פייסבוק התקפלה באוסטרליה: תשלם עשרות מיליונים לניוז קורפ תמורת שימוש בתוכן

לפי ההערכות באוסטרליה, שווי העסקה עומד על 100 מיליון דולר אוסטרלי לשלוש שנים, והיא כוללת את שיתוף ופרסום התוכן מעיתונים אוסטרליים כמו "אוסטרליאן", "דיילי טלגרף" ו"מורנינג סאן", כמו גם שימוש בתוכן מערוצי הטלוויזיה SKY

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק / צילום: Shutterstock

כחודש לאחר שהפסיקה במפתיע את פרסום ושיתוף התוכן העיתונאי באוסטרליה ברשת החברתית שלה, פייסבוק השלימה ביממה האחרונה את התקפלותה וחתמה על עסקת תוכן עם ניוז קורפ - אחד המו"לים הגדולים באוסטרליה והבעלים של עיתונים ותחנות טלוויזיה.

פייסבוק כבר הודיעה בעבר כי תחזור בה מהצעד - שעורר סערה בינלאומית וביקורת על השימוש של החברה בכוח הרב העומד לרשותה - אולם העסקה הנוכחית מסמלת את הפעם הראשונה שבה היא חותמת על הסכם פיצוי עם מוציא לאור במדינה.

לפי ההערכות באוסטרליה, שווי העסקה עומד על 100 מיליון דולר אוסטרלי לשלוש שנים, והיא כוללת את שיתוף ופרסום התוכן מעיתונים אוסטרליים כמו "אוסטרליאן", "דיילי טלגרף" ו"מורנינג סאן", כמו גם שימוש בתוכן מערוצי הטלוויזיה SKY השייכים לניוז קורפ.

התאגיד האוסטרלי, שמאחוריו עומדת משפחת מרדוק, נחשב לאחד הדוחפים העיקריים לרפורמת זכויות היוצרים שהעבירה הממשלה, שכללה לראשונה חיוב תשלום של גוגל ופייסבוק למוציאים לאור תמורת השימוש בתוכן שלהם.

גוגל כבר חתמה בדצמבר ובינואר על שורת הסכמי תוכן עם מו"לים אוסטרליים, כולל ניוז קורפ, ומשמעות הדבר היא כי הם יקבלו מאות מיליוני דולרים בשנים הקרובות משתי ענקיות הטכנולוגיה.

גוגל ופייסבטק "השתלטו" על עסקי הפרסום המקוון, בעוד ההכנסות של העיתונים וכלי התקשורת האחרים מפרסום מודפס ודיגיטלי צנחו בעשרות אחוזים. המודל העסקי של שתי החברות כולל שימוש בתוכן שמפרסמים המו"לים, מה שהביא את הממשלה האוסטרלית להכריח אותן לשלם תשלום שנתי על כך, במשא-ומתן ישיר עם החברות. הממשלה נימקה את הצעד בין השאר בחשיבות התמיכה בכלי תקשורת חופשיים בדמוקרטיה מתפקדת.

"ההסכם עם פייסבוק הוא נקודת ציון בתהליך האבולוציה של העיתונות, ויהיו לו השפעות חומריות ומשמעותיות על עסקי החדשות האוסטרלים", אמר בכיר בניוז קורפ ל"פייננשל טיימס". בכיר ברשות התחרות האוסטרלית אמר לעיתון כי ההסכם מהווה "עדות לניצחון של החקיקה האוסטרלית בנושא".

מדינות אחרות כמו קנדה ובריטניה כבר הבטיחו לקדם חקיקה דומה, והאיחוד האירופי גם נמצא בעיצומו של מהלך שאמור להסתיים ביוני השנה, לחייב פלטפורמות דיגיטליות לשלם פיצויים על השימוש בתוכן מו"לים.