סוכנויות הרכבים לא מצליחות להביא דגמים חדשים למלאי. הסיבה: מחסור בשבבים

תעשיית הרכב נכנסה ל־2021 בתקווה למלא את המחסנים, אבל בעיות בשרשרת האספקה גורמות להיצע להישאר נמוך – והמשמעות של זה היא פחות מבחר, מחירים גבוהים יותר וזמן המתנה ארוך יותר

מפעל רכב בסין/ צילום:  Shutterstock : א.ס.א.פ קריאייטיב /
מפעל רכב בסין/ צילום: Shutterstock : א.ס.א.פ קריאייטיב /

לסוחר המכוניות מיוטה סטיפן ווייד נגמר מלאי הטנדרים - במהירות. לרוב הוא שומר כ־200 רכבים מדגם ראם במלאי בסוכנות שלו בסיינט ג'ורג', יוטה. השבוע, נשארו לו רק 25. המצב אפילו גרוע יותר בסוכנות שברולט שלו: יש לו רק ארבעה טנדרים מדגם סילבראדו במגרש, ואין לו מושג מתי יקבל עוד.

"נראה היה שיש לנו מלאי סביר נכון לסוף שנה שעברה", אמר ווייד, שיש לו שמונה סוכנויות ביוטה. "אבל הוא פשוט התרוקן והתרוקן".

בכירים בתעשיית הרכב וסוחרים נכנסו ל־2021 בתקווה שהסוכנויות יקבלו מלאי חדש לאחר סגירות מפעלים באביב שעבר שהיו קשורות למגפת הקורונה. במקום זה, מחסור בחלקים וגורמים אחרים המפריעים לייצור גרמו להארכת המחסור, וסוחרי מכוניות אומרים שיכולים לחלוף חודשים לפני שהמצב ישתנה.

לרוכשים, יש פחות ממה לבחור, המחיר עלה וזמני ההמתנה גם כן, כך אמרו אנליסטים וסוחרים. צרכנים רבים היו צריכים להזמין מהמפעל את הדגמים שרצו או לבחור מכוניות שהיו עדיין בדרכן לסוכנויות, במקום לנהוג ברכב החדש שלהם היישר ממגרש הרכב.

ההיצע הנמוך של מכוניות חדשות הוא מחסום למה שעשוי היה להפוך לשנה של שיקום חזק לתעשיית הרכב. אנליסטים אומרים שהביקוש הרב, שיעור הריבית הנמוך וסבב נוסף של צ'קים לסיוע אמורים לעזור להביא צרכנים לאולמות התצוגה בחודשים הקרובים, כשעונת המכירות של האביב תחל.

מחסור במעבדים שנמשך חודש הכריח את יצרניות הרכב לקצץ בייצור של כל הדגמים, גם הרווחיים ביותר. סופות החורף בטקסס בחודש שעבר קטעו את ייצור הפלסטיק, והובילו למחסור בספוג למושבים וחומרים נוספים, כך אמרו יצרניות רכב וספקים. ועומס בנמלי החוף המערבי גורים לעיכוב במשלוח חלקי רכב מאסיה.

ההפרעות בשרשרת האספקה החלו לקראת סוף השנה שעברה ופגעו כמעט בכל היצרניות הגדולות בחודשים האחרונים, מפולקסוואגן וניסאן ועד ג'נרל מוטורס.

הונדה וטויוטה הן החברות שנפגעו לאחרונה, ועצרו ייצור במפעלים בצפון אמריקה בימים האחרונים. החברות הודיעו שכמה גורמים הביאו להפסקה בייצור, כולל מחסור בשבבים, מזג האוויר והעומס בנמלים.

בינתיים, רוכשי מכוניות ממשיכים לחטוף כלי רכב ומביאים את רמת מכירות כלי הרכב בארה"ב לרמה כמעט נורמלית אחרי הפגיעה במכירות מוקדם במגפה. הביקוש הגבוה מהצפוי הוביל לחודשים שלמים בהם המלאי היה קטן, בגלל שמפעלים נסגרו באביב לכמעט חודשיים.

יצרניות כלי רכב התחילו את השנה טוב ומילאו את המלאים של סוכנויות בארה"ב. אך בעיות בשרשרת האספקה עצרו זאת.

בסוף פברואר, לסוחרי רכב היו 2.7 מיליון מכוניות במלאי או בדרך לסוכנויות, ירידה של 26% מפברואר שנה שעברה, כך נמסר מהחברה Wards intelligence. מדובר במלאי נמוך כמעט כמו בקיץ האחרון, כשהמפעלים רק החלו לחזור לפעולה אחרי הסגרים.

"הסיוע זורם, אנשים מקבלים החזרי מס, הסנטימנט בקרב לקוחות מתאושש", אמר ג'ונתן סמוק, כלכלן ראשי בחברת המחקר Cox Automotive. בגלל שהביקוש מצד צרכנית לכלי רכב חדשים צפוי להתחזק באביב, הלחץ על המלאי צפוי להחמיר, אמר.

לצרכנים, יותר קשה למצוא עסקאות טובות. יצרניות רכב רבות קיצצו בהנחות שנתנו בתחילת המגפה. חברות רכב מוציאות ספגו בממוצע 3,562 דולר בהנחות ותמריצי רכישה אחרים בפברואר, ירידה של 600 דולר מפברואר שנה שעברה, כך נמסר מחברת המחקר J.D. Power.

היעדר המלאי היה חריף בעיקר בדגמי SUV וקרוסאובר, כולל דגם רנגלר של חברת ג'יפ ודגם טאהו של שברולט, שהמלאי שלהם נמוך ב־43% וב־70%, בהתאמה, לעומת שנה שעברה, כך לפי Wards Intelligence.

ג'נרל מוטורס ופורד סדרו כמה מפעלים בצפון אמריקה לכמה שבועות בגלל המחסור בשבבים, וזה גרם ללחץ במלאי של דגמי SUV. בג'נרל מוטורס אמרו שהייצור שאבד עשוי לפגוע ברווחים לפני מיסים בסכום שעשוי להגיע ל־2 מיליארד דולר השנה; פורד העריכה את הנזק ב־2.5 מיליארד דולר.

בשבועות האחרונים המחסור בשבבים הפריע לרווחים לצמוח בתחום הרווחי ביותר ליצרניות רכב אמריקאיות: משאיות פיק־אפ (טנדרים).

במשך חודשים, ג'נרל מוטורס, פורד, ובעלת המותג ראם Stellantis הצליחו לשמור על קצב אספקת כלי הרכב על ידי זה שהשתמשו במלאי השבבים שהיה מיועד לדגמים אחרים ורווחיים פחות. אך בשבועות האחרונים, כל אחת מהחברות אמרו שהחלו להרכיב את כלי הרכב בלי השבבים והן מחכות להגעתם במשלוחים.

לסוחרי רכב היו כ־414 אלף משאיות פיק־אפ בסוף פברואר, כמחצית מהמלאי שהיה להם לפני שנה, כך לפי Wards Intelligence.

חלק מהסוחרים שולחים צרכנים שרוצים לרכוש כלי רכב חדשים שלמגרשי כלי הרכב המשומשים, אבל אפילו זה לא מספיק, כך אמרו. הסוחרים מבקשים לנצל את המכוניות המשומשות כדי לחפות על בעיית המלאי ברכבים חדשים.

אבל טול, סוחר שיש לו אולמות תצוגה בצפון מזרח ארה"ב, אמר שהמלאי שלו של כלי רכב משומשים קטן. מקורות אמינים לדגמים משומשים כמו טרייד אין ומכוניות משומשות במידה קטנה מחברות השכרת הרכב הצטמקו, כך אמר, ויצרו בעיית מלאי ועליית מחירים. "חידוש המלאי יהיה האתגר הגדול של השנה הזו", אמר.