משרד התקשורת בוחן האם ניתן לחייב את בזק לחבר רשתות שנחשדות כפירטיות

המשרד מתלבט בשאלה האם ספקיות אינטרנט שהפעילו רשתות פירטיות וקיבלו רישיון מיוחד, יכולות לקנות מבזק קווי אינטרנט

תשתיות אינטרנט ביתי  / צילום:  Shutterstock ס.א.פ קריאייטיב /
תשתיות אינטרנט ביתי / צילום: Shutterstock ס.א.פ קריאייטיב /

משרד התקשורת בודק תלונות של ספקיות אינטרנט הטוענות כי בזק מסרבת למכור להן קווי אינטרנט, כך נודע לגלובס. מדובר בחברות שקיבלו מהמשרד רישיון מיוחד לפריסת תשתית רחבת פס מוגבלת ביישובים קטנים, שנתקלות בסירוב לשיתוף פעולה מצידה של בזק.

בזק טוענת כי היא מסרבת לשתף פעולה עם הספקיות מכיוון שלחלקן אין את הרישיונות המתאימים, או מכיוון שהחברות מפעילות רשתות תקשורת פירטיות.

במשרד התקשורת בודקים את התלונות ואף ערכו סיור בצפון במספר יישובים על מנת לבדוק ולהתרשם בצורה ישירה מהנעשה בשטח.

לפי רישיונה, בזק אינה יכולה למכור קווי אינטרנט לגורמים שחשודים כמי שמוכרים שירותי תקשורת לא חוקיים, ולכן אם היא יודעת שמדובר בגורמים פירטיים היא לא יכולה להתעלם מכך.

באזורים רבים בצפון, כמו למשל ברמת הגולן, רק לבזק יש תשתיות נייחות ולכן היא היחידה שיכולה למכור שם קווי אינטרנט.

משרד התקשורת פעל להסדרת פעילותן של הרשתות הפירטיות בצפון כאשר החליט לאפשר לחלק מאותם גורמים לקבל רישיון ISP וגם רישיון של מפעיל מיוחד שיכול לפרוס תשתיות סיבים ביישובים עד ל-8,000 בתי אב ו-800 לקוחות עסקיים.

המשרד מודע לכך שהרשתות פעלו באופן לא חוקי במשך שנים ומעולם לא פעל לסגירתן, מסיבות פוליטיות ומסיבות של אדישות ומחסור במשאבים.

הביקור של נציגי משרד התקשורת בשבוע שעבר בצפון נועד כדי לראות את הדברים בשטח, וזאת אחרי שנים שהמשרד לא טרח לעשות זאת למרות התלונות הרבות שקיבל בנושא.

פרטיות עם תשתית עצמאית

חלק מהרשתות שמסווגות כרשתות פירטיות הקימו תשתיות עצמאיות ולא נסמכות על תשתיות קיימות. כלומר, בחלק מהרשת נבנו עמודים עצמאיים שעליהן נפרסות הרשתות, אבל יחד עם זאת במקטעים רבים הן עוברות באופן לא חוקי על תשתיות חברת החשמל, על עמודי בזק, על מתקנים עירוניים ללא אישור, בניינים מסחריים וכדומה.

למעשה כמעט ואין רשת תקשורת אחת שפועלת במגזרי המיעוטים בצפון באופן חוקי מלא, כיוון שהן הוקמו מלכתחילה כרשתות לא חוקיות. רשתות אלה באו לתקן עוולות מתמשכות של פיגור בהשקעה בתשתיות תקשורת לאורך שנים, ומה שרוצה משרד התקשורת לעשות זה לשנות את המציאות שבה הן פועלות ולהלבין את פעילותן, ולכן קרוב לוודאי שלחלק מהבקשות שהופנו אליו הוא ייענה בחיוב, כלומר ייאלץ את בזק למכור קווי אינטרנט לאותן חברות.

האירוע הכי חמור שאירע לאחרונה מסביר את עומק הבעיה. בתקופתו של שר התקשורת לשעבר דודי אמסלם נותקה רשת פירטית בירכא בסמוך לבחירות. המפעילים הפירטיים באזור חשודים כי שרפו בתגובה צומת תקשורת של בזק משום שחשדו שהיא זו שעומדת מאחורי הניתוק, שמקורו היה בכלל ברשת הוט.

תגובתו של המשרד הייתה להורות להוט לחבר מחדש את אותן רשתות פירטיות וכך קרה, תוך שהנושא מתגלגל לבתי משפט. הרשתות הפירטיות נסביר, ממשיכות לפעול ללא הפסקה עד היום. חלקן פרסו תשתיות לא חוקיות אפילו בשמורות טבע.