אחרי עזיבת Waze, נועם ברדין מחפש מודל כלכלי חדש לעיתונות

ברדין הציג את המיזם החדש שלו, Paygo Media, שיאפשר למשתמשים לשלם על כל פיסת תוכן שהם צורכים בנפרד, במקום לקנות מנויים חודשיים • השותף הראשון של ברדין במיזם: העיתונאי והשדרן האגדי דן ראת'ר

נועם ברדין / צילום: איל יצהר
נועם ברדין / צילום: איל יצהר

נועם ברדין פרש בתחילת פברואר מתפקידו כמנכ"ל אפליקציית הניווט Waze, אחרי שניהל אותה כמעט מתחילת הדרך ובסך-הכול במשך כ-12 שנה, כולל הרכישה המפורסמת על-ידי גוגל ב-2013 תמורת כ-1.1 מיליארד דולר. לאחר פרישתו פרסם ברדין מאמר ארוך בו ביקר את התרבות הארגונית בגוגל, הרוכשת של Waze, שעורר תגובות רבות בתעשיית ההייטק המקומית לפחות.

אולם ברדין לא נשאר מובטל לזמן רב, ואתמול (ג') הוא כבר הציג את המיזם החדש שהוא עובד עליו תחת השם "Paygo Media". מטרת המיזם היא לייצר מודל כלכלי חדש לתוכן עיתונאי איכותי על בסיס מיקרו-תשלומים. במסגרת המיזם המשתמשים ישלמו עבור כל מאמר או פיסת תוכן שהם צורכים, ללא צורך ברכישת מנוי חודשי או שנתי לאתר חדשות. ברדין מגדיר את המוצר החדש בשלב הזה כאבטיפוס ראשוני (MVP, מוצר בר-קיימא מינימלי).

לאחר הצטרפות לפלטפורמה, יצטרכו משתמשים לטעון יתרה באתר של Paygo Media בגובה 3 דולר לפחות. לאחר מכן הם יוכלו לשלם על תוכן שהם צורכים באתר, כאשר קריאת מאמר תעלה 15 סנט למשל, וצפייה בסרטון תעלה דולר אחד. הפלטפורמה של ברדין תקבל כמובן אחוז מכל עסקה כזו.

יוצר התוכן הראשון איתו משתף המיזם החדש פעולה הוא העיתונאי והשדרן האגדי דן ראת'ר, שהגיש במשך שנים את חדשות הערב המרכזיות ב-CBS, וייצור תוכן לפלטפורמה כעת.

במאמר שפרסם אתמול ברדין, הוא הסביר את רצונו לבנות מודל כלכלי חדש לעיתונות איכותית, שאינו מבוסס על חומות תשלום המחייבות את המשתמש לקנות מנוי חודשי או שנתי לגוף חדשות. לפי הנתונים שמצטט ברדין, אף ש-75% מגופי התקשורת בארה"ב כבר עברו למודל חומות תשלום, רק כ-20% מהאמריקאים מחזיקים מנוי לאתרי חדשות, ו-66% מהם מחזיקים מנוי לאתר אחד בלבד. לכן, ברדין מזהיר ממצב בו "האמת נמצאת מאחורי חומת תשלומים, והשקרים הם חינמיים".

"אני מאמין שהמודל הנוכחי של מנויים רע לצרכנים ולמוציאים לאור", כותב ברדין. "הצרכנים חייבים לשלם על מספר מנויים וצריכים לשתף את המידע האישי שלהם עם כל מוציא לאור רק כדי לקרוא מאמר אחד. מנויים דוחפים את המוציאים לאור ליצור תוכן לאחוזים בודדים מהמשתמשים ולהפסיד הזדמנות להרוויח מרוב המשתמשים שמנסים להיכנס לתוכן שלהם".

הפתרון של ברדין הוא כאמור לא מודל חינמי אלא כזה שבו אפשר לשלם ישירות על פיסת תוכן בודדת בעזרת מיקרו-תשלומים.