NFT | דעה

פורמט דיגיטלי חדש מאיים לגזול את פרנסתם של זייפנים וסוחרים באמנות גנובה

שינוי קטן בשימוש בטכנולוגיה חדשה מסעיר את שוק האמנות העולמי, הביא לזינוק חד במחירים של יצירות אמנות שבפורמט דיגיטלי ועתיד לפגוע קשות בתעשיית גניבת וזיוף האמנות בעולם • לראשונה, את היצירה הפיזית יגבה אישור מקוריות בפורמט דיגיטלי אותו לא ניתן יהיה לגנוב או להעתיק

יצירה דיגטלית של האמן ביפל שנמכרה ב-69 מיליון דולר כחלק מטרנד ה-NFT / צילום: Reuters, CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2021/BEEP
יצירה דיגטלית של האמן ביפל שנמכרה ב-69 מיליון דולר כחלק מטרנד ה-NFT / צילום: Reuters, CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2021/BEEP

מעשי שוד מתוחכמים של יצירות אמנות מגלריות ומוזיאונים נמצאים כבר עשרות שנים במרכזם של סרטים וספרים שהציתו את דמיונם של מיליוני צופים וקוראים בכל רחבי העולם. בשבועיים האחרונים טכנולוגיה חדשה מסעירה את שווקי האמנות והמוזיקה בעולם, עד כדי כך שנראה שמעולם לא הייתה סנסציה אמנותית כזו וזינוק כה גדול במחיריהם של יצירות, ובוודאי יצירות דיגיטליות. אותה הטכנולוגיה עשויה להקטין משמעותית את הסחר באמנות גנובה.

הטכנולוגיה שהביאה לנסיקה של מחירי "אמנות מקורית" מוטמעת בקבצי קוד ותוכנה מסוג בלוקצ'יין ונקראת - (NFT (non fungible tokens. מדובר בשורת קוד תוכנה שהיא חד פעמית ובלתי ניתנת לזיוף. כך, מי שמחזיק ביצירת NFT מחזיק בקובץ דיגיטלי חד פעמי וייחודי ושאינו ניתן להעתקה או לשכפול.

לא במקרה הטכנולוגיה שמאחורי, ה-NFT היא גם זו שעליה מבוסס הביטקוין, אותו מטבע וירטואלי אשר ערכו גדל מדי שנה, וזאת למורת רוחם של הספקנים. אותו מטבע נסחר כיום בכ-58 אלף דולר, ומייחסים את הצלחתו, בין היתר בגלל שלא ניתן לזייף או להעתיק אותו. יתכן בהחלט שהצמיחה של הפופולאריות של ה-NFT תצמח באותו האופן.

רק לפני שבוע האמן מייק וינקלמן, המכונה "ביפל", מכר יצירה שלו בפורמט NFT בסכום עתק של 69.3 מיליון דולר. מדובר באחד הערכים הגבוהים ביותר בו נמכרה יצירה של אמן חי אי פעם. קראתם נכו. העובדה שמכירת היצירה הדיגיטלית התקיימה בבית המכירות הידוע כריסטי'ס מבהירה היטב את גודל התופעה: הNFT - כבש את שוק האמנות, וזאת לאחר שבארבעת השנים האחרונות הטכנולוגיה הזו הייתה נחלתם של מומחים ויודעי דבר בלבד.

לאחרונה, הצטרפו לחגיגה המכירות הדיגיטלית גם מנכ"ל טוויטר, כשהציע את הציוץ הראשון שלו כיצירת NFT וזאת במכירה פומבית למטרות צדקה. הציוץ שלו זכה להצעות מחיר של יותר משני מיליון דולר. רק בימים האחרונים התבשרנו כי להקת הרוק "קינגס אוף ליון" נכנסה לספרי ההיסטוריה כלהקת הרוק הראשונה שמוציאה אלבום שכולו ניתן לרכישה ב-NFT. ואלו ממש לא היחידים. ב-2020 נמכרו יצירות NFT בשווי של יותר מ-250 מיליון דולר וב-2021, תוך שלושה חודשים גם השיא הזה נשבר.

קשה להעריך כעת אם מדובר בטרנד חולף או בועה שתתנפץ, אבל בכל מה שקשור לענייני זכויות יוצרים בכלל והבטחת המקוריות של יצירות אמנות שונות בפרט, ה-NFT הוא בעל פוטנציאל לשנות את המציאות ואת חוקי המשחק (וסרטי הקולנוע) מהקצה לקצה.

בכל אחד מסרטי "שודדי האמנות" למיניהם, ממש לקראת הסוף מתקיים המפגש בין השודדים לחובב האמנות שהזמין ושילם על השוד המתוחכם. אז גם הקונה עושה כל שביכולתו לוודא שהיצירה שהוא רוכש היא מקורית.

עידן ה-NFT, באם יותאם לכך, יביא עימו בשורה של ממש ליוצרים, גלריות ומוזיאונים. אלו יוכלו בקלות רבה לבדוק את מקוריות היצירות ולדרוש הצגה של קובץ NFT או דומה לו אשר יבטיח שהיצירה אינה גנובה או מועתקת. כלומר, במציאות החדשה, גנבי האמנות והסוחרים באמנות גנובה לא יוכלו להציג אישור על מקוריותה משום שהאישור לא תלוי על הקיר ואף אינו קיים באופן פיזי, אלא שמור בפורמט דיגיטלי שלא ניתן לגנוב.

הסערה בעולם האמנות עם תחילת הטמעת יצירות בטכנולוגיית בלוקצ'יין היא צעד ראשון להבטחת מקוריות של יצירות אמנות שונות. אם הטכנולוגיה לא תנוצל לרעה, לא ירחק היום בו מכירה של אמנות פיזית תחייב העברת קובץ בלוקצ'יין כנלווה לו במקום תעודת המקוריות הנהוגה היום, מהלך שייפגע קשות בסחר באמנות גנובה ובזיופים ויצמצם את הפשיעה האמנותית כולה.

הכותב הוא עורך דין המתמחה בזכויות יוצרים