יין | פיצ'ר

הבן של ס.יזהר עושה יין לא כשר, בפרנציפ

זאב סמילנסקי הוא מתמטיקאי, משורר, סופר (בן סופר) וגם יינן • טעימה מספרו החדש ומיינותיו החדשים של האיש שעומד מאחורי יקב מישר

זאב סמילנסקי. יקב מישר / צילום: שיר בדיחי
זאב סמילנסקי. יקב מישר / צילום: שיר בדיחי

"...וקנינו שם משק ואמרתי לה סוזי, בואי אנחנו ניטע כרם ואנחנו נעשה יקב, והיא אמרה בסדר, אמרתי לה סוזי אנחנו נעשה יין שיהיה גם כשר וגם איכותי, והיא אמרה בסדר, תמיד היא מסכימה עם כל מה שאני אומר, טוב כמעט תמיד, ככה זה אצלה, סוזי".
(מתוך "בג'נקיה" ספרו החדש, והנהדר, של זאב סמילנסקי, הוצאת פרדס, 2021)

קשה לדעת אם נוח סוננברג, אחת הדמויות ברומן החדש, הראשון אחרי שני ספרי שירה מצוינים ומצחיקים לאללה (אם יורשה לי), של זאב סמילינסקי, הוא בן דמותו הספרותי. והאם סוזי היא חיה רעייתו. אני למשל, מתקשה לדמיין את חיה אומרת כן על כל גחמה של זאב. אחרי הכול היא אישה דעתנית ותוססת לא פחות ממנו. מה שבטוח הוא שזאב בחיים לא היה אומר לחיה "יין שיהיה גם כשר וגם איכותי". כלומר, על האיכותי הוא היה חותם כמובן, אבל על הכשר?

"היקב שלנו לא כשר באופן עקרוני", מבהיר זאב מיד. "מי שלא מוכן לשתות את היין שלנו כי אנחנו לא מספיק יהודים בשבילו, אז אני לא מוכן בכלל לדבר איתו. ולחילונים בינינו אני קורא: אל תקנו יין כשר, כי זה כמו לירוק לעצמנו בפנים".

יקב מישר / צילום: שיר בדיחי
 יקב מישר / צילום: שיר בדיחי

סמילינסקי מתייחס כמובן לפעולות הנדרשות כדי להפוך יקב לכשר, ובהן הנחיות כמו איסור נגיעה ביין של אדם שאינו שומר מצוות. במקור האיסור התייחס לנוכרי עובד עבודה זרה, אבל עם השנים וההחמרות הוחלט שגם יהודי שאינו שומר שבת ייחשב כגוי לצורך העניין.

אני מתעכב על הנקודה הזו כי היא מדגימה לא רע מי הוא זאב. איש סוער, מצחיק, מבריק וחכם. כל מי שיקרא את "בג'נקיה" יבין זאת מיד, שלא לדבר על מי שיטרח ויעשה את הדרך הקצרה (מהמרכז) ליקב הקטן והמקסים של חיה ושלו במישר שליד גדרה, יקב היושב על נחלת אביו המנוח, יזהר סמילנסקי, הלא הוא ס.יזהר.

זאב סמילנסקי הוא מתמטיקאי, משורר (ועכשיו, בגיל 67, גם סופר) וגם יינן. קשה לדעת מה בא קודם. את יקב הבוטיק הזעיר שלהם הקימו הוא וחיה כבר לפני 30 שנה. ואם לא שמעתם עליו עד עכשיו, זה כנראה משום ששניהם לא עסוקים ביח"צנות. לעומת זאת, כל מי שגר בסביבה השתתף מן הסתם באחד מהפסטיבלים הרבים שלהם המשלבים יין, אוכל ותרבות במובנה הרחב.

זאב וחיה הם גם חברים ותיקים שלי. חברים מרחוק, אבל חברים. מאז שקיבלתי את המדור הזה, לפני עשור, אני נשבע בכל פעם מחדש שהנה, אני כותב עליהם. ואיכשהו, זה לא יוצא. אבל הנה הגיע הרגע, ולמרות שכדרכי בקודש נגמר לי המקום לפני שבכלל התחלתי, אסכם, כלומר אתחיל סוף-סוף, ואומר כך - יש בישראל כבר לא מעט יקבים. מאות. עשרות מהם מעולים. ואף אחד מהם לא יכול להתחרות בתחושה המופלאה שמעבירים בי היינות של זאב וחיה. יינות שהם לא רק תבנית נוף מולדתם הגיאוגרפי אלא גם, ובעיקר, האנושי. יינות שמציגים את יוצריהם. 

טעימה מיינות היקב

יינות יקב מישר. מימין: מורבדרה קברנה, שמשון, שיראז / צילום: שיר בדיחי
 יינות יקב מישר. מימין: מורבדרה קברנה, שמשון, שיראז / צילום: שיר בדיחי

מורבדרה-קברנה 2017 - בלנד לא שגרתי של ענבי מורבדרה (60%) עם קברנה סוביניון, מניב תוצאה עוד יותר לא שגרתית. יין בעל אחוזי אלכוהול נמוכים יחסית (12.5%) וטעם קליל מאוד, מרענן כמעט, במיוחד אחרי קירור של חצי שעה במקרר. כיף גדול. יין נגיש ושמח ולא כבד ראש מדי, כמו שאפשר היה לצפות מערבוב הזנים הזה. יופי. 100 שקל

שיראז 2018 - עוד הפתעה: שיראז, גם הוא עם נוכחות צעירה ונטולת כובד ראש צפוי. קלילות מפתיעה, רעננות ובעיקר איזו פשטות מבורכת ונדירה כל כך במקומותינו, ככל שזה מגיע ליין אדום. תענוג אמיתי. 90 שקל

קברנה מוסקט ורוד - שילוב יוצא דופן, שלא לומר בלתי אפשרי, בין ענבי הקברנה סוביניון האדומים והמוסקט הלבן מניב תוצאה עוד יותר יוצאת דופן באריזה מקורית ונדירה אף היא. שלושה ליטרים של יין שהוא ספק לבן ספק רוזה, בקופסת קרטון עם ברז נשלף לשימוש רב פעמי ויום-יומי. יוזמה מבורכת ויין מבורך. 180 שקל

קברנה מוסקט ורוד. שלושה ליטרים של יין שהוא ספק לבן ספק רוזה, בקופסת קרטון עם ברז נשלף / צילום: שיר בדיחי
 קברנה מוסקט ורוד. שלושה ליטרים של יין שהוא ספק לבן ספק רוזה, בקופסת קרטון עם ברז נשלף / צילום: שיר בדיחי

ניתן לרכוש ביקב עצמו, הדוכיפת 41, מישר, 054-4295830 ובחנות משקאות אביב ביבנה