"ככה מביימים בית חולים שקורס מחולי קורונה"? לא, לא באמת

האם מאחורי הקלעים של "שקר הקורונה" נחשפו בסרטון מישראל? הנה פתרון התעלומה • המשרוקית של גלובס

 

 

מחלקת קורונה בבית החולים / צילום: Associated Press, Oded Bality
מחלקת קורונה בבית החולים / צילום: Associated Press, Oded Bality

קולגות מיוון פנו אלינו בתחילת החודש לבקש עזרה. סרטון שמסתובב ברשת מציג לכאורה את ראיית הזהב שהקורונה היא שקר. באולם רחב שמזכיר יחידת טיפול נמרץ שוכבים חולים על מיטות, ביניהם סובבים עובדים ממוגנים בחליפות לבנות - ועל הכול צופה מצלמת קולנוע שנעה על מסילה. מאחוריה ציוד הסרטה וכבלים. התחקירנים, מארגון "אליניקה הוקסס", זיהו את הכתובת העברית "אלונקאי" על מדי אחד המצולמים.

מייל דומה הגיע מבלגיה. בודקי העובדות של "קנאק" מצאו פוסט בפלמית שהציג את הסרטון כדקלמן: "ככה מביימים בית חולים שקורס מחולי קורונה!". התיעוד המרשיע דלף גם לגרמניה ולצרפת, שותף אלפי פעמים ברשתות החברתיות, עלה ליוטיוב והגיע למאות אלפי עיניים. "ההמון ממשיך להאמין לחרטא הזאת, שאלוהים יעזור לנו", כתב אחד ממאות מגיבים בטוויטר.

מחו"ל הקטע התגלגל למכחישי קורונה בישראל. בגרסה שהניבה 400 שיתופים הודיע המפרסם האנונימי: "ככה בדיוק עבד השקר, ההונאה וההסתרה של הממשלה ושל חלק מחברות החדשות. הם שכרו ניצבים כמו ששוכרים שחקנים לסרט הוליוודי".

מה פשר התיעוד המוזר זה? מאחורי הקלעים של סדרת טלוויזיה ישראלית? פרסומת? ואולי באמת זיוף נכלולי של דיווח עיתונאי על מחלקת קורונה, "כמו שזייפו את הנחיתה על הירח"? שום ארגון לא הצליח לאתר את הסצנה שצילומיה מתועדים בקטע.

כיף היה לספר שאנחנו פתרנו את התעלומה, אבל הפרחים מגיעים לתחקירנים ולתחקירניות מהערוץ הצרפתי franceinfo . לפני כמה חודשים שודרה בערוץ כתבה על מחלקת הקורונה שנפתחה בקומה מינוס 3 של חניון בית החולים רמב"ם בחיפה, שהוכשר עוד לפני המגפה לשמש לקליטת מאושפזים במצבי חירום. התפאורה בסרטון החדש נראתה דומה. הצרפתים שינסו מתניים, התקשרו למוסד אחרי מוסד בישראל, ובסוף - בינגו.

אז ככה: אנחנו נמצאים בחלקו הממוגן של חניון המרכז הרפואי שמיר בבאר יעקב, הידוע יותר כאסף הרופא. דובר המוסד, ליעד אביאל, הסביר לערוץ הצרפתי שב-3 וב-4 במרץ צולם במקום סרטון תדמית שנועד להראות איך מסבים חניון לקליטת חולים בשעת חירום. שבועות אחדים לפני כן בא על סיומו מבצע יקר להכשרת החניון לשימוש כזה, בשיטה שכבר משמשת בכמה בתי חולים בארץ. הציוד שהותקן בשטח, שמשמש בימי שגרה לחניית מכוניות, מאפשר להפוך את המקום תוך כמה שעות למתקן לקליטת נפגעים, בין במלחמה ובין במגיפה כמו הקורונה. 

בשיחה עם "המשרוקית", אביאל הוסיף פרטים. מחלקת הדוברות של "שמיר" הפיקה את הסרטון בעצמה, בעזרת צלם שנשכר למשימה. רופאים מבית החולים יעצו איך לסדר את ה"תפאורה". הצילומים הסתיימו רק ביום חמישי האחרון, העריכה בעיצומה, והתוצאה תהיה מוכנה רק בעוד כחודש. לא פלא שבודקי עובדות התקשו לאתר אותה באינטרנט.

איך הגיע התיעוד הפנימי לחשבונות של ספקני קורונה? אביאל משער שאחד ממשתתפי ההפקה שיתף את עוקביו בחוויה, ומפיצי השמועות קפצו על המציאה. במוסד התוודעו לסילוף דרך שאלה של בודקי עובדות גרמנים, ואחר כך קיבלו טלפון גם מיחידת המלחמה בפייק ניוז של משרד הבריאות שלנו.

אבל שימו לב לקצב ההפצה המבהיל: הסרטון שהבודקים היוונים מצאו עלה לטוויטר לפני שתיים בצהריים ביום תחילת הצילומים בבאר יעקב. עד הערב הוא כבר היה הלהיט הקולנועי הגדול ביותר שיצא מישראל.

בשורה התחתונה: הסרטון לא מתעד זיוף של מגפת הקורונה. הוא מציג צילומים של סרטון תדמית לאגף חירום בחניון של המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) בצריפין. הסרטון נמצא עדיין בשלבי הפקה.

תחקיר: יפתח בריל

לקריאה נוספת:

שיתוף של הסרטון בטוויטר - 3.3.2021

שיתוף של הסרטון בפייסבוק בישראל - 3.3.2021

"הסרטון הזה לא מוכיח שחולי קורונה הם שחקנים" - franceinfo [בצרפתית]

"הסרטון הזה לא מוכיח שבי"ח בתפוסה מלאה הוא פיברוק" - קנאק [בפלמית]

"הסתיימו עבודות הקמת ביה"ח הממוגן לשעת חירום" - המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), 7.11.2020