ריבית ארה"ב | פרשנות

המופע הדו-חודשי של פאוול חוזר: מה יקרה לריבית האפסית ולהדפסת המזומנים?

עיני השוק מופנות להודעת הריבית של הפד הערב • שוק המניות הנמצא ברמת שיא כל הזמנים עשוי להגיב בחריפות לסימנים של האטה בהדפסות הכסף, ושוק איגרות החוב כבר עתה מסמן כי סיכוני אינפלציה גורמים לו למתח וחוסר שקט

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jim Lo Scalzo
ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jim Lo Scalzo

הפדרל ריזרב יסיים הערב (ד') מפגש בן יומיים, ואחר כך גם יבשר לעולם את הערכותיו ביחס למה שצפוי למשק האמריקאי השנה. בנוסף, יפרט הפד את מדיניותו לתקופה הקרובה, בפרט בנושא הריבית. בנק אוף אמריקה כינה זאת כ"אחד האירועים הקריטיים של הפדרל ריזרב מזה זמן". השווקים הפיננסיים ממתינים במתח האם הבנק המרכזי יתמיד במסלול הריבית האפסית וההדפסה החודשית, או שמא השיפור הכלכלי הצפוי לקראת הקיץ עם התפשטות החיסונים, יביא אותו לדבר על הורדת הרגל מהגז המוניטרי.

לאחר שנה וחצי פלוס של הרחבות והדפסות מזומנים, שהתחילו עוד לפני שפרץ משבר הקורונה, גדל מאזן הפד (סך הכספים שהדפיס והלווה) לשיא של 7.56 טריליון דולר. זאת לעומת 3.77 טריליון דולר באוגוסט 2019, לפני שהחל הגל הנוכחי, או 4.17 טריליון בפברואר 2020 לפני שהחלה "שנת הקורונה".

הדפסות מאסיביות אלו, כמותם לא היו מעולם, העלו את מחירי המניות לשיא כל הזמנים. כך למשל מדד המניות של החברות הקטנות, הראסל 2000, נסחר היום במכפיל של 54. כלומר בשווי של 54 שנים שנות רווח. יותר מפי שניים ממחירו ביוני 2017, אז עמד על מכפיל של 25.7, ויותר מפי שלושה מהמוצע רב שנתי. מדד באפט לתמחור השווקים משווה בין סך התל"ג וסך שווי השוק של המניות. מחיר מדד הראסל 5000, הכולל את כל המניות הנסחרות, על פי "מדד באפט" עומד על 1.9 לעומת חציון הרב שנתי של 0.8. גבוה מאי פעם, אפילו גבוה משיאי מרץ 2000 אז עמד "מדד באפט" על כ-1.4.

מצד שני, ההדפסה המאסיבית, בצירוף השיבושים בשרשרות הייצור בגין בשנת הקורונה, כבר החלו לתת את אותותיהם במחירים. הקורונה עוד לא חלפה ומחירי חומרי גלם רבים זינקו בעד 150%.

כך למשל, התייקר העץ לבניין ב-150% מאז תחילת 2020, המתכת בכ-30%, הדלק ב-24%, והם לא היחידים. העליות האלו הביאו לחוסר שקט בשוק האג"חים. כך הריבית, (התשואה לפדיון) על איגרות החוב של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים, שהם מסד לריביות במשק כולו, עלתה פי שלושה מאז אוגוסט, ממחצית האחוז ל-1.64% אתמול.

בין מיצרים אלו לכוד הלוליין פאוול. מצד אחד, הפד יבקש לאותת כי הדברים משתפרים, אבל הם לא ירצו לאותת כי השיפור הוא גדול מספיק כדי שמדיניות הריבית תשתנה בקרוב. הם ירצו לאותת כי מדיניות ההרחבה תימשך כדי ששוקי ההון לא יגיבו בירידות חריפות, אך הם גם ירצו לעודד את שווקי האג"ח כי אין אינפלציה אמיתית באופק, ובכך לעצור את העלייה הנמשכת - הירידות במחיר - בריבית האפקטיבית שקובע השוק על איגרות החוב הממשלתיות.

הודעת הפד תשמע אפוא בטח כך "הדברים משתפרים, אך לא משתפרים מספיק. הריבית תעלה אך לא לפני 2023, המחירים עולים אך זו עלייה קטנה וקצרת טווח". וכך, באמצעות מכבסת מילים מהודרת אשר בן אנוש רגיל מתקשה להבינה, ינסה הפד לייצר גשר של מילים בין אוקיינוס הדולרים שהדפיס, שוק המניות הנמצא בשיא כל הזמנים, ואשר עשוי להגיב בחריפות לסימנים של האטה בהדפסות, ושוק איגרות החוב שכבר עתה מסמן כי סיכוני אינפלציה גורמים לו למתח וחוסר שקט.

הפדרל ריזרב, כמו כל כלכלת ארה"ב, משחק על זמן. וינסה בכל כוחו שוב לבעוט את הפחית במורד הכביש בתקווה לאיזה שהוא נס בעתיד. סביר כי הפעם יצליח, אך במוקדם או במאוחר יתברר גם לשווקי ההון, כי בין הדפסות הפד, קצב של 120 מיליארד דולר לחודש גם היום, הדפסות הממשלה, 1.9 טריליון דולר חבילת עידוד מחודש שעבר, וכעת דיונים על "חבילת פרוייקטים לתשתיות", והמציאות הריאלית, גם לכביש הזה יהיה במאוחר או במוקדם סוף.

הכותב הוא עורך דין בהשכלתו העוסק ומעורב בטכנולוגיה. מנהל קרן להשקעות במטבעות קריפטוגרפיים, ומתגורר בעמק הסיליקון. כותב הספר "A Brief History of Money " ומקליט הפודקסט KanAmerica.Com