צרפת מצאה וריאנט קורונה שלא ניתן לאתר בבדיקות

הווריאנט אינו מדבק ואינו קטלני במיוחד, אך לא ברור כיצד הוא מגיב לחיסונים

נגיף הקורונה / צילום: Shutterstock, creativeneko
נגיף הקורונה / צילום: Shutterstock, creativeneko

וריאנט של וירוס הקורונה שנמצא בצרפת מתפספס בבדיקות לקורונה שמבצעת המדינה לאזרחיה. כך עולה היום (ג') מדיווח של משרד הבריאות הצרפתי. נראה שהווריאנט החדש אינו מדבק במיוחד או קטלני במיוחד. לא ידוע האם הווריאנט חומק מחיסונים ונוגדני מחלימים, ושאלה זו נמצאת כעת בבדיקה.

בדיקות ה-PCR המקובלות בכל העולם לבדיקה של נוכחות וירוס הקורונה, מבוססות על ריצוף גנטי של כמה מקטעים של הווירוס. אם מקטעים אלה משתנים, הרי שייתכן שהבדיקה לא תאתר את הווירוס. עדיין ייתכן כי החיסונים ונוגדני המחלימים יהיו יעילים נגדו, אם הם תוקפים אתר אחר בווירוס מזה שהבדיקה מזהה. אולם, כיוון שכדי לחמוק מהבדיקה הווירוס צריך לעבור שינוי משמעותי, יש סיכוי כי הוא יכול לחמוק גם מחיסון או נוגדנים, ואת זה יש לבדוק.

גם אם הווריאנט אינו חומק מחיסון, עצם העובדה שהוא יכול לחמוק מבדיקה, מסוכנת כי היא מקשה על קטיעת שרשרת ההדבקה אצל לא מחוסנים (מבוגרים או ילדים), וכן על אבחון המחלה אם היא מחמירה.

הווריאנט אותר אצל מספר קטן של חולים שהגיעו לבתי החולים באזור ברטאן בצרפת. הם הציגו תסמינים אופיניים לקורונה אך זוהו כשליליים בבדיקות ה-PCR. הווריאנט זוהה בבדיקות מעמיקות יותר, שבהן רוצפו חלקים נוספים מן הווירוס.

אם הווריאנט החדש אינו מקנה לווירוס יתרון על פני הווריאנטים הקיימים, למשל הווריאנט הבריטי המדבק שכבר החל להתפשט בצרפת, ייתכן והוא ידעך ללא התערבות.

מספר מקרי הקורונה בצרפת נמצא בעלייה למרות תחילת מבצע החיסונים, במסגרתו חוסנו עד היום 3.8 מיליון איש במדינה שאוכלוסייתה כ-67 מיליון איש. המדינה נערכת בימים אלה לאפשרות של סגר נוסף.