הכללי בהנפקה, ואת תקופת החסימה של המניות שבידיו. זאת כדי לחזק את הקשר בין האינטרס של המשקיע החיצוני ובין האינטרס של מי שמוביל את השותפויות.