האינפלציה מתקרבת? מדד פברואר עלה מעבר לתחזיות; מחירי הדירות זינקו ב-8.6% מתחילת 2019

מדד פברואר עלה ב-0.3%, לעומת התחזיות לעלייה של 0.1% בלבד • מחירי הדיור השלימו עלייה של 4.2% בשנה • ויקטור בהר, בנק פועלים: "האינפלציה עדיין נמוכה בהסתכלות שנתית, והיא לא תביא לשינוי במדיניות המוניטרית בקרוב"

סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

חודש שני ברציפות שנתוני אינפלציה מפתיעים כלפי מעלה, ומה שמעלה את החששות האינפלציוניות בשוק. הלמ"ס פרסמה הערב את נתוני מדד המחירים לצרכן בחודש פברואר שעלה ב-0.3% - מעבר לתחזיות הכלכלנים בשוק שצפו עלייה של 0.1%. 

מבחינת שיעור האינפלציה, ב-12 החודשים האחרונים מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי, אחרי שבחודשים אפריל עד יוני אשתקד ירד המדד 0.7% במצטבר על רקע משבר הקורונה. 

נזכיר כי בינואר האחרון המדד ירד ב-0.1% בלבד לעומת התחזיות לירידה של 0.3%, ועולה השאלה האם מדובר במגמה שצפויה להימשך על רקע החזרה לשגרה של המשק. בשלב זה קשה לדעת אם מדובר בעליית מחירים חד-פעמית שהיא תיקון לירידות המחירים בתקופת הסגר, או שאינפלציה גבוהה יותר תלווה אותנו בשנים הקרובות. 

בפילוח מדד פברואר עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי פירות טריים (5.7%), הלבשה (1.2%) ותחבורה (0.7%). מנגד, ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיף ירקות טריים (1.9%) והנעלה (1.7%).

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים, אמר כי "המדד עלה יותר מהציפיות המוקדמות וכן הוא גבוה ביחס לעונתיות של חודש פברואר. זה החודש השני שהמדד מפתיע כלפי מעלה, וזה איתות מסוים לעלייה בסביבת האינפלציה. מחירי ההלבשה וההנעלה עלו ב-0.5%, דבר שלא אופייני לחודש פברואר. גם מחירי שכר הדירה מתקנים בחודשיים האחרונים את הירידות בתקופת הסגרים. השפעת התייקרות מחירי ההובלה השפיעה על סעיף ריהוט וציוד לבית לדוגמה.

"הפתיחה של המשק צפויה להביא להתייקרויות בחודשים הקרובים במחירי שירותים, וביניהם כאלו שלא נמדדו עד כה כמו בתי מלון ופעילויות תרבות. מכל מקום, האינפלציה עדיין נמוכה בהסתכלות שנתית, והיא לא תביא לשינוי במדיניות המוניטרית בתקופה הקרובה. השאלה אם מדובר בגל עליות מחירים שהוא חד פעמי, או עלייה של ממש באינפלציה - נותרת פתוחה".

מחירי הדיור המשיכו לטפס

בהמשך להקלות הרגולטוריות, והורדת המס למשקיעים שוק הדיור המשיך להתחמם לאור העלייה בביקושים והירידה בהיצע. מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים דצמבר האחרון עד חודש ינואר לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים נובמבר עד דצמבר, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-0.9% ובכך השלימו עלייה של 4.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (דצמבר 2019- ינואר 2020), וזינוק של 8.6% מתחילת 2019.

בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות בחודשים באותה תקופה נמצאו עליות מחירים בכל המחוזות: צפון (1.6%), תל אביב (1.3%), חיפה (1.1%), דרום (0.8%), ירושלים ומרכז (0.3% כ"א).

בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות: צפון 6%, תל אביב 5.2%, מרכז 3.5%, דרום 3.4%, ירושלים 3.2% וחיפה 1.7%.

במדד מחירי הדירות החדשות נמצא כי מחיריהן עלו בדצמבר עד ינואר לעומת נובמבר עד דצמבר ב-1.2%, בכך השלימו עלייה של 3.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (דצמבר 2019 - ינואר 2020). אחוז העסקאות שבוצעו בתמיכה ממשלתית והשתתפו בחישוב מהווה 30.6% בהשוואה ל-31.5% בתקופה הקודמת (נובמבר 2020 - דצמבר 2020).