מחקר חדש מבריטניה: רק 29% מהמאושפזים עם קורונה דיווחו על החלמה מלאה

ל-20% מהמחלימים שהשתתפו במחקר היו תסמינים שהגבילו אותם בחיי היום יום; 19% נאלצו לבצע שינוי תעסוקתי בעקבות המחלה; ו-17% דיווחו על תסמינים מתמשכים חמורים מאוד • לפי המחקר, יותר נשים נפגעו לטווח הארוך

צוות רפואי מטפל בחולה קורונה בבית חולים / צילום: Francisco Seco, AP
צוות רפואי מטפל בחולה קורונה בבית חולים / צילום: Francisco Seco, AP

סוגיית ה"לונג קוביד" - ההשפעה ארוכת הטווח של מחלת הקורונה (Covid-19) - היא סוגיה שמשמעותה צפויה להתגלות במלוא עוצמתה במהלך 2021 ובשנים הקרובות. אחוזים לא זניחים מחולי הקורונה, לא החלימו לגמרי במשך חודשים ארוכים, או אפילו עד היום.

ה"לונג קוביד" תוקף לפעמים גם אנשים שמחלתם לא הייתה קשה, אך מופיע ביתר שאת אצל חולים שאושפזו, גם אם בעת שחרורם מבית החולים הם הוגדרו מחלימים.

מחקר חדש ביקש לבחון את היקף התופעה. המחקר נערך על ידי קבוצה גדולה מאוד של חוקרים ממוסדות רפואיים ואקדמיים שונים בבריטניה, בהובלת דר' רייצ'ל אוונס מאוניברסיטת לייכסטר.

למחקר גויסו 1,077 מטופלים בעת שחרורם מבית החולים אחרי אשפוז עם קורונה, והמעקב אחריהם נמשך 2-7 חודשים. 64% מהנבדקים היו גברים והיתר נשים, 27% הונשמו במהלך האשפוז שלהם ו-50% סבלו משני גורמי סיכון לפני שחלו בקורונה.

התוצאות היו מפתיעות לרעה. מבין המאושפזים, רק 29% אמרו שהם החלימו באופן מלא. ל-20% היו תסמינים שהגבילו אותם בחיי היום יום. 19% נאלצו לבצע שינוי תעסוקתי. 17% דיווחו על תסמינים מתמשכים חמורים מאוד. 21% דיווחו על תסמינים חמורים. 17% דיווחו על תסמינים ברמה בינונית עם פגיעה קוגניטיבית, ואצל 46% התסמינים היו קלים.

המחקר לא הסתמך רק על דיווחי המטופלים, אלא נמצא כי רמת חלבונים המעידים על דלקת היא גבוהה יותר אצל המטופלים שדיווחו על תסמינים חמורים ממושכים יותר, וזאת ללא תלות בחומרת המחלה המקורית.

כאמור, רבים יותר מן הנפגעים מקורונה היו גברים, אך שיעור הנפגעים שסחבו איתם "לונג קוביד" היה גבוה יותר בקרב הנשים. הסיכון ל"לונד קוביד" היה גבוה יותר גם כתלות בגיל, בגורמי סיכון רבים יותר לפני תחילת המחלה, ובמוצא אתני - הקורונה פוגעת יותר באנשים ממוצא לא לבן, אבל מתוך הנפגעים שיעור הסוחבים עמם "לונג קוביד" היה גבוה יותר בקרב אנשים ממוצא לבן.

"התוצאות הללו מראות כי יש לנקוט בגישה פרו אקטיבית לזהות ולטפל במחלימי הקורונה", אומרים החוקרים. "יש לאפשר להם גישה קלה לשירותי רפואה בתחומים שונים".