"פקק תקציבי" של מיליארדי שקלים תוקע הקמה של כמעט 60 אלף דירות חדשות

לפי מועצת מקרקעי ישראל, עיקרי החסמים נמצאים בתשתיות לניקוז, ביוב, ותחבורה, כשגם מחסור כבד בכיתות לימוד מאיים על השלמת שכונות חדשות • ההיקף הנדרש לשנתיים הקרובות בהשקעה בתשתיות הללו מוערך ב-4.5 מיליארד שקל

שר הבינוי והשיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל יעקב ליצמן / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
שר הבינוי והשיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל יעקב ליצמן / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

בשבוע שעבר התקיימה ישיבת ועדת משנה למועצת מקרקעי ישראל, שבה נדונו בין היתר קצב שיווקי הקרקעות של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) - שבשנה שעברה רשם שפל - והחסמים שמונעים את הוצאתם לשיווק של קרקעות לעשרות אלפי יחידות דיור.

מהדיון עלתה תמונה עגומה, שלפיה מזה כשנתיים שבהן לא מכהנת ממשלה יציבה, נוצר "פקק" תקציבי כבד של מיליארדי שקלים, שהיו אמורים להיות מושקעים בתשתיות שונות. מכיוון שהכספים לא הושקעו והתשתיות לא הוקמו - יעוכבו בשנים הקרובות שיווקי קרקעות לכ-58 אלף יחידות דיור.

ל"גלובס" נודע כי עיקרי החסמים נמצאים בתשתיות לניקוז, ביוב, ותחבורה, כשגם מחסור כבד בכיתות לימוד מאיים על השלמת שכונות. ההיקף הנדרש לשנתיים הקרובות בהשקעה בתשתיות הללו, שמכונות ברמ"י "תשתיות תומכות דיור", מוערך ב-4.5 מיליארד שקל, כשמחצית מהסכום צריך להוציא כבר בשנה הקרובה.

יורי גמרמן, ראש מטה שיווק הדירות / צילום: משרד הבינוי והשיכון
 יורי גמרמן, ראש מטה שיווק הדירות / צילום: משרד הבינוי והשיכון

באשר לחסמים במערכת החינוך, העריכו באותו פורום כי חסרים כ-600 כיתות לימוד וגני ילדים.

"צורכי הדיור נדחקים הצידה על ידי הממשלה הנוכחית"

"ההערכה היא כי צורכי דיור נדחקים בימים הללו הצידה על ידי הממשלה הנוכחית", מספר גורם שהיה בישיבה. "כשמדובר בתחבורה, למשל, אנחנו רואים שמקודמים פרויקטים של תחבורה ציבורית למשל, אך לא בפרויקטים תומכי דיור. ראינו גם בטיוטת חוק ההסדרים, שהאוצר כיום מעדיף לקדם את המטרו, מגורים באזורי התעשייה והתחדשות עירונית על פני ריבוי בנייה בקרקעות רמ"י".

הבעיה העיקרית היא כמובן העדרו של תקציב מדינה, שיאפשר את הקצאת התקציבים, ואולם יש שסבורים שגם בניהול נכון של תקציב המשכי, ניתן היה למצוא את ההסדר הנכון, וכי הכול תלוי בסדרי עדיפויות ממשלתיים.

מספר דוגמאות לחסמים כאלה: מתקן לטיהור שפכים (מט"ש) חדרה, משרת את חדרה, אור עקיבא וג'יסר אזרקא. חדרה מאוד התפתחה בשנים האחרונות ובדרום מערב אור עקיבא מוקמת שכונת אור ים. התברר כי על מנת להשלים את מלוא הפרויקטים המתוכננים בשלושת המקומות, חייבים להרחיב את המט"ש בעלות של 45 מיליון שקל, שאם לא כן - יתעכב מאוד שיווק קרקעות ל-3,000 יחידות דיור.

בבני עייש אושרה תוכנית ותמ"ל גדולה להקמת 5,700 יחידות שדיור ושטחי תעסוקה, ואולם כדי לממש אותה צריך להקים מחלף בכביש 40 ולהרחיב את המט"ש האזורי, מט"ש תימורים בעלות כוללת של 235 מיליון שקל. עד שאלה יושלמו - לא ניתן יהיה להקים כלום.

המוצא הדרומי של חריש נדון כבר שנים, לאחר שהרשויות הבינו כי המוצא הנוכחי לכביש 65 אינו מספיק לעיר הגדלה והולכת במהירות. והנה, לאחר שכבר הוחלט כי יש להמשיך את כביש 611 בדרום העיר, על מנת שיוכל לשמש כמוצא נוסף מהעיר, בעלות של 350 מיליון שקל - התקציב הוקפא וכמוהו גם הפרויקט, מה שימנע המשך שיווקי קרקעות בעיר למגורים ולאזורי תעסוקה.

בנוף הגליל מתעכבת הקמת 1,500 דירות בשכונת הר יונה ג', מכיוון שטרם אושרו 50 מיליון שקל תקציב לקו ניקוז למקום, ואילו את שיווק הקרקעות לאזור התעשייה קריית גת מעכב מחלף מכביש 35 שמכונה "מחלף אינטל", שעלותו כ-50 מיליון שקל.

במצב דברים כזה, חוששים במועצת מקרקעי ישראל, רמ"י תתקשה לעמוד ביעדי השיווק שלה, גם בשנתיים הקרובות לפחות.

ראש מטה האצת שיווק הדיור במשרד השיכון יורי גמרמן שהשתתף בדיון, אישר את נכונות הפרטים, והזהיר כי היעדר התקציבים לתשתיות תומכות דיור ומבני חינוך מעכבות בנייתן של עשרות אלפי יחידות דיור. "התרענו שוב ושוב, וגם היום בוועדת המשנה, שככל שהנושא לא יתוקצב באופן מיידי, אנו צפויים לראות חוסר משמעותי בהיצע הדיור והדבר עלול להצעיד אותנו למשבר דיור נוסף."