יו"ר הפד על שנת המגפה: כלים להימנעות מקריסה ואיך לדאוג לכך שהציבור ימשיך להשתכר

כשלא הייתה דרך למנוע את ההידרדרות הכלכלית בארה"ב, הפדרל ריזרב היה צריך לפעול בעוצמה על מנת לצמצם את הנזק • ג'רום פאוול במאמר מיוחד עבור ה"וול סטריט ג'ורנל"

ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Susan Walsh/Pool
ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Susan Walsh/Pool

לקראת סוף פברואר 2020, השתתפתי בפגישה של שרי האוצר ונציבי בנקים מרכזיים של ה-G-20 . בזמנו, ארה"ב נהנתה מההתרחבות הכלכלית הארוכה ביותר שלה אי פעם, ועל אף שאני והעמיתים שלי בפדרל ריזרב שמנו עין על הקורונה, עדיין לא חשבנו שתהיה לה השפעה רצינית על ארה"ב. אבל באותו סוף שבוע התברר שהנגיף מתפשט באופן מהיר - ולכל עבר. יצאתי מהפגישה בהבנה שההשפעה שלו לא תהיה מוגבלת למדינות רחוקות כפי שחשבתי, אלא תגיע לכל פינה של הגלובוס.

שבוע לאחר מכן, הפד ערך פגישה דחופה. על סדר היום עמד סעיף אחד בלבד: איך נוכל לעזור לאנשים לעבור את מה שהולכת להיות תקופה קשה מאוד? התעסקות במגפה עולמית הנעה במהירות הייתה בעיקר נחלתם של מומחי הבריאות והרופאים, והיו כאלה ששאלו מה יכול הבנק המרכזי של המדינה לעשות באופן ריאליסטי. הגענו למסקנה שעלינו לפעול בעוצמה: הסכנה לכלכלת ארה"ב הייתה חמורה, והאתגר היה להגביל את חומרת ומשך הדעיכה בכלכלה ולמנוע נזק לטווח ארוך.

הנסיגה הכלכלית שבאה הייתה חסרת תקדים מבחינת המהירות, הרוחב והעוצמה שלה. שווקים פיננסיים נתקעו, כולל השוק החיוני של אגרות חוב ממשלתיות, בזמן שמשקיעים בכל העולם רצו למכור. חלקים נרחבים בכלכלה נסגרו, בתי ספר נסגרו ורוב האזרחים נשארו בבתים. בתוך חודשיים, המגפה גרמה לאובדן 20 מיליון משרות באמריקה - יותר מפי 2 מכמות המשרות שאבדו בשפל הכלכלי הגדול.

המגפה נתנה מכה אכזרית אך לא שווה בעוצמתה לחיים ולפרנסות של אנשים. היא הפכה את הישגי ההתרחבות של עשור שלם. כשהאבטלה הגיעה לשפל של 50 שנה, משכורות בקושי השתנו, בייחוד בקרב עובדים בשכר הנמוך ביותר. ההבדלים בין גזעים בכל הנוגע לרמת האבטלה הצטמצמו ורבים שנאבקו במשך שנים למצוא עבודה, מצאו פתאום. אבל אובדן המשרות היה חמור ביותר בעיקר אצל עובדים בשכר נמוך, קבוצה שמיעוטים ונשים סובלות בה מייצוג-יתר. עסקים קטנים רבים התמודדו עם האיום של סגירה לצמיתות.

גודל המשבר גרם לנחיצותה של תגובה ממשלתית רחבה. הקונגרס סיפק את חבילת הסיוע הכלכלי הגדולה ביותר שניתנה מאז סוף מלחמת העולם השנייה. בפדרל ריזרב, השתמשנו בכל הכלים שברשותנו על מנת למנוע קריסה כלכלית והבטחנו שהאשראי ימשיך לזרום למשקי בית ולעסקים.

כיום המצב השתפר מאוד. קצת יותר ממחצית מהמשרות שאבדו בתחילת המגפה כיום מאוישות שוב. כשהגיעו החיסונים, התחזית נראתה טוב יותר. העם האמריקאי החזיק מעמד בתקופה הזו בנחישות, חוסן וכושר המצאה. אנו חייבים חוב של תודה לאזרחים הנמצאים בקו הראשון של התגובה, מעובדי מערכת הבריאות עד חוקרי החיסונים, מאלה ששמרו על המכולות פתוחות ועד אלה שלימדו את הילדים שיעורי בית ספר בשולחנות האוכל בבתים.

אבל השיקום עוד רחוק מלהיות מושלם, ולכן הפדרל ריזרב ימשיך לספק לכלכלה את התמיכה לה היא זקוקה למשך כמה זמן שיהיה בכך צורך. אני באמת מאמין שנצא מהמשבר הזה חזקים יותר ומשופרים, כפי שעשינו פעמים רבות כל כך בעבר.

ג'רום פאוול הוא יושב ראש הפדרל ריזרב של ארה"ב.