ישראל חייבת להציע כיפת ברזל לסעודיה

על ישראל לשקול לסייע לסעודיה הנתונה למתקפות טילים בלתי פוסקות • כפי שישראל מייחסת לאיום הגרעין האיראני את החשיבות הרבה ביותר, ובצדק - עבור מדינות המפרץ הערביות, ארסנל הטילים האיראני הוא זה שמציב את האיום החמור והמיידי

כיפת ברזל / צילום: shutterstock
כיפת ברזל / צילום: shutterstock

סעודיה נתונה תחת מתקפה מתמשכת מתימן, מעיראק ומאיראן לעבר מתקניה האסטרטגיים, לרבות מתקני הנפט מהחשובים בעולם. נתונים עדכניים של הצבא הסעודי מראים כי לשטח הממלכה נורו לפחות 860 טק"ק ומל"טים מאז מרץ 2015, עת החלה המתקפה הסעודית בתימן.

מלבד השיגורים המתבצעים כמעט על בסיס יומי, בספטמבר 2019 באבקיק ושוב החודש בראס תנורה איראן ביצעה מתקפות משולבות של מגוון טילים, מל"טים וחימוש משוטט ופגעה בצוואר הבקבוק של ייצור הנפט הסעודי. ישראל גם היא הופתעה מהיכולת שהציגו האיראנים בספטמבר 2019 ונערכת בהתאם.

הסעודים, במבוכתם, גם הפעם לא האשימו את איראן במישרין, ורק טענו כי הטילים הגיעו "מכיוון הים" מפאת פגיעותם הרבה והבנתם שמצבם האסטרטגי נחות ביחס לאיראן. למרות רכישות נשק מאסיביות לאורך שנים הממלכה חסרה יכולת הגנתית מספקת, שלא לומר יכולת התקפית. הסעודים גם אינם בטוחים באילו תנאים ונסיבות וושינגטון תעמוד לצדם לאור הצינה הנושבת מכיוון ממשל ביידן.

ישראל תעשה נכון באם תציע לממלכה סיוע בהגנה על מתקניה האסטרטגיים נגד האיום הגובר מצידה של איראן. נכון אם המסר יעבור בצינורות חשאיים, שכן ההדלפות המתמשכות ממשרד ראש הממשלה מביכות את הסעודים ופוגעות ביחסים, ובתיאום עם האמריקאים. וושינגטון חתמה עם ריאד הסכם להספקת מערכות THAAD אולם אלו מיועדות לטיפול באיומים ברום גבוה והספקתם לא צפויה לפני 2023.

לישראל יכולות מתקדמות בתחום ובעבר אף הופיעו ידיעות על כך שסעודיה מבקשת לרכוש סוללות כיפת ברזל מישראל במסגרת הידוק היחסים הביטחוניים בין המדינות, דיווח שהוכחש מאוחר יותר על-ידי משרד הביטחון. לאחרונה ארצות הברית בעצמה הציבה , לראשונה במפרץ, סוללות כיפת ברזל להגנה על מתקניה וכוחותיה.

ישראל מכירה בנחיתותה האסטרטגית של סעודיה אך יש לה אינטרס ברור שידה של הממלכה תהיה על העליונה במאבק מול איראן. ישראל גם עשויה לקטוף פירות מדיניים משמעותיים ממהלך זה בדמות הידוק היחסים עם סעודיה.

יש לקוות שהסעודים משתפים את ישראל במישרין, או דרך האמריקאים, בתהליך הפקת הלקחים מההתקפות עליה וישנה למידה משותפת שהרי האיום מונח לפתחה של ישראל. היכולות הללו, לפחות חלקן, מצויות גם בידי איראן בסוריה ואצל חיזבאללה. גם איחוד האמירויות עמה יש לישראל הסכם רשמי, נותנה לאיומים דומים, וניתן דרכה, לשתף, את הסעודים.

בכל האמור לחשש מזליגת מידע וחשיפת יכולות - על המערכות להיות בפיקוח ובתפעול ארה"ב שלקחה חלק בפיתוח, בייצור ובמימון - כך גם תימנע מבוכה סעודית מקבלת סיוע ישראלי.

במפרץ אין כעת מערכות הגנה אווירית אידיאלית וישראל יכולה לסייע הן באספקת המערכות עצמן והן במתן ייעוץ והדרכה לשותפים החדשים-ישנים שלה במפרץ. ישראל גם תרוויח מחיבור מערכות ההגנה בינה ובין מדינות המפרץ ויצירת מערך גילוי רב-מדינתי משולב. ההנהגה הסעודית נמצאת במבוכה לאור הפגיעות המתמשכות בה והיא עשויה להכיר טובה לישראל, שתוכל לפרוע את הצ'ק המדיני במוקדם או במאוחר. 

הכותב הוא חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב