"בכל שנותיי לא ראיתי תוצאות כה דרמטיות": ההכרזה שמסבכת את קמיל פוקס

אתמול בשעה 20:00, שעתיים לפני סגירת הקלפיות, אמר פוקס: "בכל שנותיי לא ראיתי תוצאות כל-כך דרמטיות כמו בסקר הזה" • לדברי עו"ד שחר בן מאיר שהתלונן על כך ליועמ"ש, "הדברים התגלו בתוך שעתיים כשקר גס ובוטה" שמטרתו למשוך צופים לחדשות 13 • חדשות 13 בתגובה: "כל רמיזה למהלך מתוכנן אינה נכונה"

קמיל פוקס / צילום: By WikiLester - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65836233
קמיל פוקס / צילום: By WikiLester - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65836233

האם תיפתח חקירה פלילית נגד סוקר חדשות 13 פרופ' קמיל פוקס בגין הפרה של חוק התעמולה? אתמול (ג') בשעה 20:00, בשיא המתח של מערכת הבחירות ושעתיים לפני סגירת הקלפיות, שחרר הסוקר פוקס פצצה בשידור חי. "בכל שנותיי לא ראיתי תוצאות כל-כך דרמטיות כמו בסקר הזה. דרמטיות ומכריעות", אמר.

דבריו של פוקס פשטו כאש בשדה קוצים ועוררו סערה ברשתות החברתיות ובמטות המפלגות. תוצאות האמת מלמדות בינתיים כי התוצאות לא דרמטיות במיוחד, ובוודאי שאין בהן הכרעה ברורה, כפי שטען פוקס.

לפני זמן קצר הוגשה תלונה ליועמ"ש אביחי מנדלבליט נגד קמיל פוקס, בטענה כי עבר על חוק דרכי התעמולה האוסר על פרסום או שידור של סקר ביום הבחירות. עו"ד שחר בן מאיר דורש כי תיפתח חקירה נגד קמיל פוקס וחברת החדשות של ערוץ 13, ומאיים כי אם תלונתו לא תתקבל, הוא יפנה לבג"ץ.

לטענת בן מאיר, "דבריו של מר קמיל פוקס, כי מדובר בתוצאות גם דרמטיות וגם מכריעות, התגלו בתוך שעתיים כשקר גס ובוטה". לדבריו, "בסיום יום הבחירות, התברר לפי הסקר של מר קמיל פוקס עצמו (בדומה לסקרים אחרים) כי התוצאות הן גם לא דרמטיות וגם לא מכריעות, אלא הן שוב (בדומה לבחירות קודמות וקודמות) תוצאות שלפיהן לצד אחד של המפה הפוליטית היו (לפי הסקר) בין 60 ל-62 מנדטים, ולצד השני בין 58 ל-60 מנדטים".

לדברי בן מאיר, "ישאל השואל, מדוע ראה לנכון מר קמיל פוקס לפרסם דבר שקר כה בוטה, אשר בתוך שעתיים יתברר כשקר גמור, ומדוע ראתה חברת החדשות לשדר שקר כאמור, ושניהם ביחד לעבור על החוק האוסר על פרסום סקרים, באותו מועד? ובכן, התשובה לכך היא פשוטה: follow the money - או בעברית 'בצע כסף'".

לטענת בן מאיר, "בשעה בה נעברה העבירה של פרסום סקר, ובשעה בה שודר המידע השקרי על תוצאות המדגם, רצתה חברת החדשות, ורצה מר קמיל פוקס מטעמה, 'למשוך' את הצופים על-מנת שהם יצפו בשידור תוצאות המדגם לאחר השעה 22:00 דווקא בתחנת השידור שלהם ולא של המתחרים. ולכן מודיעים הם לכלל הצופים (וגם למצביעים שטרם הצביעו) בשעה 20:00 בערב על תוצאות מכריעות של הבחירות, ובשעה 22:00, כאשר הושגה (אולי) המטרה הכספית של משיכת הצופים, נמסרת להם אז האמת לאמיתה - לא הכרעה ולא דרמה, אלא התיקו הרגיל והשגרתי".

על-פי הנטען במכתב, "מעשים אלה של מר קמיל פוקס ושל חברת החדשות הם חמורים ביותר. לא מדובר רק בפרסום סקר סתמי מתוך טעות בתום-לב - מדובר על פרסום תוצאות של סקר במועד בו אסור לעשות כן, תוך שקר גס וברור ביחס לתוצאות הסקר, והכול מתוך מטרה אחת של בצע כסף".

בתלונה נטען כי "קשה להעריך את ההשפעה שהייתה ושיכולה הייתה להיות לשידור זה על התנהלות הבוחרים, אך ברור כי הדבר בעל יכולת השפעה רבה, ובכך יש משום עיוות זכות הבוחר להצביע באופן חופשי".

לבסוף נכתב כי "נוכח הנסיבות החמורות של ביצוע העבירה של פרסום תוצאות סקר שקריות למטרת בצע כסף, כפי שציינתי לעיל, הנך מתבקש בזאת להורות על פתיחה בחקירה נגד חברת החדשות של רשת ונגד מר קמיל פוקס בחשד לעבירה על הוראות סעיף 16ה (ח) לחוק דרכי תעמולה".

כאמור, עו"ד בן מאיר מאיים כי אם היועמ"ש לא יפתח בחקירה פלילית, הוא יגיש עתירה בעניין זה לבג"ץ. 

מחדשות 13 נמסר בתגובה: "לקראת המדגם בשעה 22:00, במהלך המהדורה המרכזית, אמר קמיל פוקס: 'בכל שנותיי לא ראיתי תוצאות כל-כך דרמטיות'. זו הכותרת שעלתה על המסך, ומדובר באמירה לגיטימית ששיקפה את הממצאים הדרמטיים שהיו בידיו. כאשר נשאל פוקס בשידור החי האם התוצאות יהיו דרמטיות ומכריעות, השתמע שכך הדבר, אולם יודגש כי כוונתו הייתה שהתוצאות דרמטיות וברורות, ובשום אופן לא כהכרעה בבחירות לטובת צד מסוים. מעבר לכך, מדובר בפרשנויות שניתנו לדברים.

"הואיל וכך, באמירותיו של פרופסור פוקס לא הייתה כל הסגרה של תוצאות המדגם עצמו.
יתרה מכך, כל רמיזה למהלך מתוכנן אינה נכונה, כי לראיה אמירה כזו לא ליוותה את השידור טקסטואלית (סטרייפ על המסך) ולא הודהדה על-ידי עורכי המשדר, שכמו המגישים, הכתבים ואחרים באולפן, לא ידעו מה הן תוצאות המדגם, בשל הסודיות הנשמרת עד פרסומו.

"שמו הטוב וניסיונו רב-השנים של קמיל פוקס הולך לפניו ולא בכדי, ומכאן ההתעניינות בדבריו".