אל על | בלעדי

סוכמו פרטי הסיוע של המדינה לאל על: האוצר יעביר לחברה 210 מיליון דולר

אל על תתחייב לגייס הון דרך הנפקה בהיקף של 105 מיליון דולר, וכפי שפורסם בגלובס בעלי החברה יתחייב לרכוש מניות בהיקף של 43 מיליון דולר • בנוסף אל על תתחייב להוציא אל הפועל את הסכמי ההתייעלות עליהם היא חתמה עם עובדיה

דוד ברודט/ צילום: איל יצהר
דוד ברודט/ צילום: איל יצהר

סוכמו פרטי הסיוע של המדינה לאל על : האוצר יעביר לאל על 210 מיליון דולר כמקדמה על הטסת מאבטחי התעופה לעשרים השנים הבאות.

אל על תתחייב לגייס הון דרך הנפקה בהיקף של 105 מיליון דולר, וכפי שפורסם בגלובס בעלי החברה יתחייב לרכוש מניות בהיקף של 43 מיליון דולר. בנוסף אל על תתחייב להוציא אל הפועל את הסכמי ההתייעלות עליהם היא חתמה עם עובדיה, הסכמים אלה ישקפו התייעלות של 400 מיליון דולר לשנים הקרובות.

האוצר יעמיד לאל על את הכסף הנדרש אחרי שהמו"מ עם הבנקים לאומי ודיסקונט וגופים מוסדיים לא הבשיל לאור תנאים מחמירים להלוואה בהיבט הריבית. האוצר שהסכים להעמיד לאל על ערבות מדינה של 82.5% להלוואה ההיקף של 300 מיליון דולר לא היה מוכן לתנאים שדרשו הבנקים.

אל על מתחייבת לשלם עם הכסף את החובות שנצברו לספקים וללקוחות, רבים מהם לא קיבלו החזר על טיסות שבוטלו בשנה האחרונה.

נזכיר כי לאחרונה ביצעה אל על הנפקה שנייה במסגרתה השקיע בעלי השליטה בחברה אלי רוזנברג, 50 מיליון דולר, ובכך הסתכמה השקעתו ב-160 מיליון דולר עד כה. יחד עם ההתחייבות כעת, ההשקעה תגיע ל-200 מיליון דולר.

אל על מצויה במו"מ מתמשך עם האוצר בשנה האחרונה. האוצר הסכים להעמיד לחברה, שבה המדינה מחזיקה במניית זהב, את הכסף שהיא זקוקה לו כאוויר לנשימה אחרי שהוכרה חיוניותה של החברה לתעופה ולכלכלת ישראל.

אל על כבר הצהירה זה מכבר שהסכום שאותו היא ביקשה ללוות מהבנקים, 300 מיליון דולר עשוי שלא להספיק לה לנוכח החובות הרבים שהיא ממשיכה לצבור ככל שהתעופה לא חוזרת לממדיה והיא אף רחוקה מזה.

אל על בדומה לשאר חברות התעופה תולה תקווה בהחלטה שקיבל בג"ץ היום (ד') ולפיה מה-20.3 תבוטל מכסת הנוסעים הנכנסים מ-3,000 ביום אחרי שהמדינה לא סיפקה הסברים למכסה האמורה, ובג"ץ קבע כי המתווה מהווה פגיעה חמורה באזרחים, בעיקר לנוכח הבחירות הקרבות.

במסגרת תוכנית ההתייעלות אל על תצטרך להיפרד מכשליש מעובדיה, 2,000 איש ואישה מכל הסקטורים השונים בחברה. מאות עובדים כבר קיבלו הודעות לשימוע. בכסף שאל על תגייס היא תצטרך לשלם גם לעובדים את תנאי הפרישה/פיטורים.

המטרה של אל על היא לעבור לפורמט של חברה רזה ויעילה שתוכל להתאושש ולצאת מהמשבר בפורמט אחר כשבפתחה עומדת גם תחרות מאתגרת מול חברות התעופה מאיחוד האמירויות שייכנסו במלוא עוצמתן לשוק הישראלי לקראת הקיץ.