בקליפורניה הקפידו על הגבלות קורונה, בפלורידה לא. אז למה התחלואה דומה?

בחלק מהמדינות שיעור החולים והמתים דומה על אף הבדלים גדולים במדיניות לגבי התקהלויות והקפדה על עטיית מסכות

סטודנטים בפלורידה חוגגים בחופשת האביב למרות מגפת הקורונה, בתחילת מרץ / צילום: Reuters, Marco Bello
סטודנטים בפלורידה חוגגים בחופשת האביב למרות מגפת הקורונה, בתחילת מרץ / צילום: Reuters, Marco Bello

כמעט שנה אחרי שמושל קליפורניה גאווין ניוסום הטיל את הסגר הראשון בארה"ב בגלל מגפת הקורונה, עדיין קיימת במדינה חובה על עטיית מסכות, אכילה בתוך הבתים ולא במסעדות והגבלה של פעילויות רבות אחרת. פארק דיסנילנד סגור למבקרים.

בפלורידה, לעומת זאת, המושל הרפובליקאי רון דה סנטיס הורה לעיריות להימנע מלקנוס אנשים המפרים את ההנחיה לעטות מסכה. ביולי, פארק דיסניוורלד נפתח למבקרים.

על אף הגישות ההפוכות, הנזק לו גרמה הקורונה בשתי המדינות כמעט זהה. איך זה קרה?

"זו הולכת להיות שאלה חשובה שנשאל את עצמנו: איזה אמצעי בריאות ציבוריים באמת השפיעו ואילו היו זניחים או אפילו השפיעו לרעה, בגלל שגרמו לפעילויות מסוימות להפוך למחתרתיות?", שאל אאמש אדלג'ה, חוקר בכיר במרכז ג'ונס הופקינס לבטיחות בריאותית.

למרות שמחקרים מצביעים על כך שעטיית מסכות והטלת מגבלות על התקהלויות עוזרות למגר את הקורונה, במדינות שבהן הממשל הטיל מגבלות נרחבות לא תמיד נרשמו תוצאות טובות מבחינת תחלואה ותמותה מקורונה, לעומת מדינות שבהן לא הוטלו מגבלות על האזרחים.

גם בקליפורניה וגם בפלורידה עומס החולים עומד על כ־8,900 איש לכל 100 אלף, כך לפי ה־CDC. שיעור המתים כאחוז מהאוכלוסייה דומה לגבי שתי המדינות.

קונטיקט ודרום דקוטה הן דוגמאות נוספות לתופעה. שתיהן היו בין המדינות עם מניין המתים הגדול ביותר, אבל בקונטיקט, שמושלה דמוקרטי, הוטלו מגבלות נרחבות על התושבים. בדרום דקוטה, המושלת קריסטי נואם הרפובליקאית לא הטילה שום מגבלות על הציבור על אף העלייה בתמותה.

בזמן שבקונטיקט המושל נד לאמונט הכריח מבקרים שהגיעו ממחוץ למדינה להיות בבידוד, המושלת נואם בדרום דקוטה השיקה קמפיין פרסום לעידוד התיירות בעלות של 5 מיליון דולר והזמינה אנשים לראלי האופנועים, אשר כמה מומחי בריאות אמרו מראש שיהפוך לאירוע מגה־הפצה שידביק את כל המערב התיכון בארה"ב.

יש לציין כי השוואה בין מדינות שונות מביאה למסקנות שונות בתכלית. כך, לדוגמה, חסידי המודל השבדי מעדיפים להשוות את שיעורי התמותה הגבוהים במדינה הסקנדינבית לשיעורי התמותה הגבוהים בספרד ואיטליה, למשל, ולציין כי הם נרשמו ללא קשר למדיניות סגר, או אי-סגר (כמו בשבדיה). השוואה לשכנותיה של שבדיה, לעומת זאת, מראה על שיעורי תמותה גבוהים הרבה יותר. כיום, רוב המומחים הרפואיים, כולל ארגון הבריאות העולמי, סבורים כי סגר הוא אמצעי יעיל להפחית תחלואה, ולולא היה מיושם, למשל בקליפורניה, היה יכול מספר החולים והמתים במדינה לזנק עוד יותר.

מתכוננים להקלות 

בינתיים, כמות המקרים ברחבי ארה"ב נמצאת בירידה, ומושלים ביותר מחצי מהמדינות פעלו בשבועיים האחרונים לסיים או להקל במגבלות, כך עולה מבדיקה של סוכנות הידיעות "AP".

ביום שישי הוסר האיסור על התקהלויות במרילנד ובאוקלהומה. מישיגן, מינסוטה, ניו ג'רזי, ניו יורק ו־וויומינג צפויות להודיע על הקלות בשבוע הקרוב.

כמעט בכל אחד מהמקרים, המושלים שיבחו את גישתם למגפה, בעת שמבקרים האשימו אותם בגישה מחמירה מדי או מקלה מדי.

מושל קליפורניה גווין ניוסום היה נתון לביקורת על כך שהחזרה לפעילות כלכלית במדינה קרתה לאט. הרפובליקאים ארגנו עצומה נגד מגבלות הקורונה של המושל וחתמו עליה כבר כמעט 2 מיליון תושבים.

ניוסום אומר שקליפורניה מובילה את התגובה האמריקאית למגפה. בנאום "מצב האומה" שנשא השבוע אמר, "מתחילת המגפה, קליפורניה סמכה על המדע והנתונים, והגענו לרגע הזה מוכנים. אנו לא הולכים לשנות כיוון בגלל כמה סרבנים".

בנאום מצב האומה שלו בפלורידה, אמר המושל דה סנטיס שהמדינה נמצאת במצב טוב יותר ממדינות אחרות בארה"ב בגלל שהעסקים ובתי הספר בה פתוחים. שיעור האבטלה בפלורידה נמוך מבשאר ארה"ב ונמוך בהרבה מקליפורניה נכון לתחילת השנה הנוכחית. "כשכל כך הרבה מדינות הותירו אנשים בסגר חודשים ארוכים, פלורידה הרימה את תושביה למעלה", אמר דה סנטיס.

קביעת תמהיל המדיניות המדויק אינו עניין פשוט כמשוואה הבודקת את מניין המתים והחולים במדינה מסוימת לעומת מערכת המגבלות והצעדים שננקטו בה; זה לא יספק תמונה מלאה.

כמו בפלורידה, גם במיזורי עטיית מסכות לא הייתה חובה, וכל המגבלות על עסקים הוסרו כבר ביוני. בהיעדר הוראות ישירות מהמושל, ערים רבות בפלורידה ומיזורי הטילו חובת עטיית מסכות ומגבלות על עסקים כתקנה עירונית. כתוצאה מזה, במיזורי בערך חצי מהאוכלוסייה חייבת לעטות מסכות והמחצית השנייה יכולה להחליט ללכת ללא מסכות.

מושל מיזורי מייק פארסון מקדם "גישה מאוזנת" למגפה והותיר החלטות רבות למומחי בריאות ברמה מקומית. גישתו, כך אמר, עזרה לכלכלת מיזורי "לחזור ובגדול". כמות המקרים החדשים ושיעור האבטלה שניהם נמוכים, והוצאת הכסף לצריכה חזרה לרמות שלפני המגפה, אמר המושל.

רנדל וויליאמס, ראש מחלקת בריאות הציבור במיזורי, מאמין שאנשים שמעו לבקשת המושל פארסון לעטות מסכות על אף שזו לא הייתה חובה, בתקופה בסתיו כשכמות המקרים במדינה עלתה מאוד.

מומחי בריאות אומרים שאנשים פרטיים לעתים קרובות החליטו באופן עצמאי להישמר יותר במדינות שבהן הוראות המושל היו יחסית משוחררות. היו אנשים "שהקפידו יותר במדינות בהן ההנחיות מועטות", אמר תומאס צאי, עוזר מחקר בבית הספר לבריאות הציבור ע"ש ט' ה' צ'אן באוניברסיטת הארווארד.

במדינות שבהן הממשלה קבעה מגבלות חמורות, המצב היה הפוך: "אנשים לרוב עטו מסכות בציבור וצייתו להנחיות, אך כשהיו במקום פרטי הסירו אותן ופחות שמרו", אמר.

קביעת מגבלות מחמירות, כמו איסור על משפחות לבקר קרובים או איסור על פגישות בין חברים, זה כמו לנקוט בגישה של התנזרות מוחלטת למלחמה בסמים ובמחלות מין, אמר החוקר אדלג'ה מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס. חלק מהאנשים יצייתו, אבל "אנשים אחרים יעשו את הפעולות האלה בכל מקרה".