אופנה בימי קורונה: ירידה של כ-20% במספר השוכרים ושל 15% בדמי השכירות בקניון TLV

בסיכום שנתי מציג קניון האופנה שבשליטת מוטי בן משה ירידה של כ-16% בהכנסות לכ-87 מיליון שקל וירידה של 9% ברווח התפעולי הנקי (NOI) לכ-65 מיליון שקל • שווי הקניון הופחת בכ-10 מיליון שקל

דוחותיה הכספיים של חברת רבוע כחול נדל"ן לסיכום שנת 2020 חושפים את פגיעת משבר הקורונה בקניון האופנה  TLV בת"א. זאת לאחר שהחברה, הנשלטת בידי מוטי בן משה (באמצעות קבוצת אלון רבוע כחול) רכשה בתחילת השנה שעברה   את יתרת ההחזקות בו (50%)  מידי משפחת גינדי, בהשקעה של 225 מיליון שקל, בעסקה שכללה גם את חלקם של הגינדים בפרויקט המגורים הסמוך במתחם השוק הסיטונאי.

בהתייחסות להשפעות משבר הקורונה על הקניון,  ברבוע כחול נדל"ן מציינים כי מאז חודש מרץ 2020, אז החל להתפשט הוירוס במדינות העולם המערבי, "הוטלו הגבלות על תנועת אזרחים במרחבים הציבוריים והפרטיים, הוטל איסור על התכנסויות וריכוזי קהל", וכן, "נסגרו מרכזי קניות, חנויות, מקומות בילוי ופנאי לפרקי זמן שהסתכמו בכ-4.5 חודשים במצטבר ".

מלבד ירידת ערך של כ-10 מיליון שקל בשווי "קניון האופנה" (המתונה ביחס לירידות שווי מצטברות של קרוב ל-230 מיליון שקל ב-2019-2018), לרמה הנעה סביב 1.6 מיליארד שקל, בסיכום שנתי מציג הקניון כיוון שלילי גם במרבית יתר הפרמטרים המרכזיים שלו.

כך, בין היתר, מציג הקניון בסיכום שנתי ירידה של כ-16% בהכנסות, לכ-87 מיליון שקל ירידה של 9% ברווח התפעולי הנקי (NOI) לכ-65 מיליון שקל,  ירידה של כ-16% בהיקף השטחים המושכרים בפועל, לכ-24 אלף מ"ר, וירידה בשיעור התפוסה הממוצע לכ-90%, לעומת כ-97% ב-2019.

בנוסף, חלה  ירידה של 15% בדמי השכירות הממוצעים למטר לחודש, ל-159 שקל, וירידה של 19% במספר השוכרים בסיומה של 2020, ל-132. בצד האופטימי יותר, החברה מדווחת כי דמי השכירות הממוצעים למטר בחוזים שנחתמו בשנה האחרונה בקניון עלו ב-3% ל-249 שקל.

ברבוע כחול נדל"ן מציינים כי קניון TLV הוא "אחד מהנכסים בעלי הפוטנציאל המשמעותי ביותר בפורטפוליו של החברה", ויחד עם זאת מוסיפים כי הוא ממוקם באזור בו "שטחי מסחר מרובים, והתחרות על שוכרים מחד וצרכנים מאידך גבוהה".

קניון האופנה, שהוקם כאמור במתחם השוק הסיטונאי שפעל בעבר בתל אביב, במתחם הרחובות קרליבך, החשמונאים ודרך מנחם בגין ובסמוך לפרויקט המגורים שקם כחלק מהפרויקט, כולל שטחי מסחר של קרוב ל-33 אלף מ"ר וקצת יותר מ-1,000 חניות והוא נחשב לנכס מהותי בפורטפוליו של רבוע כחול נדל"ן. 

קניון ה TLV  הוקם במשולש הרחובות קרליבך, החשמונאים ומנחם בגין (מתחם השוק הסיטונאי) בתל אביב, והוא כולל שטחי מסחר בהיקף של כ-32.5 אלף מ"ר. הקניון נפתח לציבור במרץ 2017 לתקופת הרצה, והפתיחה הרשמית נעשתה בספטמבר אותה שנה.

פתיחת הקניון לוותה  בקשיים עסקיים ובתנועה דלה של קונים ומבקרים, שאילצו את היזמים להגדיל את הוצאות השיווק שלו ופגעו בתוצאותיו התפעוליות. גם כיום רבוע כחול נדל"ן מציינת בדוחותיה כי הקניון "נמצא עדיין בשלבי הרצה והתייצבות". 

צניחה של 35% בהכנסות רבוע כחול נדל"ן

בסך-הכול, בסיכום שנתי, הציגה רבוע כחול נדל"ן צניחה של 35% בהכנסותיה, שהסתכמו בכ-350 מיליון שקל וזאת בהשפעת ירידה ניכרת בהיקף שערוכי הנכסים שרשמה, ולמרות שיפור של 40% בהכנסותיה העיקריות - מדמי שכירות, שהגיעו ל-311 מיליון שקל, בתמיכת איחוד חברת קניון TLV.  בשורה התחתונה, הרווח הנקי של רבוע כחול נדל"ן נחתך כמעט ב-50% והסתכם ב-188 מיליון שקל.

עם סיומה של 2020 בידי רבוע כחול נדל"ן היו 114 נכסים מניבים בישראל, בשטח כולל של כ-403 אלף מ"ר, בעיקרם למסחר, משרדים ולוגיסטיקה ובשיעור תפוסה ממוצע של כ-97%. נוסף לכך לחברה פעילות בנייה למגורים.

החלק הגדול ביותר בנכסיה המניבים של רבוע כחול נדל"ן (35%) מושכרים לשימוש של סופרמרקטים, חלק משמעותי מהם לרשת מגה מקבוצת יינות ביתן (שבעבר השתייכה אף היא לקבוצת אלון רבוע כחול - החברה האם של רבוע כחול נדל"ן).

בעניין יינות ביתן מציינת רבוע כחול נדל"ן כי בשלב הנוכחי הקבוצה עומדת בהתחייבויותיה לתשלום דמי השכירות, ומעריכה כי "גם אם תחול הידרדרות במצבה של יינות ביתן או מגה", היא לא צפויה להיות בעלת "השפעה מהותית לרעה על עסקי החברה". זאת "הן בשל הבטוחות שמחזיקה החברה על-פי הסכמי השכירות, והן בשל חשיבות המשך הפעלת רשת קמעונאות כעסק חי".

מניית רבוע כחול נדל"ן הייתה חלק מגל קריסות הערך בשווקים לפני כשנה, ואיבדה יותר מ-60% מערכה תוך כחודש. אולם מאז היא התאוששה, כחלק מכיוון השוק, ושנה אחורה, מרמת השפל אליה הגיעה, מציגה קפיצה של כ-140% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-2.5 מיליארד שקל.