כל מה שרציתם לדעת על הטילים והנשק הגרעיני של צפון קוריאה

המנהיג קים ג'ונג און התחייב להמשיך ולפתח את ארסנל הנשק של המדינה הדיקטטורית, המסוגל לפגוע בכל אזור בארה"ב, אם רק ירצה בכך

קים ג'ונג און / צילום: Associated Press
קים ג'ונג און / צילום: Associated Press

צפון קוריאה רואה את תוכנית הגרעין שלה כחיונית לשרידות המשטר, וכגורם המונע פלישה אמריקאית. עשרות שנים של משא ומתן על פירוז, סנקציות כלכליות ודיפלומטיה לא הצליחו להאט את צעידתה של פיונגיאנג לפצצה גרעינית.

על אף היותה אחת המדינות העניות והמבודדות ביותר בעולם, צפון קוריאה נמצאת גבוה ברשימת העדיפויות של מדיניות החוץ של ארה"ב כבר שנים. המדינה מוציאה יותר כסף על הצבא שלה, כמרכיב בתל"ג, מכל אחת מ־170 המדינות שמחלקת המדינה של ארה"ב עוקבת אחריהן.

פיונגיאנג פיתחה את תוכנית הנשק שלה באופן גלוי, צפצפה על הסנקציות והפרה הבטחות לעצור את ייצור הגרעין. בשנת 2003 נסוגה מההסכם לאי־הפצת נשק גרעיני, האמנה הבינלאומית העיקרית לעצירת ההפצה של נשק גרעיני.

בפסגה בסינגפור בשנת 2018 עם דונלד טראמפ, קים ג'ונג און הגדיל את הלגיטימיות הבינלאומית שלו בכך שהיה למנהיג הראשון של צפון קוריאה שנפגש עם נשיא אמריקאי מכהן. בשנת 2017 פיונגיאנג העלתה את המתח מול ארה"ב לרמה הגבוהה ביותר מזה שנים בכך שעשתה ניסוי בנשק גרעיני שישי, ושיגרה שלושה טילים בליסטיים בין יבשתיים - שהאחרון בהם הוא בעל טווח המאפשר לו לפגוע בכל מקום בארה"ב.

מהן יכולותיה הגרעיניות של צפון קוריאה?

הצבא האמריקאי הודיע ביולי שכיום יש לצפון קוריאה בין 20 ל־60 פצצות גרעיניות, כמו גם יכולת לייצר שש פצצות נוספות בכל שנה. באוקטובר, שר ההגנה של ארה"ב דאז מארק אספר אמר שתוכנית הנשק הגרעיני והטילים הבליסטיים של צפון קוריאה היא "איום חמור לביטחון ויציבות האזור והעולם כולו".

פיונגיאנג עוד צריכה להראות שהיא באמת מסוגלת לפגוע בארה"ב בנשק גרעיני. בשביל לעשות זאת, תצטרך לפתח ראש נפץ המסוגל לעמוד בחום העצום והלחץ שכרוכים בכניסה לאטמוספירה. בניסויי שיגור שערכה עד כה, שיגרה צפון קוריאה טילים בליסטיים בין יבשתיים בזווית תלולה מאוד - על מנת למנוע מהם לפגוע בים במים הטריטוריאליים של ארה"ב - מה שמותיר ספק לגבי יכולות הטילים שלה לצלוח מעוף בליסטי טקטי, שנעשה בכינון נמוך יותר.

שיחות הגרעין בין וושינגטון לפיונגיאנג תקועות על אף שלוש הפגישות שהיו בין טראמפ לקים. שני הצדדים נותרו רחוקים לגבי מתי ואיך אמורה פיונגיאנג לוותר על ארסנל הגרעין שלה. השיחות הרשמיות האחרונות, באוקטובר 2019 בשטוקהולם, קרסו אחרי יום אחד בלבד. בהודעה הנוגעת לענייני ארה"ב, אמרה אחותו של קים, קים יו ג'ונג, שפירוז הגרעין אינו אפשרי בשלב זה.

איזה סוג טילים יש לצפון קוריאה?

בנאום מדיניות שפורסם ב־1 בינואר 2020, מנהיג צפון קוריאה הכריז שהוא לא מרגיש יותר מחויב להשעיה של ניסויים בשנק לטווח ארוך שהחלה ב־2017. במצעד צבאי באוקטובר, הצפון הציג טיל בליסטי בין יבשתי חדש שמומחי נשק אומרים שהוא הגדול מסוגו ויכול לשאת כמה ראשי נפץ. קים אמר לאחרונה שטכנולוגיה כזו נמצאת בשלבים אחרונים של פיתוח.

מאז שהפסגה בוויאטנם ב־2019 נגמרה ללא הסכם, ערכה צפון קוריאה יותר מתריסר ניסויים בכלי נשק לטווח קצר יותר, שאינם מסוגלים לפגוע בארה"ב אך מסכנים את בנות בריתה באזור ואת החיילים האמריקאים המוצבים בדרום קוריאה וביפן. המדינה פיתחה מערכות שיגור חדשות, עשתה ניסויים בכלי נשק שתוכננו לחמוק ממערכות ההגנה מטילים של ארה"ב ושיפרה את יכולת השיגור שלה מצוללות.

מתי הייתה הפעם האחרונה בה צפון קוריאה ירתה טילים?

פיונגיאנג ביצעה את הניסויים האחרונים בנשק גרעיני ובטילים בליסטיים בין יבשתיים בסתיו 2017. הניסוי הגרעיני, בספטמבר, הגיע לתפוקה של 100 קילוטון, כך אמר חבר פרלמנט של דרום קוריאה - או בערך פי חמישה מהפצצה האטומית שארה"ב הטילה על נגסאקי, יפן, ב־1945.

הניסוי בטיל הבליסטי הבין יבשתי קרה בנובמבר. הטיל, המכונה וואסונג 15, נסק לגובה של כ־4500 קילומטרים, או בערך פי 11 גבוה יותר מתחנת החלל הבינלאומית.

קים האיץ את תוכנית פיתוח הנשק במדינה. בשלוש השנים שקדמו לפסגת סינגפור ב־2018, שיגרה צפון קוריאה יותר טילים מאשר בשלושת העשורים שקדמו לכך גם יחד. מתוך 103 שיגורי הטילים והניסויים הגרעיניים שביצעה צפון קוריאה, 72 היו מאז שקים נכנס לשלטון בסוף 2011, כך נמסר מהמרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים, מכון מחקר מוושינגטון שמאגר הנתונים שלו התחיל ב־1984.

במרץ, מפקדים בכירים בצבא ארה"ב הזהירו שפיונגיאנג עשויה להתחיל בקרוב שוב לערוך ניסויי נשק. האדמירל פיליפ דיווידסון, מפקד הכוחות האמריקאיים באוקיינוס השקט, תיאר את צפון קוריאה כ"איום המיידי ביותר" על ארה"ב בהצהרה שנשא בפני וועדת הכוחות המזוינים של הסנאט. דיווידסון התייחס לרטוריקה של צפון קוריאה בשבועות שקדמו לכך, כשהגדירה את ארה"ב כאויבת העיקרית שלה, ולשלושה טילים חדשים שפיונגיאנג חשפה בתהלוכות צבאיות בחודשים האחרונים.

האם יכולים הטילים של צפון קוריאה לפגוע באדמת ארה"ב?

טיל וואסונג 15 יכול באופן פוטנציאלי לפגוע בכל מקום בארה"ב, כך מעריכים בפיקוד הצבא האמריקאי בקוריאה, מפקדה האחראית על כ־28,500 חיילים אמריקאים המוצבים שם.

מומחי טילים מעריכים שהטווח של הטיל הוא כ־13 אלף ק"מ, ואומרים שטיל בליסטי בין יבשתי יכול לפגוע באדמת אמריקה תוך פחות מחצי שעה מרגע שיגורו. בינואר, קים הגדיר כיעד את הגדלת טווח המעוף של הטיל ל־15 אלף ק"מ. כלי הנשק לטווח קצר ובינוני הוכיחו שוב ושוב שלצפון יכולת נרחבת לפגוע בדרום קוריאה וביפן.

מה הייתה התגובה האמריקאית לניסויי הטילים של צפון קוריאה?

וושינגטון ופיונגיאנג ערכו שיחות על פירוז הגרעין מאז שהנשיא ג'ורג' בוש האב ישב בבית הלבן וצפון קוריאה עדיין הונהגה בידי המייסד קים איל סונג, הסבא של קים ג'ונג און. הסכמים קודמים ביקשו להקפיא את הייצור, להרשות בדיקות באתרים צבאיים בתוך המדינה או פירוק של מתקנים גרעיניים בתמורה לסיוע ומשאבים אחרים. אבל הסכמים אלה קרסו אחרי שהצפון סירב לציית להם או עשה פרובוקציות צבאיות.

טראמפ נקט גישה שונה, והסית את השיחות, שלרוב נערכו בדרג של פקידים, לדרג של דיפלומטים. ממשל טראמפ המעיט בחשיבות ההחלה מחדש של ניסויי טילים לקראת סוף 2019, בגלל שהם לא כללו טילים בליסטיים בין יבשתיים או פצצות גרעיניות. היעדרם של ניסויים בטילים לטווח ארוך, כך טענו בזמנו טראמפ ובכירים אחרים, היה סימן לכך שהגישה האמריקאית מצליחה. אחרים, כמו היועץ לביטחון לאומי לשעבר ג'ון בולטון, אמרו שהניסויים מפרים את ההגבלות שהאו"ם הטיל על המדינה.

אפילו בדצמבר האחרון, סטיפן ביגון, הנציג האמריקאי המיוחד על צפון קוריאה, אמר שוושינגטון עוד מוכנה לפתוח מחדש בשיחות גרעין עם פיונגיאנג.

ללא הסכם על המרוץ לגרעין שמקל בסנקציות - המגבילות את גישת צפון קוריאה לבנקים זרים ולמסחר בינלאומי - קים לא יוכל להגשים את הבטחתו לשקם את הכלכלה הצפון קוריאנית שקרסה בזמן מגפת הקורונה. תנאי החיים במדינה הידרדרו עד כדי כך שקים התנצל על כשלון המדיניות, מחווה שלפני כן לא הייתה כדוגמתה בצפון קוריאה.

מה גישת הנשיא ביידן לגבי צפון קוריאה?

ביידן תומך בשילוב לחץ עם מה שהוא מכנה דיפלומטיה בעלת עקרונות. הוא הכריז על כך שלא יילך עוד למפגשי פסגה ללא תנאים מוקדמים, משום שאמר שזה שקול לחיבוק לבריון השכונתי. ביידן אמר שיישב לשיחות עם קים רק אם פיונגיאנג תהיה כנה ותבטיח להקטין את מצבור הנשק הגרעיני שלה.

בינואר, קים הגדיר את ארה"ב כאויבת המרה ביותר של מדינתו. התקשורת של צפון קוריאה הזכירה את ביידן בשמו פעם אחרונה ב־2019, כשתיארה אותו כ"כסיל בעל מנת משכל ירודה" והשוותה אותו לכלב חולה בכלבת "שחובה להכותו עד מוות".

במרץ 2021, ממשל ביידן ניהל בחינה מחדש של המדיניות לגבי צפון קוריאה שביקשה לבחון כל תחום ותחום של הגישה האמריקאית לפיונגיאנג. כחלק מהמאמץ הזה, מזכיר מחלקת המדינה ושר ההגנה של ביידן נסעו לאסיה, והדגישו את עמידתה של ארה"ב לצד בנות בריתה יפן ודרום קוריאה, וכמו כן חזרו על החששות האמריקאיים לגבי הצפון.

ב־21 במרץ, ירתה צפון קוריאה שני טילים שנראה היה שהם טילי שיוט, כך מסר הצבא של דרום קוריאה. כלי הנשק מסוג זה אינם כלולים בהחלטות של האו"ם לגבי המדינה. ביידן השתמש בביטוי של משרד ההגנה ואמר שמדובר ב"עסקים כרגיל" מבחינת ההתנהגות של צפון קוריאה.