בטסי כהן | פיצ'ר

מפיוניר ועד איטורו: כמה הרוויחה "אשת השנה" של הפינטק מהעסקאות האחרונות

בטסי כהן עומדת מאחורי שורה של הנפקות ספאק, שהכניסו לה מאות מיליוני דולרים לכל הפחות

בטסי כהן. צילום מסך / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בטסי כהן. צילום מסך / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אין ספק שבטסי כהן ראויה לתואר "אשת השנה של הפינטק", אם לא בעולם כולו אז לפחות בישראל. כהן, שהייתה לפני כן יזמית ומנכ"לית מוערכת בתחום הבנקאות (Bancorp), החלה לעסוק בספאק בשנת 2015, באמצעות הנפקת חברות ספאק ממוקדות פינטק - Fintech Acquisition Corp (1 עד 5). האחרונה מביניהן מבצעת את עסקת המיזוג עם איטורו, אולם בל נשכח את עסקת הספאק של חברת פיוניר, שבוצעה מהספאק FTAC Olympus Acquisition - שמי מובילה אותו? ניחשתם נכון, בטסי כהן.

הכירו את הבנקאית בת ה-79 שעומדת מאחורי ההנפקות הספאק של הישראליות

האם זה יספק את תאבונה של בטסי? כנראה שלא, כי בחודש האחרון הנפיקה בטסי עוד 2 ספאקים נוספים - FTAC Hera Acquisition Corp בהיקף 220 מיליון דולר ו-FTAC Athena Acquisition Corp בהיקף של 800 מיליון דולר.

לאחר 2 עסקאות עם חברות פינטק ישראליות, אין ספק שתרומתה של בטסי לפיתוח ההייטק הישראלי והפינטק בפרט ראויה להערכה, כמו גם יכולת בחירת השמות המעניינים מהמיתולוגיה היוונית לחברות.

כמה כסף עושה מזה כהן? הרבה, אפשר לומר שבאופן כללי מארגני הספאק מקבלים נתח של 20% מערך המניות של הספאק טרם המיזוג, ונהנים מעליית ערך לאחר מכן, כך שאם בטסי גייסה כבר כ-2.5 מיליארד דולר עד היום לספאקים השונים, ובהנחה שהיא המארגן העיקרי, הרי שמדובר בכמה מאות מיליוני דולרים לכל הפחות.

יש לזכור שלעיתים מארגן הספאק אינו בעל המניות העיקרי בחברה המארגנת, מכיוון שהוא עצמו רשאי לצרף משקיעים שישקיעו בגוף המארגן (משקיע לספונסר), ואז נחסך מאותו מארגן הצורך לסכן כסף בעצמו. מצד שני הוא מוותר על 30%-50% מזכויות המארגן של הספאק. למארגן יש גם הוצאות רבות, משפטיות, בנקאיות, וכמובן ביטוח דירקטורים ונושאי משרה, שכדאי לעשותו עם זנב לשש שנים הבאות, שמטרתו להגן את המארגן מתביעות של בעלי מניות במידה והחברה תיכשל לאחר המיזוג או שיתגלו מידעים חריגים לגבי החברה, שהיו צריכים להתגלות בדיו-דיליג׳נס.

אין ספק שמודל הכלכלי של המארגן של ספאק הוא אטרקטיבי לעין שיעור ממודל GP של קרן הון סיכון או פרייבט אקוויטי, וזה מסביר מדוע כולם נוהרים לתחום.

הכותב הוא שותף בחברת Fundem Capital, העוסקת באיתור חברות ספאק למיזוג עבור חברות ישראליות, ובחברת המסחר האלגוריתמי Cerebro