בחירות 2021 | פרשנות

נתניהו הפר הבטחה אחת יותר מדי ולמה אף אחד לא יוכל לטעון ל״גניבת בחירות״: 5 תובנות על התוצאות הסופיות

פעם נוספת הסתיימה מערכת בחירות בלי שברור לגמרי איזה ממשלה עומדת לקום כאן • למה נתניהו הרג כל סיכוי לכך שיגיע שותף שיסכים להסתכן ולהיכנס לממשלה איתו בתמורה להסכמים • והרשימה המשותפת אולי התרסקה, אבל מנסור עבאס יהיה מחוזר בשבועות הקרובים על ידי לפיד ונתניהו במקביל

בנימין נתניהו, מטה הליכוד בניני האומה ירושלים / צילום: יוסי זמיר
בנימין נתניהו, מטה הליכוד בניני האומה ירושלים / צילום: יוסי זמיר

אזהרה: תוצאות האמת של הבחירות לכנסת ה-24 מובילות לשבועות ארוכים של ניסיונות הרכבה ופירוק של ממשלות. פעם נוספת הסתיימה מערכת בחירות בלי שברור לגמרי איזה ממשלה עומדת לקום כאן.

בתוך הכאוס האידיאולוגי שמסדר מפלגות שלא על הציר בין ימין לשמאל אלא בין מחנה ביבי לרק לא ביבי, תידרש הרבה יצירתיות כדי לוודא שלא תהיה הדרדרות מהירה לבחירות מספר חמש. ובינתיים חמש הערות על התוצאות הסופיות:

1. נתחיל בדברי ברכה ושבח לוועדת הבחירות המרכזית והמנכ"לית אורלי עדס שעשו את הבלתי ייאמן וחסכו מאזרחי ישראל המתנה מורטת עצבים של שבוע לתוצאות האמת. בעבודה סיזיפית מאז נסגרו הקלפיות סיימו שם בתוך יומיים לספור את כל הקולות ואת המעטפות הכפולות ולייצר אי של ודאות בתוך חוסר ודאות רחב. לפחות את הנתונים כבר יש לנו, עכשיו יתחילו ראשי המפלגות לשחק עם המספרים.

2. מפרי הבטחות: בימין או בשמאל יהיו מי שיידרשו להפרת הבטחותיהם לבוחר כדי לצאת מהפלונטר ולהרכיב ממשלה. או שגוש הימין יצרף לשורותיו חברי ימין מגוש רק לא ביבי, או שנתניהו למרות התחייבות הפוכה יישען על קולות רע"ם, או שנפתלי בנט אכן יסכים לשבת לבסוף תחת לפיד. או שגדעון סער יסכים לשבת בקואליציה רחבה ולהישען על המשותפת. או שהחרדים יסכימו לקואליציה שלא בראשות ביבי. הרבה "או" והפרת הבטחות שנראה פה בקרוב.

3. בעוד שבועיים יפתח שלב ההוכחות במשפט נתניהו, מה שלא יקל עליו במלאכת הרכבת הממשלה, ובצירוף אפשרי של מי שנמצאים בגוש שנגדו. מה שהוא לא יצליח לעשות עד אז - כנראה שכבר לא יצליח לעשות לאחר מכן.

4. נתניהו הפר בבחירות האחרונות הסכם אחד יותר מדי. כאשר לא עמד במילתו לגנץ הוא למעשה הרג כל סיכוי לכך שיגיע שותף, בטח לא אחד נוח כמו גנץ, שיסכים להסתכן ולהיכנס לממשלה איתו בתמורה להסכמים, אפילו לא מי שנמצאים איתו באותו גוש אידיאולוגי. סער כבר הודיע היום שהוא מחוייב לגוש השינוי, יהיה המחיר אשר יהיה. בנט חבוט מהערכה האחרונה מול נתניהו ולא בטוח שיסכים לתרום את גופו למדע ולממשלה עם מי שעשה הכול כדי לפגוע בו.

5. הרשימה המשותפת התרסקה והיא כבר לא גורם שיכריע את המערכה הזו. מנסור עבאס, לעומת זאת, מחזיק במפתחות ויהיה מחוזר בשבועות הקרובים על ידי לפיד ונתניהו במקביל. עבאס השכיל להוציא את הסיפור הפלסטיני מהמשוואה והודיע שיילך עם כל המרבה במחיר. עבור הציבור הערבי ישראלי מדובר בהישג משמעותי. המפתח להרכבת ממשלה נמצא בידי נציג שלהם, שיכול כעת לדרוש עולם ומלואו עבורם.