עתירה לבג"ץ: לחייב עובדי הוראה שאינם מחוסנים לערוך בדיקות קורונה

עשרות הורים לתלמידים עתרו לבג"ץ בדרישה כי עובד חינוך שאינו מחוסן יידרש להציג כתנאי לכניסתו למוסד החינוכי בדיקת קורונה שלילית כל 72 שעות • "הורים רבים מרגישים שכל יום שהם שולחים את הילדים למוסדות החינוך הם בסוג של 'רולטה רוסית'; כל הודעה שמגיעה מבית הספר או מהגן, במייל או בוואטסאפ, נפתחת בחשש"

תלמידי בית ספר / צילום: שאטרסטוק
תלמידי בית ספר / צילום: שאטרסטוק

עשרות הורים לתלמידים מרחבי הארץ הגישו הבוקר (ב') עתירה לבג"ץ בדרישה כי עובד חינוך שאינו מחוסן יידרש להציג כתנאי לכניסתו למוסד החינוכי בדיקת קורונה שלילית כל 72 שעות.

העתירה הוגשה מאחר שעד כה הממשלה לא הסדירה את המדיניות הארצית ביחס לעובדי הוראה לא מחוסנים. כתוצאה מכך במצב הנוכחי עובדי הוראה מגיעים למוסדות החינוך לא מחוסנים, ולמשרד החינוך אין אפשרות לברר אם חוסנו, לדרוש בדיקת קורונה או להרחיקם ממוסד הלימודים.

משרד המשפטים טרם גיבש את הצעת החוק בנושא באופן סופי. לגלובס נודע כי העיכוב בניסוח החוק נובע ממחלוקות מקצועיות בין משרדי הבריאות, החינוך והאוצר. טיוטת הצעת החוק כוללת איסור על עובדים לא מחוסנים או ללא בדיקת קורונה שלילית עדכנית להגיע מקומות עבודה בתחומים מסוימים.

ההורים, המיוצגים על-ידי עורכי הדין ד"ר מתן גוטמן ממשרד גוטמן ורועי גוטמן ממשרד איתן מהולל שדות, טוענים כי "הסדר הכניסה של עובדים למוסדות חינוך הקבוע היום בתקנות, שעיקרו הצהרת בריאות ועטיית מסכת פנים, אינו חוקתי ואינו חוקי, ויש בצדו סכנה ממשית לבריאותם, ביטחונם ושלומם של התלמידים במערכת החינוך".

ההורים העותרים טוענים כי בריאות ושלום ילדיהם אינם הפקר, ודרישתם מתמקדת בשינוי המדיניות הקיימת של הממשלה ובגיבוש מדיניות מידתית שתבטיח "איים ירוקים" במוסדות החינוך, באמצעות קביעת חובת בדיקת קורונה לצוותי ההוראה.

לעמדת העותרים אין כל צורך בחקיקה ראשית ייחודית לשם כך, שכן לממשלה יש סמכות בפקודת בריאות העם ובחוק סמכויות לקבוע הסדר מידתי ביחס לעובדי מוסדות החינוך, הקובע כי כל עובד של מוסד חינוך שאינו מחזיק בתעודת מחוסן, יעבור אחת למספר ימים בדיקה לגילוי קורונה. בעתירה צוין כי בשנת 2018 כבר נעשה על-ידי משרד הבריאות שימוש בסמכות הקיימת בחוק בעקבות התפרצות חצבת ביישוב חריש.

עוד מציינים העותרים כי בעקבות המדיניות הנוכחית של הממשלה נוצר בשטח מצב כאוטי - רשויות מקומיות שונות קובעות לעצמן הסדרים מקומיים ופרטניים ביחס למדיניות הכניסה של עובדי הוראה שאינם מחוסנים, בחוסר שוויוניות.

עתירת ההורים נתמכת בעמדה מקצועית של איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל בהסתדרות הרפואית מאת פרופ' נדב דוידוביץ, פרופ' חגי לוין וד"ר ערן קופל, המציינים בעמדתם, שצורפה לעתירה, כי "עידוד התחסנות הוא צו השעה ויעד לאומי, אבל היעדר הסדרה מידתית, מצד אחד, וקביעת הסדרים מקומיים וחפוזים ונקיטת צעדים קיצוניים שעלולים לפגוע בזכויות הפרט, מצד שני, לא יתרמו משמעותית ליעד זה ואף יזיקו".

הרופאים מדגישים בחוות-דעתם כי "קורונה אינה רק מחלה של מבוגרים. בחודשים האחרונים אנו רואים עלייה בתחלואה קשה גם בגילאים צעירים בייחוד עם כניסת הווריאנט הבריטי. יתרה מכך, איננו יודעים עדיין מה ההשלכות ארוכות-הטווח של מחלת הקורונה גם בקרב ילדים שעברו את המחלה בצורה קלה או ללא סימנים".

עורכי הדין ד"ר מתן גוטמן ורועי גוטמן, המייצגים את ההורים העותרים, מסרו: "המדיניות הנוכחית של הממשלה אינה מאזנת כראוי בין הזכויות של התלמידים במערכת החינוך להגנה על בריאותם לבין הזכויות של עובדי ההוראה הבוחרים שלא להתחסן. לכל אחד נתונה הזכות שלא להתחסן, אך על המדינה מוטלת החובה לאזן בין הזכויות ולקבוע מדיניות מידתית אשר תפחית את הסכנה הבריאותית הנלווים לחשיפה לחולה קורונה, כגון חובת הבידוד, מילדים חסרי ישע שאינם יכולים להתחסן ועלולים להיחשף לחולה קורונה במוסדות החינוך".

רעות הרץ, העומדת בראש קבוצת ההורים העותרים, מסרה: "הורים רבים במערכת החינוך מרגישים שכל יום שהם שולחים את הילדים למוסדות החינוך הם בסוג של 'רולטה רוסית'. כך כל הודעה אשר מגיעה מבית הספר או מהגן, במייל או בוואטסאפ, נפתחת על-ידם בחשש רב כי אולי היום ילדם נחשף לחולה קורונה מאומת.

"המדינה קבעה בתקנות כי כדי להיכנס למסיבה או לחדר כושר, חייבים תו ירוק או לבצע בדיקת קורונה, אך סייעת מחליפה שאינה מחוסנת, שעוברת בין גנים רבים כל שבוע, לא צריכה לבצע בדיקה אחת למספר ימים? אין כל היגיון במדיניות הקיימת. לכן הדרישה שלנו היא פשוטה - אנו מבקשים שהממשלה תדאג לבריאות ילדינו".