עסק ביום | פיצ'ר

"הקורונה נתנה לי הזדמנות לקחת מוצר אחד שלי שאני מאמין בו, ולעשות אותו 'פיין'"

עופר רן, בן 40 • הבעלים של "פריים מי", עסק שמספק רעיונות שיווקיים סביב תמונות • "החלטתי להחליף מודל עסקי" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

עופר רן, הבעלים של "פריים מי" / צילום: רון הורוביץ
עופר רן, הבעלים של "פריים מי" / צילום: רון הורוביץ

"זו השנה הכי טובה שהייתה לי אי פעם". כך אומר עופר רן, שהקים את "פריים מי". זהו משפט מתעתע; היו רגעים שבהם רן הרגיש אבוד. כמו בעלי עסקים רבים, ההכנסות שלו נמחקו כמעט לחלוטין בבוקר אחד במרץ אשתקד. אבל הוא החליט לנשום עמוק, להסתכל קדימה, ולמקד את העסק שלו כדי לצאת מהקורונה במצב אחר לחלוטין.

"אני מסוג האנשים שיש להם אחלה עסק ביד. אחלה לקוחות, נישה טובה, אני באמת בסדר גמור", הוא מספר. "אני מייצר ללקוחות ולמותגים רעיונות שיווקיים סביב תמונות. למשל, עמדת צילום שמצלמת מגובה רב בזוויות צילום מיוחדות. בין הסגרים, צילמנו לחברה גדולה אנשים רצים על הליכון, עם רקע וידאו של מקומות אחרים בעולם. אני עובד עם חברות ענק, כדי לייצר תוכן שיווקי ויראלי באמצעות תמונות".

הקורונה תפסה את העסק שלו לא מוכן למצב שבו לקוחותיו מושבתים. רן מספר; "במרץ-אפריל כולם חיפשו את עצמם והיו בפאניקה, גם אני. הקרבתי לא מעט. עזבתי את הדירה שלי כדי לחסוך שכירות והעברתי אותה לסאבלט, הלכתי לגור ביחידת הורים אצל חבר. מבית של 80 מטרים אני גר במקלט, וזה כל מה שאני צריך. התחלתי לעבוד בכל מני חלטורות, וחיכיתי למענקים. קיבלתי מענקים, אבל הם לא כיסו את ההוצאות שלי. לא קיבלתי הלוואה בערבות המדינה, וגירדתי כסף שלא היה לי".

כשהקורונה נכנסה לסוג של שגרה, רן החליט "להפוך יותר אקטיבי מפסיבי". הוא חזר לטבלאות האקסל של העסק, שם מחולקת העשייה שלו לפי מוצרים, וגילה מוצר אחד שאחראי ל-80% מההכנסות - עמדת צילום בסגנון רטרו.

"הבנתי שהוא עובד טוב וצריך שדרוג. כל השנים האלו לא היה לי זמן לעצור ולהסתכל לתוך העסק שלי. יש לי קריאייטיב ורעיונות יפים, אבל אני רק מתגלגל. הקורונה נתנה לי הזדמנות לקחת מוצר אחד שלי שאני מאמין בו, ולעשות אותו 'פיין'. שידרגתי מאוד את הנראות של העמדה הזו, והחלטתי להחליף מודל עסקי. להפסיק לעבוד באירועים, ולהתחיל לעבוד בריטיינר. אני לא יודע איך דברים יתנהלו, אבל אני לא חוזר למוכר והטוב. אני אמנם לא אגיד לא ללקוחות, אבל תוך כדי, אני ארכז את היכולות שלי במוצר החדש ובשירות עבורו".

עמדת הצילום של רן מסוגלת להעביר תמונה ריטוש בשניות, לשתול לה רקע - או לבצע משימות שיווקיות כמו למשל להלבין שיניים למצולמים בלייב, ובכך להראות איך תשפיע עליהם משחת שיניים מסוימת. סביב המצלמה, רן יוצר פעילות שיווקית לחברות. כעת, עם העסק שהוא הקים לפני תשע שנים, הוא מקווה לפרוץ מחדש, ממוקד יותר.

"בתור עסק קטן, אנחנו כל הזמן רודפים אחרי הזנב שלנו. אנחנו עסקים מתגלגלים. אנחנו אף פעם לא עוצרים ומסתכלים על העסק שלנו במבט על ואומרים - זה המיקוד שלי, זה מה שכלכלי לי. בגלל הקורונה, לעסק יש חובות, אבל מבחינה כלכלית אני מחושב. אני צריך שנה לפחות כדי להתאושש מהנזקים הכלכליים של הקורונה ולהגיע למצב שהייתי יום לפני המגפה, רק מחוזק יותר עם מוצר שמוכן לשיווק".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il