נתניהו מבטיח לעמוד בראש הקבינט הכלכלי? הוא עומד בראשו כבר היום

רה"מ מבטיח שלאחר הבחירות הוא יעמוד בראשות קבינט מיוחד לטיפול במשבר, אלא שהוא ממילא עומד בראשו מאז 2009 • מה ההבדל בכל זאת? בסביבתו מסבירים שהפעם המחויבות עמוקה יותר

רה"מ נתניהו. בדרך כלל נתן לשר האוצר חופש פעולה / צילום: Shutterstock
רה"מ נתניהו. בדרך כלל נתן לשר האוצר חופש פעולה / צילום: Shutterstock

ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו חוזר בשבועות האחרונים על הבטחתו לעמוד בראש קבינט כלכלי ושם לקבל את ההחלטות המשמעותיות כדי לצאת מהמשבר הכלכלי המתלווה למגפת הקורונה, רק שמדובר בהבטחת בחירות שכבר מומשה, עוד ב-2009. מאז ועד היום, כולל בממשלה הנוכחית, נתניהו עומד בראש קבינט כלכלי-חברתי. ממלא מקומו הוא שר האוצר, שזהותו התחלפה במהלך העשור האחרון, וסמכויות הוועדה שוות לאלו של הקבינט הביטחוני מבחינת היכולת לקבל החלטות ולא רק לייעץ לממשלה.

אז מה ההבטחה החדשה של נתניהו? לא ממש ברור. לכאורה נתניהו מנהל את הקבינט הזה כבר למעלה מעשור, אולם בפועל לא זכורות כמעט פעמים שבהם נתניהו התערב בהחלטות שהתקבלו שם. למשל, בתקופתו של יובל שטייניץ כשר אוצר התקיימו 67 ישיבות והתקבלו 219 החלטות ונתניהו הטיל וטו רק על החלטתו של שטייניץ לבטל את הפטור ממע"מ על פירות וירקות.

כאשר יאיר לפיד היה שר אוצר ומ"מ יו"ר הקבינט הכלכלי התקיימו 24 ישיבות והתקבלו 44 החלטות. לדברי מי שהיו אז חברים בקבינט - נתניהו לא הופיע בכלל לישיבות (הנתונים ממחקר שביצע המרכז להעצמת האזרח).

הפעם זה אמיתי

בליכוד טענו כי השינוי הפעם - הנעוץ בהבטחות החוזרות של נתניהו להיות זה שינהל את הקבינט - הוא מחויבותו לטפל דרכו במשבר הכלכלי כפי שעשה במשברים קודמים.

בשיחות פנימיות וכן בראיונות האחרונים שמסר לכלי התקשורת, נתניהו חזר על כוונתו להקים קבינט כלכלי, שהוא יעמוד בראשו. הכוונה, כך אומרים בסביבתו היא שגם אם תיק האוצר במקרה ייאלץ להימסר לידי אחת מהשותפות הקואליציוניות, נתניהו מבקש להעביר את נטל ההכרעה ממשרד האוצר לאותו קבינט, שכאמור כבר קיים וניצב במסגרת הוועדות שמקימה הממשלה בכל הרכבת ממשלה.

אולם במקרה כזה, נתניהו תלוי בהסכמת שר אוצר, שיהיה מוכן להעביר לו את המושכות מלא-מלא. אם יהיה זה שר מהליכוד אולי מדובר במהלך פשוט יותר, אך מה יקרה כאשר נתניהו יידרש להעביר את המושכות לידי מפלגה אחרת? בינתיים היחידים שהציבו את משרד האוצר כיעד הם אנשי ימינה ושם מבהירים כי לא יהיה מצב שבו משרד האוצר ירוקן מסמכויות.

בעבר היו שרי אוצר, שניים למעשה, שדרשו מראש הממשלה לקבל לידיהם סמכויות מלאות של ניהול הקבינט. האחד היה נתניהו עצמו שב-2003 דרש מאריאל שרון ז"ל לקבל לידיו סמכויות ניהול מלאות של הקבינט וכן של ועדת שרים לענייני הפרטה. השני היה משה כחלון, שבהסכם הקואליציוני אמנם חתם מול הליכוד על כך שנתניהו יהיה יו"ר הקבינט והוא ממלא מקומו, אך גם דרש כינוס קבוע של הקבינט מדי שבוע, כשהוא יכול לקבוע את סדר היום.

שתי החלטות בקבינט

אגב, הקבינט הכלכלי חברתי שהוקם גם בממשלה המכהנת והמתפקדת בקושי קיבל רק שתי החלטות: אישור הצעת התקציב הרגיל של רשות שדות התעופה לפעילות תעופתית לשנת 2021, ואישור תוספת "מעבר לביומטרי" לעובדים הזכאים לתוספת זו, בהתאם לקבוע בסעיף 5 להסכם הקיבוצי שנחתם ביום 7 בדצמבר 2017 בין ממשלת ישראל לבין הסתדרות העובדים הכללית החדשה, כתוספת קבועה.

בין ההחלטות שמוסמך לקבל הקבינט הכלכלי-חברתי: טיפול בנושאים חברתיים-כלכליים, טיפול בנושאים הנוגעים לפרויקטים לאומיים, טיפול בנושאי כלכלה ושכר, אישור עקרונות מסגרת בין משרדי ממשלה לחברות ממשלתיות וטיפול בסוגיות הנוגעות לתקציב המדינה. עוד מוגדר כי מנכ"ל משרד האוצר יבצע מעקב אחר יישום החלטות הוועדה ומוזמן קבוע לישיבותיה הוא נגיד בנק ישראל.

ומה יקרה אם נתניהו ירכיב את הממשלה הבאה? כמו בכל הממשלות הקודמות יקרו שני דברים - האחד, יקום קבינט כלכלי-חברתי, והשני - תידרש חלוקת סמכויות בין היו"ר שהוא ראש הממשלה, לבין שר האוצר שלו, מי שיזכה בתפקיד ויידרש לטפל במשבר הכלכלי המונח לפתחו. נתניהו עשוי לגלות מהר מאוד שההבטחה שלו להציב את הכלכלה בראש סדר העדיפויות תידרש להימסר אחר כבוד לשותפה שתביא לו את האצבע ה-61 להרכבת ממשלה.