עסק ביום | פיצ'ר

"החלטנו לא לשקוע בדיכאון וליישם את מה שתמיד רצינו לעשות – להיכנס לעולם האונליין"

יניב (50) וטלי (47) שפירא, נשואים והורים לשלושה • הבעלים של "טלי ויניב שפירא תכשיטים בעיצוב אישי ובית ספר לצורפות" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

יניב וטלי שפירא / צילום: תמונה פרטית
יניב וטלי שפירא / צילום: תמונה פרטית

"'הידע שלנו נועד כדי שיעבירו אותו הלאה' - זה המוטו שלי", אומר יניב שפירא, מעצב תכשיטים, מורה ומדריך. "כל החיים עבדתי עם כלים. אחרי הצבא נסעתי להודו ונחשפתי לעולמות של אבנים ותכשיטים. התאהבתי בתחום. ב-1994 מכרתי ב-100 דולר את התכשיט הראשון שלי בדוכן בקופנגן. שנה וחצי טיילתי במזרח וחזרתי לקורס צורפות של משרד העבודה. בשלב הבא חזרתי למזרח הפעם כשכיר של חברת תכשיטים בתאילנד שם נשארתי ארבע שנים כמעצב".

לפני שחזר לארץ ב-2000 פגש את טלי, השניים נישאו ומאז עובדים יחד בעסק שהתחיל במכירות בירידים. לימים פתחו בתל אביב סטודיו לטבעות נישואין ואירוסין.

"ב-2008 החלטנו שצריך להמציא את עצמנו מחדש כשנהיה צפוף בתחום. יניב התמקד בעיצוב תכשיטים על פי הזמנה דרך תוכנה (ריינו) המאפשרת לראות את התכשיט בתלת ממד מראש. אז גם החל לנקר החלום ללמד ולהקים חממה לצורפים".

"בית הספר לצורפות קם ביפו בהשקעה ענקית לקחנו שטח של 300 מ"ר ואחרי כמה חודשים נפלנו בענק. מצאנו שטח קטן יותר ועברנו לשם מחוזקים ונכנסנו, אחרי בירוקרטיה מתישה, לקורסים של משרד העבודה להכשרה מקצועית בלימוד יסודות הצורפות".

העבודה בסטודיו שממוקם ביפו נחלקה בין קורסים של משרד העבודה, קורסים ללימוד אישי וייצור ומכירת תכשיטים. ואז באה קורונה - "כל יום הגענו לסטודיו הריק אבל החלטנו לא לשקוע בדיכאון וליישם את מה שתמיד רצינו לעשות - להיכנס לעולם האונליין והלימוד הדיגיטלי. הרמנו קורס צורפות דיגיטלית, אנשים קיבלו ערכת כלים לבית ולמדו מסרטונים שבהם יניב מסביר שלב אחרי שלב את הייצור.

"זה הלך מצוין. כל יום העלינו עוד שיעורים בפייסבוק לייב והבנו שאנשים רוצים ללמוד בזמן שנוח להם ולכן האונליין חייב להשתלב בתמהיל ללימודי צורפות היברדיים שישלבו מפגשים ועבודה בבית דרך הסרטונים. התמחור של הקורס המקוון זול יותר אבל עבורנו זו השקעה אחרת משום שהקורס באוויר ופועל מעצמו".

"ברגע שאפשר היה לחזור בין הסגרים עשינו כל מה שיכולנו להחזיר אנשים שהיו צמאים למפגשים וליצור. גם המכירה המקוונת תפסה תאוצה. עיצבנו תכשיטים אישית בזום ואנשים יכלו לראות הדמיה של התכשיט מראש. גם זה משהו שתמיד רצינו לפתח אבל בשוטף לא היה לנו זמן לזה".

השניים מספרים כי הקושי הגדול היה בסגר הראשון. "לא ידענו איך להכיל את זה. הייתה ירידה דרסטית, אבל מהתחלה תפסנו את עצמנו. מזה שנתיים שאנחנו מלווים ביועץ עסקי שלא נתן לנו לשקוע ועודד אותנו לפעול וליצור ולעזור לאנשים להגשים חלומות ותחביבים שלא היה להם זמן לזה. פנה אלינו אדם שנמצא בחו"ל 200 ימים בשנה ופתאום הוא בארץ ולא יודע מה לעשות עם עצמו וככה הוא גילה את העולם הזה.

"לקוח אחר שלנו, היחיד שהגיע לאורך כל התקופה היה חולה סרטן והיצירה הזו נתנה לו כוח בטיפולים. יומיים לפני שהוא נפטר הוא בא לסטודיו. לא הפסקנו לרגע להמציא את עצמנו מחדש והקורונה היא שדחפה אותנו להגיע לדברים שרצינו ולא הצלחנו עד כה. ההחלטה הייתה לא להתמקד בלשרוד אלא להתמקד בלפרוח. אנחנו 20 שנה בתחום, שרדנו מלחמות ומשברים ואתה רואה סביבת עסקים נסגרים וחושב מה הולך להיות פה, הבנו שאם נאמץ חשיבה חיובית היא תבנה את המציאות שלנו".

אי אפשר שלא להתרגש מהאופטימיות של השניים לאורך כל השיחה. גם כשאל משבר הקורונה הצטרף משבר אחר: מחלת הסרטן של יניב חזרה בחודש מרץ והוא נכנס לסדרת טיפולים "זה לא עצר אותי, להיפך זה הביא לי כוח".

ואכן היצירה לא נעצרה. לצד קורסים ללימודי צורפות וטכניקות מעבירים השניים קורסים בהקמת עסק בתחום התכשיטים, משכירים עמדות צורפות ועמדות עבודה בסגנון Wework.

אתם פועלים בתחום שיש בו תחרות קשה כולל יבוא של מוצרים זולים מהמזרח.
"הענף הזה רק עולה, בעיקר ככל שקונים יותר אונליין. צורפים היו גם לפני 2,000 שנה ויהיו גם בעתיד. בישראל יש הרבה מעצבים ורעיונות אבל צריך למצוא את היעד הנכון והמקום הנכון".  

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il