מניית גזית גלוב קרסה בכ-40% בשנה, אז למה חיים כצמן שומר על אופטימיות?

את 2020 סיימה קבוצת הנדל"ן גזית גלוב עם הפסד של 653 מיליון שקל לבעלי המניות, בהשפעת משבר הקורונה העולמי • הבעלים חיים כצמן: "כעומק המגפה, כך עומק הירידה בתוצאות; הקורונה עלתה לנו 264 מיליון שקל בשנה"

חברת הנדל"ן המניב גזית גלוב ובעל השליטה בה, חיים כצמן, מצטרפים לטרנד הלוהט של שוק ההון ומקימים חברה ללא פעילות (SPAC), שתגייס כסף מהציבור בארה"ב ותפעל לרכוש חברה טכנולוגית בתחומי הפיננסים, הנדל"ן והקמעונות. חברת הספאק תגייס סכום של 250 מיליון דולר לצורך הרכישה, ומי שיעמוד בראשה הוא צבי גורדון, סמנכ"ל הפיתוח של גזית גלוב וחתנו של כצמן. 

לדברי כצמן, בזכות הנוכחות המסיבית של גזית גלוב ב-14 מדינות ברחבי העולם, היא מקבלת הצעות עסקיות רבות בעיקר בתחום ה-Proptech, ה-Fintech וה-Retail tech (ככל שהוא קשור לנדל"ן), מחברות שמעוניינות שגזית גלוב תשקיע בהן או תשתמש במוצר שלהן בנכסיה.

"לא השקענו בחברות מסוג זה, כי זה לא מה שאנו עושים", כתב כצמן במכתב לבעלי מניות גזית גלוב לסיכום 2020, "אבל הגענו למסקנה של-PIPELINE הזה יש ערך ובכוונתנו לפעול לגיוס SPAC של כ-250 מיליון דולר, שעבורה ועבור בעלי מניותיה השקעות מסוג זה הן מאוד מעניינות, ונבחן עבורן השקעות בתחומים אלו".

כצמן הוסיף, כי "הקבוצה בראשות גורדון, סמנכ"ל הפיתוח שלנו, תעסוק בנושא ותאתר חברות מתאימות ל-SPAC כזו. למען הסדר הטוב, אני מציין שבכוונתנו להיות הספונסר של הספאק, כלומר נקים וננהל אותו, אבל אין בכוונתנו להשקיע מעבר לעלויות ההנפקה. ובמידה שהספאק יצליח למצוא השקעה שבעלי המניות יאשרו, נהיה זכאים לתקבול בגובה 15%-20% ממניות הספאק.

גזית גלוב היא חברת נדל"ן מניב שמתמחה בהקמה ותפעול של מרכזים מסחריים. עם זאת, החברה כבר החלה בהרחבת פעילותה גם לתחום המשרדים, ולדברי כצמן היא מתכננת להתרחב גם לתחומי הדיור להשכרה והאנרגיה המחדשת.

"בשנים האחרונות ביצענו מספר פרויקטים קטנים יחסית של אנרגיה מתחדשת בנכסים שלנו בארה"ב, בישראל ובאירופה, וכעת החברה נמצאת במו"מ מתקדם עם גורם מקומי מוביל בתחום האנרגיה הסולארית, להקמת שותפות שתיזום פרויקטי אנרגיה סולארית במדינות הפעילות שלנו", כתב עוד כצמן. בשלוש השנים האחרונות מכהן כצמן בתפקיד מנכ"ל גזית גלוב, לאחר שקודם לכן החזיק בתפקיד יו"ר הדירקטוריון מאז הקמת החברה.

ירידת ערך נכסים של כמעט מיליארד שקל

גזית גלוב נסחרת בבורסה לפי שווי של 3.3 מיליארד שקל, לאחר שההשקעה בה הניבה למשקיעים תשואה שלילית (מתואמת) של 24% בשלוש השנים האחרונות. לשם השוואה, מדד ת"א-125 ומדד ת"א-נדל"ן רשמו בתקופה זו תשואות חיובית של 22% ושל 55%, בהתאמה.

את 2020 סיימה גזית גלוב  עם הפסד של 653 מיליון שקל לבעלי המניות בהשפעת משבר הקורונה העולמי, וזאת לאחר שהציגה רווח נקי של 655 מיליון שקל לבעלי המניות ב-2019. השינוי ברווח הנקי נבע ברובו מירידת ערך נכסים (חלק החברה) בסך של 940 מיליון שקל, לעומת עליית ערך נכסים בסך 433 מיליון שקל שנרשמה ב-2019.

 
  

ההפסד הכולל לבעלי המניות בשנתיים אלו יחד הסתכם בסכום עתק של 2.63 מיליארד שקל, בעיקר עקב השפעת התחזקות השקל מול מטבעות הפעילות של החברה. הפסד זה הוביל גם להתכווצות ההון העצמי המיוחס לבעלי המניות, ל-5.6 מיליארד שקל בסוף השנה, לעומת 8.1 מיליארד שקל בסוף 2019.

על פי הון עצמי זה ולפי השווי החשבונאי של ההחזקות הסחירות של גזית גלוב, עמד שיעור המינוף (סולו מורחב) שלה בסוף 2020 על 61.8%, ואילו השווי הנכסי הנקי (NAV) הסתכם ב-5.9 מיליארד שקל. עם זאת, השווי החשבונאי של ההחזקות הסחירות היה גבוה ב-2.1 מיליארד שקל משוויין הבורסאי, כך שערך ה-NAV הסחיר הסתכם בסוף 2020 ב-3.8 מיליארד שקל בלבד.

מבט על הפרמטרים התפעוליים מגלה כי ב"שנת הקורונה" ירדו הכנסות החברה ב-12.6% ל-2.4 מיליארד שקל ואילו ההכנסה הנקייה מפעילות ההשכרה (NOI) ירדה ב-16.7% לכ-1.6 מיליארד שקל. ה-NOI באיחוד יחסי ירד ב-15.4% ל-1.1 מיליארד שקל והרווח הנקי התזרימי לפי גישת ההנהלה (FFO כלכלי) ירד ב-21.8% ל-469 מיליון שקל. עם זאת, בכל הקשור להוצאות ההנהלה והכלליות - אלו כמעט ולא השתנו בשנה החולפת.

"הסכמי שכירות חדשים נחתמים במרווח יפה" 

לדברי כצמן, "כעומק המגפה, כך עומק הירידות. בסך הכול הקורונה עלתה לנו בשנה האחרונה 264 מיליון שקל, שזה קצת פחות מ-20% מה-NOI שלנו, וזאת העלות האמיתית של העסק הזה. ממה שאנחנו רואים גם ב-2021 לא נחזור לתוצאות של 2019  בגלל הסגרים, אבל אנחנו מאמינים שב-2022 נחזור לכך. 

"מצד שני, בעסק עצמו אנחנו עדיין רואים תפוסות מאוד גבוהות, ויותר חשוב אנו רואים הסכמי שכירות חדשים שנחתמים במרווח יפה מאוד מעל ההסכמים שמסתיימים. ברור לגמרי שברגע שהמגפה דועכת, רואים חזרה כמעט מיידית למצב הנורמלי. תגיד לי מה יהיה קצב החיסונים, ואגיד לך מה יהיה קצב ההתקדמות. זה ממש ככה".

לאחרונה הודיעה גזית גלוב על תוכנית להנפקת פעילות הקבוצה בברזיל בבורסת סאו פאולו. "מהלך זה מהווה עבורנו צעד חשוב בהצפת הערך המשמעותי הטמון בפעילות שלנו במדינה זאת, לצד הורדת המינוף, חיזוק ההון והגדלה משמעותית של יתרות הנזילות של החברה", ציין כצמן, "בין היתר דרך גיוס לראשונה של חוב מקומי בברזיל".