מאות עובדי אל על קיבלו מכתבי שימוע לפני פיטורים

הפיטורים הם חלק מהסכם התייעלות עליו חתמה אל על עם ועדי הסקטורים השונים של עובדיה • אל על: "כחלק מתוכנית ההתייעלות שאל על הכריזה בשלב קריטי בדרך לקבלת הלוואה מהמדינה, החברה שלחו מכתבי פיטורים למאות עובדים זמניים בלבד בשלב זה"

מטוסי אל על חונים בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוסי אל על חונים בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

מאות עובדי אל על  קיבלו מכתבי שימוע לפני פיטורים. בשבועות האחרונים קיבלו עשרות מעובדי אל על הודעות כי בכוונת החברה לסיים את העסקתם, וכעת מדובר בהודעות שקיבלו מאות מהעובדים הזמניים, כאשר כרבע מעובדי אל על מוגדרים כעובדים זמניים (שלא זכאים לתנאי קביעות), כמו למשל רוב הדיילים.

באל על מציינים כי "כחלק מתוכנית ההתייעלות שאל על הכריזה בשלב קריטי בדרך לקבלת הלוואה מהמדינה, החברה שלחו מכתבי פיטורים למאות עובדים זמניים בלבד בשלב זה". עובדי החברה צפויים להישאר בחל"ת בשלב זה עד 31 במרץ.

מדובר בהלוואה שמשרד האוצר יעניק לאל על אחרי שזו הגיעה למבוי סתום במו"מ המתמשך מול הבנקים דיסקונט ולאומי וגופים מוסדיים לגיוס חוב בהיקף של 300 מיליון דולר בערבות מדינה של 82.5%. משרד האוצר לא אישר את תנאי ההלוואה והריבית הגבוהה שביקשו הבנקים לגבות, הגם שרוב הסיכון מצוי לפתחה של המדינה, ועל כן גובש מתווה חדש לפיו אל על תקבל הלוואה מהמדינה ביחד עם תשלומי מקדמה של דמי אבטחת הטיסות לשנים הבאות.

אלי רוזנברג, בעל השליטה באל על, יידרש להזרים סכום נוסף במסגרת ההסדר הזה, ככל הנראה בהיקף של כ-40 מיליון דולר, מה שיעלה את סך ההשקעות שלו בחברה ל-200 מיליון דולר. לאחרונה אביו של רוזנברג הצעיר, איש העסקים האמריקאי קנת' (נפתלי) רוזנברג, עשה עלייה לישראל, ולא מן הנמנע כי ענייני אל על יטופלו על ידו אחרי קיבל תעודת זהות ישראלית.

הפיטורים האמורים הם חלק מהסכם התייעלות שעליו חתמה אל על עם ועדי הסקטורים השונים של עובדיה. כיום מועסקים באל על 6,300 עובדים ולאחר התהליך יישארו בה 4,300 עובדים. על פי ההסכמים, רק עם השלמת מתווה הסיוע, קרי גיוס החוב כאמור, יוכלו ההסכמים להבשיל ומכאן ההיערכות כעת ככל שקרב מועד קבלת הכסף מהמדינה, ככל הנראה בשבוע-שבועיים הקרובים.