הפד צופה ירידה באבטלה בארה"ב לשיעור של 4.5% כבר השנה

הפדרל ריזרב הותיר הערב, כצפוי, את הריבית בארה"ב ללא שינוי, ברמה אפסית • בפד מעריכים כי הריבית תישאר אפסית עד 2023

ג'רום פאואל/ צילום: רויטר סMary Calvert
ג'רום פאואל/ צילום: רויטר סMary Calvert

הפדרל ריזרב הותיר הערב, כצפוי, את הריבית בארה"ב ללא שינוי, ברמה אפסית. בהודעתו מסר הפד כי הוא צופה עלייה בקצב האינפלציה ובקצב הצמיחה בארה"ב השנה. 

למרות שיותר מחברי "ועדת השווקים הפתוחים" של הפד ציינו כי הם מעריכים שהפד יתחיל להעלות את הריבית ב-2022, עדיין מרבית חברי הוועדה העריכו כי הריבית תישאר אפסית עד 2023.

כעת מעריכים בפד כי שיעור האבטלה בארה"ב יירד לכ-4.5% עד לסוף השנה ושיעור האינפלציה השנתי יעמוד על 2.2%. לפני כ-3 חודשים העריכו חברי הפד כי שיעור האבטלה בארה"ב יעמוד על כ-5% בסוף השנה ושיעור האינפלציה השנתי יעמוד על כ-2% עד 2023. 

עוד ציינו קברניטי הפד כי הם "מצפים לראות עוד התקדמות בהורדת שיעור האבטלה ובשיפור קצב הצמיחה במשק האמריקאי לצד יציבות במחירים" לפני שהפד יפחית את היקף רכישות האג"ח שלו העומד כיום על 120 מיליארד דולר בחודש. 

לאחר ההודעה ממשיך שוק האג"ח להיסחר בירידות, והתשואה על האג"ח האמריקאיות ל-10 שנים נושקת לרמה של 1.67%, שיא של 13 חודשים. הדולר נחלש בכ-0.4% מול האירו לרמה של כ-1.195 דולרים לאירו. 

נדב אופיר, אסטרטג שווקים גלובליים בחדר המסחר של בנק הפועלים, מציין בתגובה כי "בהודעת הריבית ציין הפד כי הם צופים ריבית "קרובה לאפס" עד 2023. זו פעם ראשונה שהבנק המרכזי משתמש בביטוי זה וסביר שבחירת המילים לא הייתה מקרית. השיפור בכלכלה האמריקאית ממשיך במונחי צמיחה ותעסוקה אך הפד עדיין בוחן את הסקטורים שנפגעו בצורה המירבית במגיפת הקורונה ולתפיסתו, הם רחוקים מלחזור לרמת התפקוד שהייתה לפני הקורונה. מניחוח נתוני הצמיחה, האינפלציה והתעסוקה בהודעת הפד עולה כי המומנטום בעליית התשואות מגיע גם לבנק המרכזי. התחזיות עולות כמעט בכל נתון אפשרי ובעיקר בשני הנתונים שהפד הגדיר כחשובים ביותר - תעסוקה וצמיחה".

"נכון לכתיבת שורות אלו, לא נראה שפאוול מוטרד מעליית התשואות והוא אינו עושה שום דבר כדי לשנות את המומנטום של עליית התשואות. אם אכן הכלכלה האמריקאית נמצאת במקום יותר טוב, ראוי שהתשואה בחלק הארוך יותר של העקום תהיה גבוהה יותר".

לגבי העלאת ריבית, מציין אופיר, "ציפיות השוק הן שיותר ויותר חברי ועדה בבנק המרכזי ישתכנעו כי יש להקדים את העלאת הריבית, ככל הנראה מ-2023 לאמצע 2022 בשלב זה. אם הכלכלה האמריקאית תמשיך להתאושש בצורה יפה, ייתכן שאף יותר מוקדם מכך".