הסטארט-אפ מכפר סבא שמחולל מהפכה בסחר העולמי גייס 8 מליון דולר

ענקית הספנות הישראלית צים והמשקיע הסדרתי מריוס נכט מובילים האת שקעה ב-WAVE BL • החברה פיתחה מערכת דיגיטלית מבוססת בלוקצ'יין שמבקשת להחליף את שטרי המטען מנייר המשמשים בסחר העולמי מזה מאות שנים, וכבר נעשה בה שימוש על ידי מאות לקוחות

ומימין: אופיר שהם, אלי גליקמן גדי רושין / צילום: שלמה שהם
ומימין: אופיר שהם, אלי גליקמן גדי רושין / צילום: שלמה שהם

מזה מאות שנים מתבסס הסחר הגלובלי על שטרי מטען מנייר שמעידים על בעלות על סחורות. על כל קונטנייר שמגיע לכל נמל בעולם, יש תעודה מנייר שמלווה אותו לכל אורך שרשרת האספקה, שעוברת מיד ליד - מהיצרן בארץ המוצא, דרך חברות השילוח והספנות, הבנקים וחברות הביטוח, ועד היבואן במדינת היעד.

הסטארטאפ הישראלי WAVE BL (ווייב) מכפר סבא עובד מזה כשש שנים על גירסה דיגיטלית לשטרי הנייר הללו, במטרה להיפטר מהתלות בתעודות נייר, ובעלויות הישירות והנלוות של השימוש בהן, כמו התלות בחברות הבלדרות כמו פדקס או UPS ולוחות הזמנים שלהן.

היום (ג') הודיעה החברה על השלמת סבב השקעה שני בהיקף של 8 מיליון דולר על ידי חברת הספנות הישראלית צים והמשקיע הסדרתי מריוס נכט, ממייסדי צ'קפוינט. השקעה זו מגיעה לאחר תקופה שבה צים וחברות נוספות כבר משתמשות בפועל בפלטפורמה של ווייב במקום שטרי מטען מנייר.

זינוק בפעילות בעקבות הקורונה

ווייב, שהוקם ב-2015, הוא אחד הסטארט-אפים הבודדים בישראל ובעולם כולו שפיתח מוצר מבוסס טכנולוגיית בלוקצ'יין, שאינו מבוסס מטבעות או אסימונים (טוקנים) ושנמצא בשימוש בפועל אצל לקוחות משלמים. פלטפורמת שטרי המטען הדיגיטליים של ווייב נמצאת בשימוש של מאות רבות של לקוחות, בהם ענקית הספנות הישראלית צים, ענקית הספנות MSC, בנק HSBC, הבנק הבינלאומי, וענקית מוצרי החלב פונטרה.

ווייב אינה השחקנית היחידה בתחום. חברת IBM פועלת גם היא לפיתוח מערכת בלוקצ'יין שתבצע פעולה דומה, רק עם קואליציית חברות שונה מזו שמשתפת פעולה עם חברות ווייב וצים. יבמ מפעילה מיזם משותף עם ענקית הספנות מרסק בשם "טריידלנס", אליה הצטרפו כמה מחברות השינוע הימי הגדולות בעולם, לרבות צים ובו חברות כמה מבין ענקיות הספנות העולמיות (ביהן MSC , CMA, ו-CGM).

דיגיטציה של שטרי מטען יוצרת כיום מהפכה בדוקומנטציה בענף הספנות, מצמצמת באופן חד את משך זמן משלוח המסמכים, את רמת המורכבות, את היקף הטעויות וכן את העלויות עבור כל הצדדים לעסקה, כל זאת תוך שמירה על רמת אבטחת מידע גבוהה.

ב-2017 הובילה צים פיילוט ראשון בעולם של הנפקת שטר מטען אלקטרוני על גבי הפלטפורמה של ווייב ומאז הרחיבה את השימוש בו והפכה למובילת התחום בתעשיית הספנות. שטר מטען אלקטרוני מוצע כיום ללקוחות צים בכל העולם ומצריך תהליך התחברות פשוט בלבד הנתמך על ידי צים.

המערכת של ווייב מתבססת כסטנדרט לפתרון דיגיטלי על פלטפורמה מבוזרת, המאפשרת המשכיות עסקית מאובטחת ללא מגע פיזי, תוך עמידה ברגולציות בינלאומיות כמו eUCP 600 ודרישות של מבטחים כמו IGP&I Club.

השימוש בטכנולוגיית בלוקצ'יין לצורך גרסה דיגיטלית של שטרי מטען, מבוססת על התפיסה, אותה הסביר מנכ"ל ומייסד ווייב גדי רושין, כי שיתוף פעולה בין יותר מתעשייה אחת אפשרי רק במסגרת תוך מדינתית. לכן, הסביר, הניסיון מראה ששום חברה או התארגנות ריכוזית אחת עם מערכת מחשב מרכזית אחת, לא הצליחו להביא את שלל הגורמים המעורבים בסחר הימי הגלובלי לשתף פעולה בניהול התיעוד והמסמכים שלהם. האפשרות היחידה, לדבריו, להביא יותר מתעשייה אחת לשתף פעולה במערכת מחשב גלובלית אחת, היא באמצעות רשת מבוזרת כמו בלוקצ'יין. זאת הסיבה, כך הסביר, שחרף כל המהפכה הדיגיטלית, עד היום נעשה שימוש בתעודות נייר.

המשמעות של שימוש בבלוקצ'יין, הוא שכמו במטבע הביטקוין - אין גורם אחד מרכזי ששולט ברשת. באותו אופן, לווייב אין שרת מרכזי שמעניק שירות לשחקנים השונים בסחר הגלובלי (כאמור - יבואנים ויצואנים, בנקים וחברות ביטוח, חברות שילוח ספנות ובלדרות).

כל השחקנים שמשתמשים בפלטפורמת המסמכים הדיגיטליים של ווייב מהווים בעצמם את רשת הבלוקצ'יין שבה נעים המסמכים, כמו שמטבעות ביטקוין נעות ברשת הבלוקצ'יין של ביטקוין. וכך, כפי שאת ביטקוין מהווים כעת עשרות אלפי מחשבים שמכילים את כל המידע על העברות המטבע ברשת - כך, מאות השחקנים שמשתמשים בווייב, מחזיקים את כל המידע על העברות המטענים ברשת הבלוקצ'יין של ווייב.

השירות שווייב מספקת בתשלום עבור השחקנים בסחר הימי הגלובלי, מקביל במידה מסוימת לשרות שמעניקות בורסות ביטקוין. כמו שבורסות ביטקוין לא מפעילות את רשת הביטקוין עצמה, אלא רק מתחברות אליה כדי לתת שירות למשקיעים.

בשיחה עם גלובס סיפר רושין כי למרות ששיתוף הפעולה עם צים החל כבר ב-2017, ווייב החלה למכור בפועל רק בשנת 2020, בעיקר בזכות הקורונה. לדבריו, הצורך בטיפול במסמכי נייר בתקופת מגפה יצר כשלים בהתנהלות השוטפת בשל דרישות טיפול חדשות בניירות, כמו חיטוי, אבל חמור מזה, הסביר, "כשמדינות רבות היו תחת סגרים חוזרים ונשנים, מסמכי בעלות על סחורות פשוט לא יכלו להגיע ליעדם בשל עצירת נחיתת כלל המטוסים בשדות התעופה הבינלאומיים". לקוחות החברה, רובם ככולם, הצטרפו לדברי רושין במלך השנה שעברה, ומספר המסמכים שעברו דרך הרשת זינק. "מספר המסמכים שעוברים ברשת ביום אחד הוא פי עשרה ממספר המסמכים שעבור בה במהלך חודש יוני כולו", אמר.

בהודעה על גיוס ההון מסר רושין כי "שיתוף הפעולה שלנו עם צים איפשר לנו להנגיש את הטכנולוגיה שלנו לקהל לקוחות נרחב, בעת שאנו חותרים להפוך לסטנדרט של התעשייה בסחר דיגיטלי. אנו שמחים על האמון המתמשך והמחויבות של צים ומריוס נכט בחברה ונמשיך להוביל את תחום המסמכים הדיגיטליים בתעשיית הספנות הבינלאומית".

אופיר שהם, מנהל ההשקעות של מריוס נכט בהייטק, מסר כי "אנו גאים להמשיך ולהשקיע בטכנולוגיה המצוינת של WAVE BL ומאמינים ביכולתה להוביל לשינוי עמוק בדרך שבה מתנהלים תהליכים עסקיים במגוון של סקטורים ותעשיות. התרשמנו מההתקדמות המשמעותית של הצוות ואנו שמחים לתמוך בהטמעת הפלטפורמה פורצת הדרך שלח החברה".

מנכ"ל צים אלי גליקמן מסר כי "הראשוניות של צים באימוץ הפלטפורמה מבוססת-בלוקצ'יין המקדמת סחר דיגיטלי ללא נייר, מדגישה את היותנו חברה מובילה בשימוש באסטרטגיות דיגיטליות לקידום שירות מיטבי ללקוחות. זו גישה שהוכחה כמצליחה מאוד ומקדמת תהליכי שינוי בענף. צים כיום מובילה את תחום התהליכים הדיגיטליים בספנות, ואנו רואים עניין גובר מצד גורמים נוספים לאמץ את הפלטפורמה, עדות ליתרונות המשמעותיים שהיא מעניקה הן ללקוחות והן לחברות הספנות. ההשקעה הנוספת הנוכחית ב-WAVE BL היא צעד קדימה לקראת עתיד דיגיטלי וידידותי יותר לסביבה, בהתאם לחזון ולערכים שלנו".

מנהל מערכות המידע של צים אייל בן-עמרם אמר כי "מאז השלמת האינטגרציה של פלטפורמת WAVE BL עם המערכות שלנו, ביכולתנו להציע לכל לקוח את האפשרות ליהנות מהיתרונות הגדולים של סחר ללא נייר, שהחיוניות שלו גברה במיוחד בתקופת הקורונה".

***גילוי מלא: מריוס נכט הוא בן הזוג לשעבר של ענת אגמון, מבעלות השליטה ב"גלובס". השניים מצויים במחלוקת