המשכנתאות בפברואר - ההיקף החודשי השלישי בגובהו בכל הזמנים

היקף המשכנתאות שנלקח בפברואר, חודש שבד"כ נחשב לאחד מהחודשים החלשים בלקיחת משכנתאות, רשם את ההיקף החודשי השלישי בגובהו בכל הזמנים • בחודש פברואר 2021 חל גידול של 20% בהיקפי המשכנתאות לעומת פברואר 2020 ושל 46% לעומת פברואר 2019

שיא בלקיחת משכנתאות חדשות בפברואר / צילום: Shutterstock
שיא בלקיחת משכנתאות חדשות בפברואר / צילום: Shutterstock

השאלה "רק ביבי" או "רק לא ביבי" לא נענתה באופן חד משמעי בבחירות מאמש, אבל על מה שצפוי בתחום הדיור קיבלנו תשובה היום, עם פרסום ממדי המשכנתאות בחודש שקדם לבחירות: בפברואר השנה חל גידול של 20% בהיקפי המשכנתאות לעומת פברואר 2020, ב-46% לעומת פברואר 2019 וב-60% לעומת פברואר 2018. בסך-הכול היקפי המשכנתאות שנלקחו בחודש שעבר הגיעו ל-7.3 מיליארד שקל, ולפי תוצאות הבחירות המסתמנות - לא נראה שהמגמה של העליות בהיקפי המשכנתאות, במספר העסקאות ובמחירים ייפסקו בעתיד הקרוב. היקף המשכנתאות בדחייה הוסיף לרדת ל-7.3% מכלל חובות המשכנתאות, השיעור הנמוך ביותר מאז פרוץ הקורונה.

שוק הנדל"ן הלוהט נמשך גם בימים אלה, והבחירות לא גרמו לציבור להוריד את הרגל מהגז. להיפך - היקפי המשכנתאות שנלקחו בפברואר מורים, כי אולי רוכשי הדירות העריכו שהבחירות לא יביאו לפתרון הסבך הפוליטי שבו נתונה ישראל בשנים האחרונות ואולי העריכו שכן, אבל הבינו שאין בכוונת הממשלה הבאה לנקוט בשום שינוי משמעותי בתחום הנדל"ן למגורים, ולפיכך אין טעם להמתין ברכישת הדירות, מה גם שהמחירים בתהליך של עלייה.

התוצאה: היקף המשכנתאות שנלקח בפברואר, חודש שבדרך כלל נחשב לאחד מהחודשים החלשים בלקיחת משכנתאות - רשם את ההיקף החודשי השלישי בגובהו בכל הזמנים. כרגיל בחודשים האחרונים, זוכי הדירות המוזלות במסגרת מחיר למשתכן והמשקיעים היוו חלק משמעותי מהמשכנתאות שנלקחו.

1,280 משכנתאות לרוכשי דירות במחיר למשתכן ניתנו בחודש שעבר. מגזר זה של הזוגות הצעירים מגדיל באופן עקבי את גובה המשכנתאות שלו, שרשם שיא בחודש שעבר, שעה שמשכנתה ממוצעת הגיעה לגובה של 771 אלף שקל. רק לצורך ההשוואה - שנה קודם לכן, בפברואר 2020, החודש של לפני פרוץ הקורונה, גובה המשכנתאות שנלקחו במסגרת מחיר למשתכן הגיע לכחצי מיליון שקל בממוצע.

הדבר השפיע ישירות על יחס גובה המשכנתה הממוצעת למחירי הדירות שנרכשו (שמוכר בשם LTV). זה הגיע בחודש שעבר לכ-34%. בחודשים של לפני פרוץ המגפה, הוא נע בין 25% ל-27%, ואילו בחודשים האחרונים הוא עולה על ה-30%.

המשקיעים לקחו באותו חודש 1,250 הלוואות בהיקף של כ-900 מיליון שקל, מה שמעיד שפלח שוק זה חוזר בהדרגה לממדיו מהימים של לפני מינויו של משה כחלון לשר האוצר, במהלך 2015.

ולבסוף, שיעור המשכנתאות המוקפאות מוסיף לרדת, מאז שבנק ישראל החליט לעצור את מתווי הקפאת המשכנתאות, שאותם החל להוציא לפני כשנה. בשיאם, במאי שנה שעברה הם הגיעו לכ-96 מיליארד שקל, והיוו כרבע מכלל חובות המשכנתאות של הציבור. בחודש שעבר הם ירדו ל-29.5 מיליארד שקל, ההיקף הנמוך ביותר מאז פרוץ הקורונה לפני שנה, שמהווים כאמור 7.3% מתוך כלל חוב משכנתה של 406.5 מיליארד שקל.

מעדויות אנשי נדל"ן ומשכנתאות מהשטח עולה, כי גם בחודש מרץ הפעילות בשוק הדיור לוהטת, והתוצאות של הבחירות, שרק הדגישו יותר את הדרך ללא מוצא אליה נקלע הדרג הפוליטי, עלולות לדרבן אף יותר את השוק לעלות למעלה.