למה מניית קרדיט סוויס צונחת, והאם יש חשש ליציבות הבנקים?

בנק ההשקעות השוויצרי פרסם הבוקר אזהרת רווח, לצד אזהרת הרווח שפרסם בנק נומורה היפני • על המוקד: קשיי נזילות של קרן הגידור Archegos Capital Management, שהמנהל שלה קיבל אשראי במיליארדי דולרים מהבנקים, וכעת ההלוואה עומדת בפני חדלות פירעון

בית השקעות קרדיט סוויס / צילום: MARTIN RUETSC, AP
בית השקעות קרדיט סוויס / צילום: MARTIN RUETSC, AP

מנייתה של קרדיט סוויס צוללת בכ-14% על רקע אזהרת הרווח שפרסם הבוקר בנק ההשקעות השוויצרי. הירידה החדה קשורה לגל הירידות במניות האינטרנט הסיניות הגדולות בוול סטריט ביום שישי החולף.

כאשר בנק ההשקעות גולדמן סאקס מכר מניות במעל 10 מיליארד דולר התעורר בשוק  חשש מגל מימושים בסקטור על רקע הוראה של הרשות לני"ע אמריקאית בקשר לרגולציה על חברות סיניות. עם זאת, כעת מתברר כי הבנק סגר פוזיציות כשמימש ביטחונות (מרג'ין קול) ללקוח בעייתי - קרן הגידור ארכגוס קפיטל מנג'מנט (Archegos Capital Management).

בפעילות מול גוף פיננסי כמו ברוקר או בנק השקעות הסוחרים נדרשים להפקיד ביטחונות כספיים הנקראים Margin. ביטחונות אלו מתעדכנים בהתאם למחיר ולתנודתיות בנכס הבסיס של ההשקעה. מצב שבו סוחר נדרש להגדיל את ה"מרג'ין" נקרא "Margin Call", ובמידה שהסוחר לא נענה לקריאה לרוב הגוף הפיננסי יהיה רשאי לסגור את הפוזיציה בעצמו. וזה מה שקרה לביל הוואנג, מנהל קרן גידור שבעבר הודה בסחר על פי מידע פנים, וכיום בעלים של ארכגוס קפיטל מנג'מנט.

בעדכון שלפני פתיחת המסחר, מסר קרדיט סוויס כי גם מספר בנקים אחרים הושפעו והחלו לצאת מהעמדות שלהם בקרן הגידור "ששמה לא נמסר" - הקרן שאותה מנהל הוואנג, שקיבל מהבנק אשראי של מיליארדי דולרים להימורים ממונפים, וכעת בבנק מזהירים שההלוואה עומדת בפני חדלות פירעון.

"אמנם נכון לעכשיו מוקדם לכמת את גודל ההפסד המדויק הנובע מהאקזיט הזה, אך הוא עשוי להיות משמעותי ביותר וחיוני לתוצאות הרבעון הראשון שלנו", מסרו בבנק השוויצרי והוסיפו כי הבנק יספק עדכון נוסף בנושא "בבוא העת".

שורה של אירועים שהחלו בשבוע שעבר עם הנפקת מניות של חברת התקשורת האמריקאית ויאקום עוברת דרך אזהרת רווח של הבנק השוויצרי קרדיט סוויס, וגם של הבנק היפני נומורה, ולא ברור אם זה סוף הסיפור לעת עתה.

ויאקום ביקשה לגייס כ-3 מיליארד דולר ונפלה בכ-27 ביום המסחר בשישי. הירידות חשפו כי הוואנג, שהיה מושקע בה, לא החזיק ככל הנראה במספיק ביטחונות עבור ההשקעה. הבנקים של הואנג דרשו ממנו להנזיל נכסים בשווי של מעל 20 מיליארד דולר ונאלצו לממש ביטחונות ולסגור לו קווי אשראי. קרדיט סוויס, וככל הנראה גם הבנק היפני נומורה שנפל הבוקר ב-16% ביום הגרוע מעולם, יידרשו לבצע הפרשות בגין החשיפה להוואנג.

צריך לציין כי גולדמן זאקס לא הסכים לעבוד עם הואנג בשל הכתם בעברו, אך בכל זאת עבד עימו כפי שניתן לראות וכפי שהורגש בשוק. עיקר החשש כעת הוא בשאלה איזה עוד בנק חשוף לפרשה והאם בזה יסתיים הסיפור.