משבר אסטרהזנקה הופך לפוליטי: "האיחוד ממורמר על הצלחת בריטניה"

12 מדינות האיחוד האירופי אסרו על השימוש בחיסון של אסטרהזנקה כ"אמצעי זהירות", אחרי שדווחו כ-37 מקרים הקשורים להפרעות בקרישת דם במי שהתחסנו • הממשלה וכלי התקשורת בממלכה מתרעמים על מה שהם מכנים "נקמה אירופית"

חיסון לקורונה של אסטרהזנקה / צילום: Associated Press, Virginia Mayo
חיסון לקורונה של אסטרהזנקה / צילום: Associated Press, Virginia Mayo

המשבר סביב השעיית השימוש ברחבי אירופה בחיסון נגד קורונה של חברת אסטרהזנקה הופך בימים האחרונים לעימות פוליטי בין בריטניה לבין האיחוד האירופי. חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד היו שותפים לפיתוח החיסון, והרשויות הבריטיות היו הראשונות לאשר את החיסון המיוצר על ידי החברה הבריטית-שבדית. בימים אלה הממשלה וכלי התקשורת בממלכה מתרעמים על מה שהם מכנים "נקמה אירופית" שמתבטאת בהשעיית השימוש בחיסונים אלה באופן מיידי.

"החיסון הזה בטוח ויעיל", הבהיר אתמול ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שקרא למדינות האיחוד האירופי לבטל את האיסור על השימוש בו, שכעת מקיף 12 מדינות, כולל גרמניה, שבדיה, צרפת ואיטליה. מדינות אלה אמרו כי הן נוקטות צעד זה כ"אמצעי זהירות", אחרי שדווחו כ-37 מקרים הקשורים להפרעות בקרישת דם במי שהתחסנו. סוכנות התרופות האירופית (EMA) הבהירה כי מדובר בשיעור רגיל לאוכלוסייה, ואמרה רשמית כי אין קשר בין החיסון למקרים, אך מדינות נוספות הולכות ומצטרפות לאיסור.

בבריטניה, קואליציה של מדענים, מומחים וכלי תקשורת התייצבו לצד החיסון של אסטרהזנקה, והאשימו את האירופים ב"מרמור על ברקזיט" שגורם להם לדחות את חיסון זה. לפי ה"דיילי מייל", מחוקקים בריטים טענו בראיונות לעיתון כי האיחוד האירופי מבצע "ניסיון ציני לפגוע בתדמית" החיסון, בעקבות הסכסוך בין חברת אסטרהזנקה לבריסל על כמויות החיסון שיסופקו. בעוד האיחוד ציפה ל-90 מיליון מנות ברבעון הראשון של השנה, הוא צפוי לקבל פחות מ-30 מיליון.

"אני לא מבין במה הם משחקים. אין מידע שתומך בצעדים שלהם. הם פשוט לא מסוגלים לוותר בעימות מול אסטרהזנקה", אמר חבר פרלמנט לעיתון. חברי פרלמנט אחרים קראו לדיווחים על בעיות בקרישת דם "פייק ניוז", והצביעו על הניסיון המוצלח של בריטניה שחילקה עד כמה מיליוני מנות חיסון של אסטרהזנקה. גם ה"סאן" הפטריוטי לקח צד בסכסוך, והכריז בכותרת הבוקר: "שבדיה היא המדינה האחרונה שמשעה ללא סיבה אמיתית את השימוש בחיסוני אסטרהזנקה".

מבחינה אירופית, התזמון של הקפאת השימוש לא היה יכול להיות גרוע יותר. האיחוד נכשל עד כה במבצע החיסון של נגד הקורונה, בעיקר על רקע כמויות נמוכות שסופקו למדינות החברות, בהשוואה למדינות כמו ישראל, בריטניה וצ'ילה, למשל. הוא קיווה כי 300 מיליון מנות שאמורות להגיע במהלך השנה הקרובה יסייעו למאבק במחלה, אולם יחסי הציבור הרעים של החיסון עד כה הביאו לחוסר נכונות מצד תושבים להתחסן בו. כעת, פרשת קרישי הדם צפויה לפגוע בתדמיתו עוד יותר.