מנכ"ל שירות התעסוקה קורא לא להאריך את מודל החל"ת

רמי גראור: "רשת הביטחון הייתה נכונה ונחוצה מאוד לשעתה, אך אסור שתהפוך לחסם בפני חזרה לעבודה. לקראת יולי, על הממשלה הבאה לאמץ מודל חל"ת דיפרנציאלי שיאפשר מחד משענת למי שיתקשה לחזור לעבודה, ומאידך לא יהווה חסם בפני חזרה לעבודה"

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה / צילום: איל יצהר
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה / צילום: איל יצהר

מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, קורא שלא להאריך את מודל החל"ת מעבר ליוני ולאמץ מודל דיפרנציאלי, שיסייע למי שיתקשה לחזור לעבודה, אבל לא יחסום חזרה לעבודה של אחרים.

גראור השתתף הבוקר (ב') בכנס ירושלים ה-17 של קבוצת התקשורת "בשבע" בפאנל תחת הכותרת "המשק לאחר הקורונה, איך עוברים ממשבר להתאוששות?", בו השתתפו צביקה ויליגר, יו"ר ויליפוד, ויהודה כתב, יו"ר התאחדות הקבלנים והבונים.

גראור התייחס לדיווחים על הקושי של מעסיקים להשיב לעבודה עובדים שיצאו לחל"ת, ואמר כי "אנו יודעים על קיומה של התופעה, נאבקים בה במגוון כלים ואיננו מסמאים את עיננו מחומרתה. עם זאת", הדגיש גראור, "מה שיותר צריך להטריד אותנו הוא הפער בין מספר דורשי העבודה למספר המשרות המוצעות במשק. עלינו לדאוג לא רק להחזיר יוצאי חל"ת לעבודה, אלא גם, ואולי בעיקר, ליצור משרות חדשות לדורשי עבודה שנותרו ללא מעסיק".

על מודל החל"ת אמר גראור כי "מודל החל"ת הגורף היה רשת ביטחון נכונה ונחוצה מאוד לשעתה. לפני שנה בדיוק נרשמו ביממה אחת יותר מ-200 אלף דורשי עבודה. אלה מספרים בלתי נתפסים שחייבו את הממשלה להעמיד רשת ביטחון רחבה, מקיפה וזמינה ככל שניתן".

לצד זאת הבהיר גראור כאמור כי "כעת, עם הצלחת מבצע החיסונים ועם חזרתו המואצת של המשק לפעילות, על הממשלה הבאה לאמץ מודל חל"ת דיפרנציאלי, כזה שמחד מספק רשת ביטחון לכל מי שיזדקק לה גם ביולי 2021, ומאידך יעודד חזרה גוברת לעבודה למשרות שהולכות ונפתחות. רשת ביטחון צריכה לספק משענת, אך אסור שתהפוך לחסם בפני חזרה למעגל העבודה". 

גראור קרא למעסיקים להיעזר בשירות התעסוקה, הן להחזרת עובדים שיצאו לחל"ת ומסרבים לשוב לעבודה, ולא פחות מכך בגיוס עובדים חדשים לאיוש המשרות. בנוסף קרא גראור לדורשי העבודה לעשות כל מאמץ לשוב למעגל העבודה, ואמ: "אל תמתינו ליוני, עשו כל מאמץ לשוב מהר ככל הניתן למעגל העבודה. מחקרים מלמדים - ואיתם גם נתוני התעסוקה שאספנו בשנה האחרונה -- כי ככל שתקופת האבטלה מתארכת, כך קשה יותר לחזור לעבודה. מי שיחכה ליולי, עלול למצוא את עצמו זמן רב מחוץ לשוק העבודה".