בסרט הזה כבר היינו: למה ההטבות בארנונה לא מגיעות לעסקים

רף הזכאות המקורי להנחה בארנונה לעסקים ירד מפגיעה של 60% במחזור לפגיעה של 40% ו־25% בהתאם לגודל, אבל בפועל אין אפשרות לקבל הנחה • בעקבות פניית גלובס נפתחה האפשרות לבקש הנחה, אבל לפי הרף הישן

עסק סגור בת"א. אף עסק עוד לא נהנה מהתנאים המקלים שאושרו / צילום: כדיה לוי
עסק סגור בת"א. אף עסק עוד לא נהנה מהתנאים המקלים שאושרו / צילום: כדיה לוי

ב-4 בינואר השנה החליטה הממשלה להקל את התנאים לקבלת הנחה לארנונה לעסקים שנפגעו בעקבות משבר הקורונה, ובמקום לדרוש פגיעה של 60% במחזור, ירד רף הזכאות לפגיעה של 25% ו-40% (בהתאם לתנאים שנקבעו). ואולם, מאז ועד היום אף עסק לא נהנה מהתנאים המקלים הללו. מדוע? כי מאז ועד עכשיו לא הותקנו התקנות החדשות שיעגנו את התנאים המקלים, ושר הפנים לא חתם עליהן. המצב הזה יצר לימבו - משרד הכלכלה האמון על המענקים חסם את האפשרות להגיש בקשות לפי המסלול הישן (רף ה-60%) כיוון שהממשלה כבר אישרה החלטה אחרת; אבל ההחלטה הזו לא עוגנה בתקנות, אז העסקים שנפגעו לא יכלו להגיש בקשות לקבלת ההנחה בארנונה בשום מסלול - לא הישן ולא החדש.

בעקבות פניית גלובס אל משרד הכלכלה ומשרד הפנים הודיעו המשרדים על פתיחת האפשרות בפני עסקים להגיש בקשות להנחה בארנונה בעבור החודשים ינואר-פברואר 2021, אך  לפי התנאים הישנים שחלו בשנת 2020. כלומר: הרף נותר בינתיים על 60% פגיעה במחזור.

מדובר בדוגמה עגומה לעיכוב הטבה משמעותית לעסקים, בשל סחבת במשרד האחראי ופינג פונג של הטלת אחריות בין משרדי הממשלה. במשרד הכלכלה טוענים כי בעקבות אי החתימה של שר הפנים על התקנות החדשות אין אפשרות להעניק את ההנחות בארנונה. במשרד הפנים מפנים את האצבע המאשימה לעבר משרד האוצר, וטוענים כי שר האוצר ביקש להמתין עם התקנת התקנות על פי החלטת הממשלה, כיוון שבכוונתו להביא לאישור הממשלה שינויים במתווה שאושר בינואר. מטעם שר האוצר נטען, כי אין שום עיכוב מצידו בתקנות הארנונה, ובירידת רף הזכאות ל-25%, רף שהשר עצמו עמד מאחורי הורדתו.

כחלק מהתוכנית הכלכלית לסיוע לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה, ניתן סיוע בהנחה של עד 95% בארנונה לעסקים שנפגעו באופן ניכר עד יוני 2021. כדי לקבל את ההנחה יש לעמוד בשני תנאים: הראשון הוא זכאות ל"מענק הוצאות קבועות" מרשות המסים, והשני הוא - פגיעה בהכנסות שנבחנת בהתאם למחזור ולשיעור פגיעה שנקבעו לפי גודל העסק.

על פי התוכנית המקורית, הוענקה הנחה בהיקף 95% בשיעור הארנונה מיוני 2020 עד אוקטובר 2020 לעסקים שמחזור העסקאות השנתי שלהם הוא עד 200 מיליון שקל, וחלה ירידה של יותר מ-60% במחזור העסקאות שלהם ביחס לאותה תקופה אשתקד; עסקים שמחזור העסקאות השנתי שלהם נע בין 200 מיליון שקל ל-400 מיליון שקל, וחלה ירידה של יותר מ-80% במחזור העסקאות שלהם ביחס לאותה תקופה אשתקד; ועסקים שהחלו את פעילותם לראשונה בין 1 בינואר 2020 עד 29 בפברואר 2020 - אם יימצאו זכאים למענק סיוע מהממשלה.

בנוסף, הוענקה זכאות לפטור מלא מארנונה (100% הנחה) מנובמבר 2020 עד פברואר 2021 לעסקים שמחזור העסקאות שלהם ירד ב-25% בחודשים ספטמבר-אוקטובר, בתקופת הסגר. אלה אמורים היו לקבל זיכוי מלא בעבור הארנונה בחודשים נובמבר-דצמבר 2020. בנוסף, נקבע כי עסקים שמחזור העסקאות שלהם ירד ב-25% בחודשים נובמבר-דצמבר, בתקופת הסגר, יקבלו זיכוי מלא בעבור הארנונה בינואר-פברואר 2021.

ההנחה ניתנת חודשיים קדימה למענק הוצאות קבועות. כך, בקשה להנחה עבור חודשים נובמבר-דצמבר, מבוססת על ירידה בהכנסות וזכאות למענק הוצאות קבועות עבור חודשים ספטמבר-אוקטובר.

בימים האחרונים הגיעו אל גלובס מספר רב של תלונות על חוסר היכולת של עסקים לממש את זכאותם להנחה בארנונה, ועיכובים בהליך. בחלק מהפניות עלתה הטענה, כי באתר של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה פורסם כי שר הפנים טרם חתם על התקנות המאריכות את מתן ההנחה בארנונה, ולכן אין אפשרות להגיש בקשות להנחה בארנונה בגין החודשים הראשונים של 2021, וכך גם לא ניתן לקדם את הבקשות שהוגשו בגין נובמבר-דצמבר 2020. חלק מהעסקים שנפגעו וזכאים להנחת ארנונה טוענים, כי הם נאלצים לשלם כעת את הארנונה במלואה עבור החודשים מרץ-אפריל 2021.

האפשרות שלהם להגיש את הבקשות לפטור מארנונה עבור החודשים ינואר-פברואר הייתה אמורה להיפתח ב-1 במרץ, אך לא נפתחה עד הבוקר, באמצע חודש מרץ.

כאמור, בעקבות פניית גלובס הבוקר אל משרדי הכלכלה והפנים הוסכם בין המשרדים על פתיחת האפשרות להגיש בקשות למענקים על פי התנאים הישנים שחלו טרם החלטת הממשלה בינואר. ובינתיים, ככל הנראה, עמלים במשרד הפנים לפרסם את התקנות שאמורות להעניק לעסקים את ההקלה המשמעותית יותר. מדוע לא עשו זאת עד כה?

ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה, "התקנות אכן טרם נחתמו על ידי שר הפנים, ולפיכך לא נפתחה הגשת הבקשות להנחה עבור חודשים ינואר-פברואר 2021. בשל העיכוב, אנו נפתח בימים הקרובים את הגשת הבקשה לחודשים ינואר-פברואר בהתאם לתנאים הקיימים, כלומר רק לעסקים שנפגעו  ב־60% או יותר בחודשים נובמבר-דצמבר 2020.

ממשרד הפנים נמסר: "בניגוד לנטען, שר הפנים חתם על תקנות שמאפשרות מתן הנחה לעסקים בתשלום הארנונה עד לחודש יוני 2021. בינואר האחרון, החליטה הממשלה על מתווה להקלות נוספות לעסקים בתשלומי הארנונה ובהתאם להחלטה זו, התבקש שר הפנים להתקין תקנות מעודכנות. עם זאת, משרד האוצר ביקש להמתין עם התקנת התקנות שכן בכוונתו להביא החלטת ממשלה חדשה ובה הקלות והרחבות נוספות לעסקים.

"החלטה זו טרם אושרה בממשלה, ומשכך, בכוונת שר הפנים להביא לתיקון התקנות בהקדם. לצד זאת ובהמשך לבקשת משרד הפנים, הסוכנות לעסקים קטנים תפתח מחדש את האפשרות להגיש בקשות לקבלת הנחות בארנונה- לחודשים ינואר ופברואר 2021". 

מלשכת שר האוצר נמסר בתגובה: "המהלך התקין היה לאשר תקנות שייתנו מענה כולל של תשלומי ארנונה לכלל העסקים, ואכן שר האוצר עם שרי הפנים והכלכלה גיבשו נוסח משותף ,שאושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה והונח לאישור הממשלה, אבל מעוכב ללא סיבה על ידי בני גנץ. בנסיבות האלה שר האוצר תומך בקידום מתווה הארנונה שכבר אושר, וימשיך לפעול לקדם את שאר הארנונות לעסקים חדשים ולעסקים מעל 400 מיליון הממתינות לאישור הממשלה".